سیدمحمد خاتمی تبدیل به چاهِ نفت اصلاح طلبان شده است /پیام استعفای ناگهانی موسوی لاری

تسنیم نوشت: سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: استعفای موسوی لاری دربردارنده این پیام بود سازوکار حاکم بر شورای سیاست گذاری نیاز به تحولاتی به نفع جوان ترها دارد

سیدشهاب طباطبایی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در واکنش به استعفای موسوی لاری از شورای سیاست گذاری گفت: اینکه آقای موسوی لاری به چه دلیل استعفا داده است به خودشان ارتباط دارد اما به طور کلی اکثر دوستانی که در این رابطه اظهارنظر کرده اند این را فراموش کرده اند که شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان اساساً کارکردی انتخاباتی داشته و در شرایطی که رقابت های انتخاباتی به پایان رسیده این شورا عملا کارکردی ندارد که بخواهد تشکیل جلسه بدهد.

وی تصریح کرد:  برخی دوستان می گویند که هنوز جلسه ای تشکیل نشده تا در آن جلسه درباره استعفای آقای موسوی لاری تصمیم گیری شود، که در پاسخ به این دوستان باید گفت که با توجه به شرایط کرونایی، جلسات شورای سیاست گذاری می توانست به شکل مجازی برگزار شود اما اصل مسئله این است که موضویت شورای سیاست گذاری منتفی شده و آقای موسوی لاری شاید با ظرافت به این مسئله نیز اشاره کرده است که شورایی که دوره فعالیت آن از اساس به اتمام رسیده دیگر ماندن یا نماندن در آن موضوعیتی ندارد.

*استعفای موسوی لاری گام مثبتی در جهت پررنگ شدن نقش احزاب بود

سخنگوی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: معنای دیگر استعفای ایشان این است که اگر قرار است تشکیلات جدیدی ایجاد شود (که قرار است ایجاد شود) آن تشکیلات جدید باید با سازوکاری که احزاب تعیین می کنند، سازماندهی و ایجاد شود و اگر هم قرار است شورایی متشکل از چهره های حقوقی تشکیل شود از این منظر نیز به نظر می رسد آقای موسوی لاری با استعفای خود گام مثبتی برای تثبیت آن شورای عالی با حضور احزاب و اشخاص حقوقی به جای اشخاص حقیقی برداشته است.

طباطبایی در واکنش به اظهارنظر برخی چهره های سیاسی اصلاح طلب مبنی بر تداوم فعالیت شورای سیاست گذاری با توجه به تعیین راهبرد چهار ساله برای این شورا گفت: علی رغم احترامی که به نظر اشخاص وجود دارد ولی این نظرات نمی تواند موضوعیتی برای کل جریان اصلاحات داشته باشد. آنچه که مسلم است این است که شورای سیاست گذاری صرفا برای انسجام بخشی فعالیت اصلاح طلبان برای حضور در رقابت های انتخاباتی تشکیل شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: از سوی دیگر ادامه کار شورای سیاست گذاری زمانی موضوعیت داشت که این شورا در انتخابات اخیر مجلس قادر به اجماع سازی در میان گروه های مختلف اصلاح طلب می شد و این شرایط بود که امکان داشت بر اساس همان راهبرد اجماعی به کار خود ادامه دهد.  اما در انتخابات اخیر شاهد بودیم که پس از اعلام نظر شورای سیاست گذاری درباره عدم ارائه لیست برای انتخابات مجلس،  تعدادی از احزاب عضو این شورا به شکل مستقل و یا با ائتلاف با یکدیگر اقدام به ارائه لیست انتخاباتی کردند و شورا از این بابت نیز نتوانست نقش انسجام بخشی خود را ایفا کند.

*پیام استعفای موسوی لاری برای مشتاقان تداوم فعالیت شورای سیاست گذاری

وی بار دیگر با اشاره به استعفای موسوی لاری از نائب رئیسی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: آقای موسوی لاری پیش از استعفای اخیر  نیز بارها درباره لزوم بازسازی سازوکارهای اصلاح طلبان و جایگزینی افراد جوان با چهره های مسن تر صحبت کرده بود و به نظر می آید استعفای وی برای برخی از دوستان که مایل به ادامه راه شورای سیاست گذاری با سازوکار فعلی هستند دربردارنده این پیام بود که لازم است در داخل این سازوکار تحولاتی به نفع جوان ترها صورت گیرد.

طباطبایی در باره انتشار برخی خبرها از برگزاری جلسات محفلی توسط موسوی لاری گفت: بنده از جلسات محفلی و خانگی خبر ندارم. به نظر اگر قرار است سازوکاری تعریف شود و در پی آن تشکلی حقوقی شکل بگیرد مناسب است که این فعالیت در فضایی با حضور تمامی احزاب اصلاح طلب انجام شود. هر شخصی می تواند جلسات محفلی و خانگی برگزار کند که البته تصمیماتی که در این نوع جلسات نیز گرفته می شود طبعا رسمیت ندارد.

*خاتمی تبدیل به چاه نفت اصلاح طلبان شده است

طباطبایی در پاسخ به این سوال که در انتخابات اخیر اینگونه احساس می شد که  نقش رئیس دولت اصلاحات به عنوان رهبر سنتی این جریان کمرنگ شده و هر حزب و گروهی در تلاش برای به کرسی نشاندن حرف خود بود. در همین راستا سران حزب کارگزاران چند ماهی است که درباره فقدان لیدر در جریان اصلاحات  اظهاراتی را بیان کرده اند و از عدم پذیرش مسئولیت حمایت از لیست های اصلاح طلب در سالهای اخیر از سوی خاتمی انتقاد کرده اند، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را بارها به آقای خاتمی گفته ایم که اگر از لیستی حمایت می کنیم و به مردم می گوییم که اعضای این لیست از نظر ما شایسته هستند خودمان نیز باید نظارت بر کار آنها داشته باشیم و به اصلاح نقاط ضعف آنها کمک کنیم که متاسفانه در بسیاری از موارد این اتفاق نیفتاد و به هر حال آقای خاتمی نیز در این سالها به این حوزه ورود نکردند.

وی با بیان اینکه  آقای خاتمی تبدیل به چاه نفت جریان اصلاحات شده، تصریح کرد: گروه های اصلاح طلب در برهه های مختلف از این چاه نفت به شکل بی حساب و کتاب برداشت کرده اند. شبیه مدیریتی که در مورد  چندین دهه است در کشور حاکم بوده  و همیشه سر مست منابع سرشار نفت، به حیف و میل آن پرداخته است.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1382376

برچسب‌ها