مطهری: عادلانه نیست شورای نگهبان هم قاضی باشد هم طرف دعوا /مخالفت مجلس با اضافه شدن اطلاعات سپاه به مراجع نظردهنده درباره کاندیداها

علی مطهری گفت: اینکه شورای نگهبان هم قاضی باشد هم طرف دعوا عادلانه نیست.

به گزارش خبرآنلاین در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات علی مطهری نماینده مردم تهران پیشنهاد یک الحاق را مطرح کرد

او گفت: نامزدهایی که در این مرحله صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان رد می‌شود می توانند به مراجع قضایی و محاکم شکایت کنند.

مطهری ادامه داد: محاکم موظفند ظرف ۱۰ روز نظر خود را اعلام به شورای نگهبان، وزارت کشور و شاکی اعلام کند. در تائید و رد صلاحیت ها ما سه مرحله داریم یکی هیات های احرایی و یکی هیات های نظارتی هستند و دیگری هم شورای نگهبان آنجایی که شورای نگهبان صلاحیت یک کاندیدا را رد می‌کند آن کاندیدا باید به خود شورای نگهبان شکایت کند یعنی در اینجا قاضی و طرف دعوا یکی است.

مطهری گفت: این حق باید برای کاندیدا در نظر گرفته شود که به نهادی غیر از شورای نگهبان شکایت کند که غیر از شورای نگهبان باشد الان ما به خود شورای نگهبان شکایت می‌کنیم که آنها هم هم در مقام قاضی قرار می‌گیرند و هم طرف دعوا که این عادلانه نیست.

مخالفت کوهکن با مطهری

محسن کوهکن نماینده اصولگرای مجلس که اصل طرح دو فوریتی با پیشنهاد او مطرح شد و در روز اول اعلام کرد مطهری هم طرحی مشابه دارد که مفاد آن را در این طرح هم مطرح خواهیم کرد در مخالفت با پیشنهاد مطهری گفت: شما مستحضرید که اصل طرح را من مطرح کردم اما با این پیشنهاد آقای مطهری مخالف هستم دلیل آن هم این است که اگر پیشنهاد شما در دستگاه قضایی و یک دستگاه مستقل پیش بینی می شد اشکالی نداشت اما یک شعبه ای که یک نفر حالا با چه سابقه قضاوت درباره اینکه شورای گهبان درست عمل کرد یا نه قضاوت کند ما در طرح اولیه یک هدف داشتیم و آن ایجاد تضمین برای گزارشات درست بود. اما متاسفانه ما اطلاعات سپاه را حذف کردیم ما نمی خواستیم کسی که گزارشات درستی داشت آن حذف شود بله می‌خواستیم با گزارشات غلط مخالفیم.

البته با مجلس با پیشنهاد مطهری مخالفت کرد.

مخالفت مجلس با مرجع شدن اطلاعات سپاه

نا گفته نماند پیش از این حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر درباره اضافه کردن سازمان اطلاعات سپاه به جمع مراجع معتبر برای اظهار نظر درباره کاندیداهای نمایندگان در ابتدای مجلس گفت: اطلاعاتی که در نزد سپاه است در نز دیگر مراجع نیست و این مجلس که دوران بلوغ خود را می گذراند می تواند اطلاعات سپاه را هم به مراجعی که می تواند درباره کاندیداها نظر دهد اضافه کند.

نمایندگان با این پیشنهاد هم مخالفت کردند

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384127

برچسب‌ها