ماجرای عملیات تروریستی ناکام آلمانی‌ها در تهران

مهر نوشت: کارگردان مستند «پرش بلند» همزمان با ادامه اکران اینترنتی این مستند، ضمن اشاره به مستندات تاریخی روایت این اثر، از استفاده از تصاویر آرشیوی دیده نشده در آن خبر داد.

عطا پناهی کارگردان مستند «پرش بلند» در رابطه با چگونگی ساخت این مستند گفت: با توجه به اینکه ایران در جنگ جهانی دوم به گونه ایی حضور داشته است، علاقه بسیار زیادی به جنگ جهانی دوم دارم و در همین راستا تلاش کردم تا مستندهایی با این مضمون جلوی دوربین ببرم، یکی از مستندهای ساخته شده در این زمینه مجموعه مستند «نامه‌های کارستن» بود.

وی بیان کرد: «نامه‌های کارستن» درباره تاریخ اشغال ایران توسط متفقین است. یک خلبان آلمانی به نام کارستن که هم‌ زمان با جنگ جهانی دوم به قصد جاسوسی وارد ایران می‌شود و در زمان فعالیتش در کشور ما برای همسرش لیانا در برلین نامه می‌نویسد.

این کارگردان مستند تاکید کرد: بعد از تحقیقات و پژوهش درباره ایران در جنگ جهانی دوم به یک سوژه جالب رسیدم که در هیچ کتابی ندیده و در مورد آن چیزی نخوانده بودم. در ابتدا فکر کردم این سوژه تخیلی است تا یک اتفاق مستند؛ زمانی که بیشتر تحقیق کردم متوجه شدم در آن دوره زمانی که قرار بود نشست سه‌جانبه سران متفقین در تهران برگزار شود، هیتلر از این نشست باخبر می‌شود و نقشه ترور سران متفقین در تهران را طراحی می‌کند.

وی توضیح داد: همین مساله جرقه خوبی بود تا بتوانم آن را تبدیل به یک سوژه بسیار خوب برای فیلمم کنم. به همین دلیل پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفت و کتاب‌هایی بسیار قدیمی و جدید را خواندم و در نهایت سناریو آن را نوشتم تا به مرحله تولید رسید.

کارگردان مستند «بازگشت رویایی» تاکید کرد: در کنار این امر با پدرام بهرامی تدوین‌گر به آرشیوی دست پیدا کردیم که کمتر کسی به این آرشیو دسترسی داشته است، به عنوان مثال یک فیلم رنگی از نشست سه جانبه متفقین را با کیفیت بالا پیدا کردیم و در کنار آن به آرشیوهای دیگری نیز دسترسی پیدا کردیم.

۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1385108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =