ائتلاف قالیباف و آقاتهرانی بر سر کرسی ریاست؟/حداد پادرمیانی کرد؟

عضو جبهه پایداری می گوید: تیم احمدی نژاد تلاششان را برای تصرف صندلی ریاست مجلس می کنند و اگر شمس الدین حسینی به نفع نیکزاد کنار برود، شانس نیکزاد برای ریاست مجلس بیشتر خواهد شد

شیرین جمشیدیان: با انصراف زاکانی از کاندیداتوری ریاست مجلس شورای اسلامی، راه برای قالیباف هموارتر شده است. انصرافی که بعید به نظر می رسد بدون گرفتن سهم و امتیازی صورت گرفته باشد. 

۲ کرسی مهم نواب رئیسی، ۱۵ کرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی و ریاست مرکزی پژوهش ها از جمله جایگاههایی است که احتمال می رود کاندیداها برای کناره گیری در ازایش آن صندلی ها را طلب کند و مذاکره ای برای این جایگاهها انجام شود.اما آیا کناره گیری زاکانی در هماهنگی با جبهه پایداری و برای گرفتن یکی از این سهم ها بوده است؟ آقاتهرانی قرار است کاندیدای پایداری ها در رقابت بر سر کرسی ریاست باشد؟ احتمال ائتلاف پایداری ها و قالیباف چقدر است؟ اینها سوالاتیست که با یک عضو جبهه پایداری درمیان گذاشتیم.

محمد جواد ابطحی، عضو جبهه پایداری، معتقد است اینکه جبهه پایداری همراه با شورای ائتلاف لیست واحد داد و توافق کرد که قالیباف سر لیست واحد باشد نشان می دهد که جبهه پایداری مصالح کلی را در نظر می گیرد و اگر ببیند که مدار رای دادن بر دوش قالیباف است این کار را انجام می دهد.

او احتمال کاندیداتوری آقا تهرانی برای کرسی ریاست را هم پایین می داند و حتی تاکید دارد بدون امتیاز گرفتن کنار خواهد رفت. او از تلاش احمدی نژادی ها برای فتح کرسی ریاست نیز خبر داد و گفت اگر شمس الدین حسینی انصراف دهد شانس نیکزاد با توجه به حمایت آذری زبان های مجلس از او بالا می رود.

در ادامه مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و عضو جبهه پایداری را می خوانید:

****

آقای ابطحی! فضای حاکم بر انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی را چطور ارزیابی می کنید؟

با تصمیم آقای زاکانی و انصراف از کاندیداتوری برای ریاست مجلس، راه برای ریاست قالیباف هموار شده است. اینکه فشارهایی بوده یا نبوده است مشخص نیست.اگر آقای قالیباف رییس مجلس شود، بحث نواب رییس زیاد مهم نیست.

با انصراف زاکانی، شانس قالیباف برای ریاست بیشتر شد

قالیباف مدیریت می کند و معاونت های قوانین و نظارت و دیوان محاسبات و مرکز پژوهش را هم با نظر خودش تعیین خواهد کرد و ما شاهد وعده ای که در انتخابات برای خیزش اقتصادی و اینکه مجلس را به رای امور برگرداند و پرسشگری و مطالبه گری را نهادینه کند، ان شالله محقق می شود. اگر چه در راه رسیدن به ریاست مجلس شورای اسلامی شمس الدین حسینی جلساتی داشتند و آقای حاجی بابایی هم رایزنی جدی انجام می دهد. اما به نظر بنده با انصراف زاکانی شانس قالیباف برای ریاست مجلس بیشتر شد.

بعید است آقاتهرانی به رقابت بر سر کرسی ریاست ورود کند

با انصراف زاکانی که به جبهه پایداری نزدیک هستند، احتمال اینکه پایداری ها کرسی ریاست را برعهده بگیرند کاهش یافته است، البته آقای آقا تهرانی هم برای ریاست مجلس مطرح هستند، چقدر احتمال دارد آقا تهرانی بر صندلی ریاست مجلس بنشیند؟

آقای آقاتهرانی این کار را نمی کند. تجربه نشان داده است که به دلیل مصالح بالا دست، جبهه پایداری از مواضعش کوتاه می آید. بنابراین فکر نمی کنم آقای آقا تهرانی به صحنه رقابت بر سر کرسی ریاست ورود کند.

 جبهه پایداری نمی خواهد جلوی قالیباف بایستد

یعنی توافقی میان جبهه پایداری و قالیباف انجام شد که اکانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس انصراف بدهد یا آقاتهرانی ورودی نکند؟

بالاخره همینکه جبهه پایداری همراه با شورای ائتلاف لیست واحد دادند و توافق کردند که آقای قالیباف سر لیست واحد باشد نشان می دهد که جبهه پایداری مصالح کلی را در نظر می گیرد و اگر ببیند که مدار رای دادن بر دوش قالیباف است این کار را انجام می دهد. در انتخابات هم جبهه پایداری و شورای ائتلاف لیست واحد دادند بنابراین به نظر نمی رسد که جبهه پایداری بخواهد جلوی قالیباف بایستد.

زاکانی ربطی به جبهه پایداری ندارد 

زاکانی برای انصراف امتیازی برای خودش یا جبهه پایداری گرفته است؟

آقای زاکانی ارتباطی با جبهه پایداری ندارد که برای جبهه پایداری امتیازی بگیرد. 

آقاتهرانی امتیاز می دهد ولی امتیاز نمی گیرد

شما می گویید آقای آقا تهرانی هم کاندیدا نمی شوند، در این شرایط به نظر می رسد باید ائتلافی صورت بگیرد...

تصور نمی کنم آقای آقا تهرانی کاندیدای ریاست مجلس شوند. اگر هدف خدمت به مردم و احیای ارزش های انقلاب اسلامی و آرمان ها باشد، نباید بخاطر امتیاز کنار بروند. آقای آقاتهرانی هم نشان داده که امتیاز می دهد و امتیاز نمی گیرد. بنابراین تصور من این است که ایشان کاندیدا نخواهند شد.

تیم احمدی نژاد تلاشش را برای ریاست مجلس می کند

گفته می شود طیف دولتمردان احمدی نژاد برای صندلی های هیات رئیسه بیشتر با پایداری ها درحال رایزنی هستند. چقدر احتمال احتمال می دهید ائتلافی میان جبهه پایداری و دولتمردان احمدی نژاد بوجود بیاید؟

تیم احمدی نژاد تلاششان را برای تصرف صندلی ریاست مجلس می کنند. البته من معتقدم اگر آقای شمس الدین حسینی به نفع آقای نیکزاد کنار برود، شانس نیکزاد برای ریاست مجلس بیشتر خواهد شد. آقای نیکزاد آذری زبان است و نمایندگان مناطق آذر نشین نشان دادند که متحد هستند تا به کسی که آذری زبان است رای بدهند.

شمس الدین حسینی کنار برود، شانس نیکزاد برای ریاست بیشتر می شود

برای مثال در اجلاسیه چهارم برای انتخاب نایب رئیس مجلس، با اینکه فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقلین قرار نبود که به پزشکیان برای نایب رئیس مجلس رای بدهند. اما ایشان رای فراکسیون امید را داشت و علاوه بر آن نمایندگان اصولگرا و آذری زبان فراکسیون ولایی و مستقلین به پزشکیان رای دادند. یعنی آذری زبانان ارق و تعصب خاص خودشان را اعمال می کنند. بنابراین اگر شمس الدین حسینی به نفع نیکزاد کنار برود شانس نیکزاد برای تصدی ریاست مجلس بیشتر خواهد بود البته بعد از قالیباف.

مسلما پایداری ها به احمدی نژادی ها گرایش بیشتری دارند

شما به این بخش از سوال پاسخ ندادید؛ آیا طیف دولتمردان احمدی نژاد برای تصدی صندلی های هیات رئیسه با پایداری ها وارد رایزنی نشده اند؟ احتمال ائتلاف میان جبهه پایداری و طیف دولتمردان احمدی نژاد وجود دارد؟

بستگی دارد که در شورای جبهه پایداری چه تصمیمی گرفته شود و کاندیداها برای هیات رئیسه مجلس چه کسی باشد. طبیعتا نمایندگانی که منتسب به جبهه پایداری هستند و از استان های مختلف انتخاب شدند گرایش و تمایل بیشتری به لیست احمدی نژادی ها دارند. چون یک زمانی با هم کار کرده اند. 

پادرمیانی حدادعادل و تقوی در بین کاندیداهای ریاست/میرسلیم برای نایب رئیسی کاندیدا می شود

شورای مرکزی جبهه پایداری تصمیم می گیرد. البته جبهه پایداری هیچ وقت اجباری برای کاندیدا و نمایندگان نداشته و تنها رهنمود می دهد.  من معتقدم فعلا باید منتظر بود چون همانطور که آقای زاکانی کنار رفتند چند نفر دیگر از کاندیداهای ریاست مجلس با پادرمیانی ریش سفیدانی مانند حداد عادل و حاج آقا تقوی کنار بروند. اما روز به روز که به انتخابات ریاست مجلس نزدیک می شود شانس آقای میرسلیم را کمتر می بینم. یعنی فکر می کنم آقای میرسلیم برای نایب رئیسی کاندیدا می شود.

برخی افراد می خواهند خودشان را زودتر مطرح کنند

جبهه پایداری برای ریاست کمیسیون ها، مرکز پژوهش ها برنامه ای دارد و قرار است اقداماتی انجام دهند؟

در مجلس تنها آقای پژمانفر از شورای مرکزی جبهه پایداری حضور دارد و تلاشی را ندیدم که برای ریاست کمیسیون ها و مرکز پژوهش ها انجام دهند. اما رایزنی ها و لابی های گسترده ای در مجلس و از سوی نمایندگان فعلی مجلس برای فراکسیون ها و کمیسیون ها انجام می شود. در حال حاضر به دنبال بستن فراکسیون ها هستند چه برسد به کمیسیون ها. لابی برای حضور در کمیسیون ها و هیات رئیسه کمیسیون ها جدی و قوی است. امیدواریم که نمایندگان جدید با هوشیاری و بیداری وارد شوند. چون آنها سابقه ای از مجلس ندارند و ممکن است احساساتی عمل کنند. باید به آنها هشدار داد که حتما مشورت و دقت کنند و اسیر بازی های سیاسی نشوند. آنها باید بررسی کنند که چه کسی اصلح است و به او رای بدهند.

روسای کمیسیون ها تقریبا مشخص شده اند

یعنی روسای کمیسیون ها تقریبا مشخص شده اند؟

بله، البته برخی افراد می خواهند خودشان را زودتر مطرح کنند. چون نمایندگان جدیدی که به مجلس می آیند با سازوکار آیین نامه آشنا نیستند و در همین بزنگاهها برخی منتخبین که سابقه حضور در مجلس را دارند روسای کمیسیون را مشخص می کنند و افراد به کمیسیون هایی که می خواهند سوق می دهند. این اقدامات برای من عجیب است و یکی از آفت های مجالس و مجلس دهم هم همین لابی گری ها بود که به همین دلیل نتوانستیم شاهد قدرت واقعی مجلس باشیم. امیدوارم مجلس یازدهم به این آفت دچار نشود.

شمس الدین حسینی برای کمیسیون اقتصاد و نیکزاد برای عمران مطرح است

باید به نمایندگان جدید نگاه کرد و اینکه تمام نگاهها برای روسای کمیسیون ها به سوی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار است درست نیست. آقای شمس الدین حسینی برای ریاست کمیسیون اقتصاد و یا آقای نیکزاد برای کمیسیون عمران نیروهای مطرحی هستند.

محصولی نسبت به عملکرد آقاتهرانی مساله داشت اما دیکتاتور نیست /آیت الله مصباح ورودی ندارد

آقای ابطحی،!آیا طیف پایداری بیرون پارلمان مثل محصولی، آیت الله مصباح و ....در برنامه ریزی های درون پارلمانی این طیف نقش دارند؟ آیا رایزنی با آنها انجام می شود؟

بسیار بعید است و تا جایی که من می دانم رایزنی با این افراد بسیار کم است. حضرت آیت الله مصباح اصلا وارد جزییات و اشخاص نمی شوند. آقای محصولی هم تابع نظر جمع است و سعی می کند وظیفه هدایت گری را برعهده داشته باشد.

من ندیدم که آقای محصولی بر روی نظر خودش پافشاری کند. در انتخابات هم با وجودی که آقای محصولی نسبت به عملکرد آقای آقا تهرانی مسئله ای داشت اما در نهایت نظر جمع را پذیرفت. بنابراین آنطور که نشان می دهند که آقای محصولی دیکتاتور است و دستور می دهد، نیست و بنده شاهد این موضوع بودم.

امیدوارم اختلافات باعث کینه نشود

احتمال دارد که اصولگرایان بر سر صندلی ریاست مجلس با یکدیگر به اختلاف بر بخورند؟

آخرین امتحان الهی از صدیق است صدیق مانند ابوذر و سلمان فارسی... بالاخره صندلی، مقام و شهرت کار دست آدم می دهد و شیطان انسان را وسوسه می کند.امیدوارم که با پایداری بر روی ارزش ها و اصول و رعایت اخلاق اسلامی این اختلاف بوجود نیاید. اگر هم اختلافی بوجود بیاید امیدوارم باعث کینه نشود. در مجلس دهم هم با وجودی که با برخی از دوستان اختلاف سلیقه داشتیم اما طرح و لایحه ای که مطرح می شد همکاری می کردیم. امیدوارم خدا کمک کند و شیاطین انسی و جنی را از اینها دور کند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1385110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    47 3
    همه تشنه ریاستند
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      18 0
      لایک
  • محمد IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    8 38
    آقای قالیباف نمره او ۲۰ است دمش گرم
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    4 1
    بعید است
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    44 0
    ملت درگیر چی هستن اینا درگیر چی
  • محمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    30 1
    مگر آقا تهرانی دو تابعیتی نیست
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    41 5
    من وقتی دعواهای این آقایان را سر ریاست بر مجلسی که عملاً هیچ کاره است می بینم کلی می خندم. شما چطور؟
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 6
    تیم احمدی نژاد تلاششان را برای تصرف صندلی ریاست مجلس می کنند. البته من معتقدم اگر آقای شمس الدین حسینی به نفع آقای نیکزاد کنار برود، شانس نیکزاد برای ریاست مجلس بیشتر خواهد شد. آقای نیکزاد آذری زبان است و نمایندگان مناطق آذر نشین نشان دادند که متحد هستند تا به کسی که آذری زبان است رای بدهند.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 7
    شمس الدین بهترین گزینه است
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 3
    نزاع بی حاصل اول و اخر قالیباف رئیسه
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 1
    بعیده این ائتلاف دارن زمینه سازی می کنند سهم بگیرن
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 1
    تیم احمدی نژاد نیستن تیم اون مشای و بقایی بود که مهمون زندان هستند
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 0
    خوب بود
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 1
    بیچاره حداد
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    4 8
    نیکزاد گزینه خوبیه ولی بعیده جلو قالیباف شانسی داشته باشه
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    21 2
    اینا با ادعای خدمت اومدن ولی تشنه ریاست همه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    14 3
    زاکانی کجا رو گرفت که انصراف داد؟ پشت پرده ها رو رو کنید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    15 3
    پایداری بدون امتیاز میره عقب؟ خندیدم
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    22 4
    تمومه ماجرا
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    8 16
    قالیباف بهترین گزینه