صدور ۴۱۸ فقره گواهینامه صادراتی و وارداتی در اردبیل

مدیرکل استاندارد اردبیل از صدور ۴۱۸ فقره گواهینامه اظهارنامه صادراتی و وارداتی طی سال ۹۸ در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، هاشم علایی ضمن اشاره به نقش راهبردی استاندارد در نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی بیان کرد: این اداره کل بر کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی منطقه نظارت دارد و تنها در صورت انطباق کالا با استانداردهای ملی مربوطه یا ضوابط فنی، مجوز صادرات یا واردات آن‌ها صادر می‌شود.

وی افزود: هر کالایی که از مرزهای مشترک استان با دیگر کشورها وارد یا از آن خارج می‌شود، چنانچه مشمول استاندارد اجباری باشد، جهت ارزیابی انطباق آن کالا با استاندارد مربوط و چنانچه مشمول استاندارد اجباری نباشد، جهت تعیین ماهیت و آنالیز آن، توسط گمرک استان اردبیل به استاندارد ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل استاندارد اردبیل گفت: در سال گذشته ۲۱۸ فقره اظهارنامه صادراتی از گمرک استان به استاندارد ارجاع شد که به منظور ارزیابی انطباق کالا و تعیین ماهیت آن مورد بررسی قرار گرفت که در این حوزه نیز شاهد تحقق ۱۵۵ درصدی نسبت به برنامه عملیاتی بوده‌ایم.

علایی در ادامه افزود: طی این مدت همچنین ۲۰۰ فقره اظهارنامه وارداتی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۲۵ فقره مشمول استاندارد اجباری و ۷۵ فقره تعیین ماهیت بوده است.

وی گفت: بیشترین اقلام صادراتی در سال گذشته شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، شن و ماسه بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان این اداره کل به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

مدیرکل استاندارد اردبیل یادآور شد: برابر بند ۵ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری به منظور جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و همچنین فراهم نمودن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1385605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =