دانشجویان یکی از پیشروترین دانشگاه‌های جهان در لندن تصمیم دارند پل‌های جدیدی بین تحقیقات علمی و وبسایت معروف ویکی‌پدیا ایجاد کرده و جایگاه واقعی آن را در مقالات دانشگاهی بررسی کنند.

ابوالفضل کریمی: اعضای گروه تازه تشکیل شده ویکی‌پدیایی‌ها (Wikipedians) در امپریال کالج لندن معتقدند این دایره المعارف آنلاین، بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی برای دانشجویان سراسر جهان است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نماینده این گروه به نام وینش پیتل می‌گوید: «بسیاری علاقه دارند این حقیقت واضح را نادیده بگیرند و به همین دلیل این گروه تصمیم به برگزاری یک همایش دارد تا به بهتر شدن کیفیت مطالب و ویرایش آن کمک کند.»

این جلسه قرار است در ماه آوریل در امپریال کالج برگزار شود تا در مورد جایگاه ویکی‌پدیا در تحقیقات دانشجویی صحبت شود.

ناشناخته شناخته شده
آقای پیتل که یک دانشجوی پزشکی است، در این باره گفت: «طریقه استفاده از این سایت باید بررسی شود. ویکی‌پدیا پرکاربردترین و شناخته‌ترین منبع اطلاعاتی در بین دانشجویان است. اما سوالی که در این بین ممکن است مطرح شود این است که آیا ما می‌خواهیم عملکرد آن را ارتقا ببخشیم یا آن را نادیده بگیریم و سهم این سایت در بین دانشگاهیان چیست؟»

آقای پیتل در حقیقت می‌خواهد بین دانشجویان در ویراش و نگارش مطالب ویکی‌پدیا همکاری به وجود بیاورد و به این ترتیب همگان بتوانند بهترین استفاده را از این سایت ببرند.

او می‌گوید: « دانشجویان می‌دانند که ممکن است مطالب این سایت قابل اطمینان نباشند و هر کسی هم می‌تواند مطالب آن را ویرایش کند. ما منکر این قضیه نیستیم. اما به هر حال ویکی‌پدیا مکانی است که شما می‌توانید جستجو برای یک موضوع خاص را از آن شروع کنید و اطلاعات اولیه را به دست بیاورید.»

آقای پیتل در ادامه گفت: «کیفیت مطالب ویکی‌پدیا ارتقا پیدا کرده، اما هنوز هم شکاف بزرگی در دانش ما در مورد چگونگی استفاده از مطالب این منبع رایگان وجود دارد. به همین دلیل این گروه تصمیم دارد یک بحث علمی و مبتنی بر سند برای بررسی جایگاه ویکی‌پدیا در دانشگاه‌ها به راه بیندازد.»

به همین دلیل دانشجویان و کارکنان دانشگاهی که در این کنفرانس شرکت می‌کنند قرار است روش‌های ارتقا جایگاه ویکی‌پدیا و بهبود مطالب آن را در تحقیقات دانشگاهی بررسی کنند. در برخی از دانشگاه‌های آمریکا دانشجویان مشخصی وجود دارند که نوشتن مطالب ویکی‌پدیا و ویرایش آن را در حوزه‌های تخصصی خود سازماندهی می‌کنند.

علاوه بر آن آقای پیتل می‌خواهد از مدل ویکی‌پدیا استفاده کند تا دانشجویان بتوانند با موزه‌ها و کتابخانه‌ها همکاری کرده و بهتر بتوانند از تحقیقات خود در فضای آنلاین بهره بگیرند. ویکی‌پدیا با داشتن 3.6 میلیون مطلب، یکی از مهم‌ترین منابع در تحقیقات و مقاله‌های دانشگاهی است، اما به اعتقاد آقای پیتل هیچ دلیل وجود ندارد تا این سایت را یکی از منابع برای سرقت علمی بدانیم.

او می‌گوید: «ویکی‌پدیا با دیگر منابع تفاوت‌هایی دارد. در حال حاضر سیستم‌های بسیار پیچیده‌ای برای بررسی سرقت اطلاعات یا کپی برداری وجود دارند. شاید شما بتوانید از یک مطلب نوشته شده در جایی کپی برداری کنید، اما انجام این کار از ویکی‌پدیا به این سادگی‌ها نیست.»

چارلز ماتیو یکی از مدرسان سابق دانشگاه کمبریج قرار است این جلسه را مدیریت کنند تا کنون 20 هزار مطلب مختلف را در ویکی‌پدیا ویرایش کرده است. او یکی از پرکارترین ویراستاران صفحات مرجع این دایره‌المعارف آنلاین به شمار می‌آید.

ویکی‌پدیا در سال 2001 افتتاح شد و هر ماه بیش از 365 میلیون بازدید کننده دارد.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شریفی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۴
    1 0
    خواستم راجع به پروژه های آماری دانشجویان آمار تحقیق کنم هم چنین راجع به فرهنگ جامع زبان تخصصی رشته آمار
  • بدون نام GB ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۴
    3 2
    قابل توجه برادران فیلترچی یاست جدیداومد معطل نکنید و فیلترش کنید تا ما ججونها گمراه نشیم