۱ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
چرا پمپئو عجله سفر دارد؟

ایرنا نوشت: سفر روز چهارشنبه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی گمانه زنی‌های بسیاری را در مورد دلایل سفر وی در آستانه تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری ایجاد کرده است.

همزمان با بحران شیوع ویروس همه گیر کرونا در حالیکه مقامات و رهبران کشورها برای گفتگو و رایزنی در خصوص مسائل مختلف از ویدئو کنفرانس برای رفع نیازها استفاده و از دیدارهای رودررو پرهیز می‌کنند، پمپئو با وجود ابقای محدودیت‌ها برای وزارت خارجه آمریکا در راستای مبارزه با کرونا، تصمیم به سفری از پیش تعیین نشده به سرزمین‌های اشغالی گرفته تا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی دیدار کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در همین راستا با اشاره به دلایل سفر وی نوشت: موضوع ایران و مبارزه با ویروس کرونا آشکارا برای انحراف اذهان است. پس چرا سفر به سرزمین‌های اشغالی برای پمپئو فوری و ضروری تلقی می‌شود؟    

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، وزیر خارجه آمریکا از زمان سفر به افغانستان در ماه مارس تا بحال سفر دیگری به کشورهای خارجی نداشته است. اما اکنون در این برهه چه موضوعی سفر وی را این چنین ضروری می‌کند؟

وزارت خارجه آمریکا اهداف سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی را تلاش‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای مبارزه با کووید-۱۹ و واکنش به فعالیت‌های ایران در منطقه عنوان کرده است. اما موضوع سوم که به شدت در پس زمینه سفر پمپئو نمود دارد تصمیم یکجانبه کابینه اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری است.

مقامات دو طرف احتمالا درباره ویروس کرونا تجربیات یکدیگر برای مهار و مبارزه با این ویروس را در اختیار هم قرار خواهند داد. ادعای کلیشه‌ای و همیشگی رفتار ایران در منطقه نیز در مرکز توجه گفتگوهای طرفین قرار خواهد گرفت.

روزنامه هاآرتص در این مورد می‌نویسد: آمریکا در حال حاضر به دنبال تصویب یک قطعنامه جدید شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است اما در صورت وتو چین و روسیه در این موضوع، ایالات متحده خواستار بازگرداندن تمام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران می‌شود.

این روزنامه این لحظه را برای نتانیاهو منتقد توافق هسته‌ای ایران، رضایت بخش توصیف کرد و افزود که مقامات آمریکایی و صهیونیستی در این مورد تبادل نظر خواهند کرد.  

این رسانه صهیونیستی در ادامه آورده است: اما به غیر از این دو موضوع سفر وزیر خارجه آمریکا در آستانه شکل گیری توافق نتانیاهو و گانتس برای تشکیل کابینه و همچنین تصمیم یکجانبه آنها برای الحاق کرانه باختری بسیار مهم است. پمپئو ماه گذشته میلادی تصمیم گیری درمورد پیشبرد برنامه الحاق کرانه باختری را کاملا به اسرائیل واگذار کرد.

با اینحال توافق ائتلاف کابینه اسرائیل در مورد لزوم همکاری آمریکا برای الحاق گویای مساله دیگری است. دولت ترامپ به ناگهان تاکید کرده است که برنامه الحاق کرانه باختری را به زودی پس از اول ژوئیه (۱۱ تیر تاریخ مشخص شده در توافق تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی) پیش خواهد برد.

به نوشته هاآرتص، پمپئو بر خلاف وزیران خارجه دیگر کشورها در راستای میل رئیس خود عمل می‌کند و اقدامات و اظهارات او در مورد موضوعات مختلف از جمله انتقاد از چین برای انتشار ویروس کرونا، طرفداران سیاست‌های ترامپ را در انتخابات بعدی دوباره پای صندوق‌های رای می‌کشاند.

برای ترامپ، الحاق یکجانبه ۳۰ درصد کرانه باختری توسط اسرائیل که چراغ سبز آن در طرح معامله قرن داده شد، در خدمت اهداف مشابه اینچنینی است. باوجود اینکه الحاق کرانه باختری با موجی از حمایت‌ها یا جریانی از مخالفت‌ها در میان مردم آمریکا و جامعه یهودی این کشور روبرو نیست اما طرفداران مسیحیان اوانجلیست و یهودیان راستگرا از الحاق کرانه باختری احساس رضایت خواهند کرد.

نگرانی جامعه بین الملل از الحاق یکجانبه کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی در میان دولت‌های اروپایی و کشورهای مسلمان و عرب رخنه کرده است به صورتی که اخیرا وزیر خارجه امارات و برخی کشورهای اروپایی نسبت به این موضوع هشدار داده  و تهدید به قطع روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند.

312 310
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1387371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =