اجرای ۳۵ فصل مرمت ابنیه تاریخی لرستان در سال ۹۸

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: به منظور حفظ و احیاء آثار تاریخی فرهنگی استان لرستان ۳۵ مرمت فصل ابنیه تاریخی در سال ۹۸ صورت گرفت.

به گزارش خبرآنلاین از لرستان، «سید امین قاسمی» افزود: مرمت بخشی از قلعه فلک الافلاک خرم آباد و مجموعه باغ گلستان، پل های تاریخی از جمله پل کلهر، کشکان، سی پله، حمام ها، خانه های تاریخی، کاروانسراها و مساجد تاریخی از جمله اقداماتی است که در راستای حفاظت از آثار تاریخی لرستان در سال ۹۸ انجام شده است .

وی بیان کرد:  بیش از ۸۹ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی و استانی برای مرمت آثار تاریخی لرستان در سال ۹۸ هزینه شده است.

قاسمی اظهار کرد: اتمام کامل مرمت بنای باشگاه افسران و تهیه طرح محتوایی برای تبدیل شدن به موزه تخصصی سکه، ساماندهی چشمه باغ گلستان خرم آباد و انجام مرمت های اضطراری و حفاظتی در راستای جلوگیری از آسیب های احتمالی از جمله اقدامات مرمتی در ابنیه تاریخی استان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان بیان کرد: همچنین به منظور کمک های فنی و اعتباری به مالکین ابنیه تاریخی، ۷ مورد تفاهم نامه مرمت مشارکتی امضا شده و علاوه بر آن در همین راستا بیش از ۳ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای مرمت ۶ بنای تاریخی استان به مالکین پرداخت شده است.

وی ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک را یکی از مطالبات مردم لرستان دانست و تصریح کرد: به منظور ساماندهی و ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک قرارداد خدمات مطالعات پایدارسازی این بنای ارزشمند و اتمام مطالعه برق و تاسیسات موزه آن در سال جاری با مشاور طرح امضا و در حال انجام است.

قاسمی در خصوص مرمت اشیا گنجینه موزه فلک الافلاک نیز گفت: سال گذشته ۵۰ شی تاریخی موجود در این گنجینه از جمله تابوت مفرغی چوبتراش مرمت شده که بعد از جانمایی مکان استاندارد برای نمایش در معرض دید عموم قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همچنین تهیه شناسنامه عمومی برای ۲۷۳۰ شی فرهنگی-تاریخی قلعه فلک الافلاک و موزه بروجرد را از دیگر اقدامات این اداره کل در خصوص ساماندهی اشیا فرهنگی تاریخی استان دانست.

قاسمی کشف بخشی از جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر و کشف نخستین نقش برجسته لرستان در بررسی فصل چهارم باستان شناختی شهرستان کوهدشت را از دستاوردهای مطالعات باستان شناختی در لرستان ذکر کرد و افزود: متخصصین دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز تخصصی، سکونت در دره خرم آباد را به ۵۴ هزار سال پیش تاریخ نگاری کرده که این کشف یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب شده و بازتاب جهانی زیادی در مجامع علمی داشته است.   

وی با اشاره به ثبت ۶۲  اثر فرهنگی- تاریخی، طبیعی استان در سال ۹۸ بیان داشت: در سال جاری به پیشنهاد این اداره کل و موافقت کمیته ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، ۳۸ اثر غیر منقول، ۵ اثر منقول، ۹ اثر معنوی و ۸ اثر طبیعی از استان لرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اتمام طرح مطالعه موزه نسخ خطی بروجرد و شروع تجهیز و آماده سازی موزه جهت افتتاح آن و همچنین افتتاح موزه مردم شناسی شهرستان سلسله در سال ۹۸ را از جمله اقدامات این اداره کل در حوزه توسعه موزه ها دانست و تصریح کرد: در همین سال ۲۲۴ هزار و ۸۶۵ نفر از قلعه فلک الافلاک خرم آباد بازدید کرده اند.

قاسمی مرمت بخشی از بافت تاریخی شهر بروجرد و اتمام طرح مستند سازی بافت تاریخی شهرستان خرم آباد و ارسال آن به وزارت میراث فرهنگی جهت تایید نهایی را از اقدامات این اداره کل در حوزه بافت ها و بناهای تاریخی برشمرد.

 وی اظهار کرد: فراهم کردن واگذاری سه بنای تاریخی استان و نظارت بر روند پیشرفت مرمت دو بنای واگذار شده به سرمایه گذاران بخش خصوصی شامل خانه های مصری و مغیث الاسلام بروجرد و همچنین پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت آنها، در جهت استفاده متناسب از ظرفیت بناهای تاریخی در راستای ایجاد اشتغال در سال گذشته انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۱۰ مورد پرونده تعیین حریم برای بناها و محوطه های تاریخی استان در سال ۹۸ تهیه شده و  در همین سال بیش از ۱۲ مورد خرید املاک در راستای آزادسازی عرصه و حریم آثار تاریخی استان انجام شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1387749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =