عوامل تخریب یک بنای تاریخی در شوشتر تحت پیگرد قرار گرفتند

ایرنا نوشت ؛ رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت : عوامل تخریب یک ساختمان تاریخی در منطقه شوشترنو تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

علیمحمد چهارمحالی  بیان کرد : گفته می شود مالک این ساختمان از شهرداری مجوز تعمیر دریافت کرده اما بعد از آن اقدام به تخریب کل این بنا کرده است .

وی با بیان اینکه پرونده شهرک شوشتر نو با بافت ارزشمند در آستانه ثبت ملی قرار دارد گفت: این شهرک توسط دکتر کامران دیبا یکی از اساتید مطرح کشور در سال ۵۳ تا ۵۶ قرن حاضر طراحی و احداث شده که در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز موفق به کسب یکی از بهترین جایزه های معماری و شهرسازی "جایزه آقا خان" در دنیا شد.

چهارمحالی گفت : بافت شهرک شوشتر نو از بافت های ارزشمند کشور است که براساس بافت سنتی شوشتر و استفاده از دانش طراحی روز احداث شده است .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر بیان کرد : دکتر کامران دیبا خالق آثار فاخری همچون موزه معاصر تهران و بخش های از دانشگاه جندی شاپور است و بارها در مصاحبه های خود یکی از بهترین کارهای خود را احداث شهرک کارگری شوشتر نو عنوان کرده است .

وی گفت : بیشتر دانشجویان معماری کشور با این بافت غنی آشنا هستند و در مدت زمانی که خبر تخریب این ساختمان منتشر شد ، دوستداران معماری کشور از نقاط مختلف کشور نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد : پرونده  تخریب این بنا تکمیل شده و به زودی به مراجع قضایی ارجاع می شود .

شوشتر نو یکی از شهرکهای جدید خوزستان است که با هدف اسکان کارگران شرکت کشت و صنعت کارون در کنار شهر قدیم شوشتر بنا شده است.

شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

این شهر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است. 

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب رودخانه استفاده می شدند.؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از مجموعه سازه های آبی شوشتر به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. 

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید. 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1389159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =