یکی از آخرین بازماندگان موسیقی مقامی لَکی درگذشت

مهر نوشت: سید حسن خان بیگی نوازنده شناخته شده تنبور و از آخرین بازماندگان نسل طلایی موسیقی مقامی لکی شامگاه دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در شهرستان دلفان دار فانی را وداع گفت.

سید حسن خان بیگی هنرمند پیشکسوت موسیقی یکی از آخرین راویان مقام های حوزه لکی و دلفان بود که تاثیر زیادی در این گونه موسیقایی به جای گذاشته است.

در پیشینه فعالیت های مرحوم سید حسن خان بیگی آمده است:

«سیدحسن خان بیگی نوازنده مقامی تنبور لکی دلفان، متولد ۱۳۱۳ در آبادی «گلام بحری» دلفان از توابع استان لرستان است.  سید حسن را می توان از آخرین بازماندگان نسل طلایی تنبور مقامی لکی دلفان و طرحان نامید که پیش از او استادانی مانند امامقلی امامی، نجفعلی میرزایی، سید همت‌الله حسینی در چند دهه گذشته بوده اند نامید.

سید حسن استاد ثابتی نداشته  اما مقام های مربوط به یاری دلفان که در آن استادی چیره دست است از پدرش فرا گرفته و بسیاری دیگر از مقام های ماننده پاوه موری، سحری، ماله ژیری، چوپی را در دروان جوانی از نوازنده گان کهنسال آن دوران فرا گرفته است.»

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1389886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرده پرست IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    24 0
    حتی یک عکس درست و خوب از ایشون ندارین که بذارین!! آخه تا کی مرده پرستی میکنین، چرا قبلش نرفتین دنبالش که حالا خبر فوت ش را میذارید ؟!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    7 0
    دريغ از كوچكترين حمايتي خارجي ها يك كساني را حمايت ميكنند كه در مقابل برخي هيچ هستند براي جذب توريست
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 1
    چرا اکثر خواننده ها یا باستانشناسان یا شاعران ، یه سبیل گنده با موی شونه نشده و بلندی میذارند !! هر چیزی که فکر میکنن یک تصور غلط است‌
    • دلفانی IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      1 0
      دوست عزیز من این مرحومو از نزدیک میشناختم انسان صاف و صادق و وارسته ای بود حتی سواد و تحصیلاتم نداشتن به قول شماها تو این فازا نبودن پس تصور شما غلطه(با احترام)
  • mastan IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 0
    یاحق استاد مقامی بسیار برجسته ای بود و نفس گیرایی داشت. با نغمه قدسی و سوزناک تنبور و دم گرم ایشان بزرگ شدیم. و چه خاطرات خوش و صفاهای بی نظیر بردیم از گرمای تنبورنوازی و نفس ایشان خداوند رحمتش کند و روحش شاد.