۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای یک شیر دوار چرخشی است که برای توقف، تنظیم و راه اندازی جریان استفاده می شود. شیر پروانه یک نوع از شیر ها است، که به سرعت باز و بسته می شوند. چرخش 90 درجه از دسته می تواند به طور کامل دریچه را بسته و یا باز کند. به طور معمول، آنها در سیستم هایی استفاده می شوند که بسته شدن مثبت لازم نیست.


شیر های بزرگ پروانه ای معمولا به گیربکس مجهز هستند، جایی که چرخ دستی از طریق یک گیربکس به استم متصل می شود. این نیرو را کاهش می دهد اما در عین حال سرعت عملیات را نیز کاهش می دهد. این نوع شیر باید در موقعیت باز نصب شود.

اجزای شیر پروانه ای

شیر پروانه ای معمولی بدن دایره ای، دیسک دور، شفت و سیت های فلزی یا نرم است. شما می توانید قطعات در تصویر بالا را ببینید.

شیر پروانه ای

انواع شیر پروانه ای

بر اساس نوع انتهای شیر پروانه ای بدن در انواع زیر موجود است.

فلنچی(Both Flanged Ends)

ویفر(Wafer Type Ends)

لاگ(Lug Type Ends)

جوشی(Butt Welded Types Ends)

شیر پروانه ای ویفر

بدنه ویفر بین فلنج های لوله قرار گرفته و پیچ و مهره های فلنجی بدن را احاطه کرده است. نصب شیر پروانه ای نوع ویفر آسان است، اما نمی توان آن را به عنوان شیر جداسازی استفاده کرد.

شیر پروانه ای استیل

شیر پروانه ای لاگ

بدن لاگ دارای سوراخ هایی  در محوطه ای از بدن است که این سوراخ ها داری پیچ است که این سوراخ ها با فلنج مطابقت دارند.

شیر پروانه ای پنوماتیک

شیر پروانه ای فلنچی

در این نوع، بدن فلنج است که مطابقت با بعد فلنج لوله.

شیر پروانه ای

شیر پروانه ای جوشی

این نوع شیر برای فشار بالا استفاده می شود و به طور مستقیم به لوله جوش داده می شود.

کاتالوگ شیر پروانه ای

انواع سیت

شیرهای پروانه ای می توانند به صورت فلزی به فلز، سافت سیت (soft seat)، و یا با بدن و دیسک به طور کامل پوشش داده شده است. اولیت تصویر از نوع سیت کاملا پوشیده شده است. دومی یک سیت نرم با دیسک فلزی و سومی فلز تو فلز می باشد.

 

شیر پروانه ای تفلونی

 

دیسک شیر پروانه ای می تواند با بدنه ولو متحمد المرکز باشد و یا خارج از مرکز. در اینجا من سه ترتیب مختلف دیسک را با توجه به مرکز بدن شیر نشان داده ام.

بدون انحراف شیر پروانه ای(Zero offset Butterfly Valve)

طراحی بدون انحراف برای سرویس های کم فشار و دما استفاده می شود. در این طرح محور دیسک و شفت با بدن شیر هم مرکز هستند. در موقعیت باز، دیسک جریان را به دو نیمه برابر تقسیم می کند، با دیسک در وسط و موازی با جریان.

این نوع ولو دارای سیت مقاوم هستند. در اینجا است اصطکاک بین دیسک و سیت در طول چرخه عملیاتی کامل است که معایب شیرپروانه ای بدون انحراف است.

شیر پروانه ای

 شیر پروانه ای Double Offse

در Double Offset، دیسک از خط مرکزی شیر و همچنین از مرکز مرکزشیر  پایین تر قرار دارد. شما می توانید این را در تصویر ببینید که در آن یک و دو نوشته شده است. این نوع شیر پروانه ای یک نوع عمل حرکتی ایجاد می کند که دیسک را از روی سیت بلند می کند.

افست دوگانه باز و بسته شدن را صاف می کند زیرا اصطکاک تنها در چند درجه اول باز و چند درجه آخر بستن است و تقریبا اصطحکاک در  10 درجه باز و 10 درجه  بسته شدن وجود دارد.

باترفلای ولو

شیر پروانه ای Triple Offset

شیر پروانه ای Triple Offset طراحی شده توسط سطح سیت است. سیت به یک پروفیل مخروطی افستی تبدیل می شود که در نتیجه یک مخروط راست زاویه ای ایجاد می شود. شما می توانید این را در تصویر سوم با بزرگنمایی از زاویه سیت  ببینید.

این نوع شیر حرکت بدون اصطحکاک را تمین می کند. تماس فقط در نقطه نهایی بسته شدن با زاویه 90 درجه به عنوان یک توقف مکانیکی انجام می شود؛ شیر های با سیت فلز تو فلز از طراحی Triple Offset استفاده می کند.

شیر پروانه ای Triple Offset

کاربرد شیر پروانه ای

· یک شیر پروانه ای در بسیاری از سرویس های مایعات مختلف استفاده می شود و همچنین در برنامه های دوغاب نیز کارایی خوبی دارد. آنها می توانند در مایعات، بخار، برودتی، کولینگ واتر، هوا، گاز، آتش نشانی و خدمات خلاء استفاده شوند.

· پروانه دریچه در همه نوع صنایع استفاده می شود حتی در خدمات فشار بالا و درجه حرارت بالا

مزایای شیر پروانه

· شیر پروانه ای برای برنامه های کاربردی شیرهای بزرگ مناسب است به دلیل طراحی کم حجم، سبک وزن که به فضای کمتری، نسبت به شیرهای دیگر نیاز دارد.

· با توجه به عملیات سریع، زمان کمتری برای باز کردن یا بستن نیاز دارد.

· هزینه های نگهداری معمولا نسبت به سایر انواع شیر کم است.

· افت فشار در یک شیر پروانه کم است.

· شیر پروانه ای با سیت غیر فلزی می تواند در موادهای شیمیایی یا خوردگی استفاده شود.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1390917