توصیه‌های یک متخصص اعصاب و روان برای زندگی در دوران پساکرونا

متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه مردم باید یاد بگیرند که با زندگی در لحظه، سقف آرزوهای خود را کوتاه کنند، گفت: زمانی که آرزوهای افراد ناکام می‌شود در گام اول اضطراب پیدا می‌کند و در گام دوم نیز دچار افسردگی می‌شود.

دکتر امیرحسین جلالی ندوشن روانپزشک در خصوص شرایط پساکرونا در کشور گفت: قطعا گذر زمان شرایط پسا کرونا را در کشور نشان خواهد داد چرا که ویروس کرونا یک پدیده جدید است و ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن نمی دانیم.

وی با بیان اینکه اظهار نظر در مورد این ویروس نیازمند مطالعات دقیق تر و آینده نگری دارد، افزود: به هر حال ما در آینده شاهد تغییراتی در کشور خواهیم بود چراکه کرونا ویروس در چند ماه گذشته در کشور و جهان وضعیتی به وجود آورده که روی زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت اما آنچه مشخص است اینکه هیچ شخصی حتی در درون نهادهای دولتی و حکومتی هم نمی توانند از تمام شدن کامل این ویروس مطمئن باشند.

این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر ابهام و نگرانی که در مورد برگشت بیماری با شدت بیشتری وجود دارد در پاسخ به نگرانی مطرح شده مردم در سامانه ۴۰۳۰ ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت بهداشت، اظهار داشت: زمانی که مردم نگرانی هایی در این خصوص داشته باشند به صورت ناخواسته روی زندگی و برنامه ریزی برای آینده‌شان تاثیرگذار خواهد بود.

جلالی ادامه داد: کرونا و قرنطینه شرایط و وضعیت تعلیق و کوتاه مدتی برای مردم ایجاد کرده است. در چنین وضعیتی این خطر و بیم وجود دارد که ما گرفتار نوعی اضطراب، روزمرگی، بلاتکلیفی و بی برنامگی در زندگی شخصی و اجتماعی شویم. اگرچه خیلی از نگرانی ها بسیار به حق است اما اینکه مدام از مسئله ای که ابعاد و اندازه آن مشخص نیست بترسیم و این ترس باعث انزوا، انفعال و بی عملی ما شود یک وضعیت نرمال نیست.

وی تاکید کرد: باید یاد بگیریم و این توانایی را در خود ایجاد کنیم که با وجود تعلیق و نامشخص بودن آینده چگونه به شکل سازنده تری زندگی کنیم. اگر باور داشته باشیم که زندگی همیشه مطلوب نیست می توانیم راحتر با مسائل مواجه شویم.

این روانپزشک اضافه کرد: عده ای فکر می کنند که آینده بسیار طولانی دارند در حالی که زندگی در جهان همیشه در شرایط ابهام قرار دارد. اگرچه باید آینده نگری داشته باشیم اما نباید زندگی کردن در لحظه را فراموش کنیم.

جلالی با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم که در لحظه زندگی کنیم، گفت: مردم باید یاد بگیرند که با زندگی در حال، سقف آرزوهای خود را کوتاه کنند و بیشتر برای برنامه هایی که امور آنها را به پیش می برد تلاش کنند. اینگونه می توانیم شاهد تنش کمتری در بین مردم باشیم.

وی یادآور شد: زمانی که آرزوهای افراد ناکام می شود در گام اول اضطراب پیدا می کند و در گام دوم نیز دچار افسردگی می شود.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه باید باور داشته باشیم که کرونا به راحتی از زندگی ما نمی رود، تصریح کرد: باور این موضوع برای بشر بسیار سخت است که با این همه پیشرفت علم و فناوری یک ویروس توانسته تمام معادلات را بهم بریزد. ما باید از این پس با زندگی با کرونا کنار بیاییم و با رعایت محدودیت هایی که وجود دارد به زندگیمان ادامه دهیم.

جلالی بیان داشت: باید از جنگ بی دلیل و از نادیده گرفتن مسئله که ناشی از انکار موضوع است، پرهیز کنیم. باید با رعایت نکات بهداشتی زندگی روزمره را به پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که دنبال کردن اخبار منفی در فضای مجازی می تواند قابل کنترل باشد یا خیر، افزود: آنچه در دستورالعمل های سطح دنیا انعکاس پیدا کرده این است که بحران و دسترسی افراد به منابع نامعتبر می تواند وضعیتی از مسمومیت اطلاعاتی برای مردم ایجاد کند. باید از تعقیب کردن اخبار منفی پرهیز کنیم.

این روانپزشک در ادامه با بیان اینکه راه اندازی سامانه ۴۰۳۰ توانسته آگاهی مردم را افزایش دهد، گفت: توسعه این سامانه می تواند بهترین امکان برای آگاهی در بحران ها مانند سیل و زلزله برای مردم فراهم کند. همچنین مردم می توانند به عنوان مرجع اطلاعات درست، مشکلاتشان را با این سامانه در ارتباط بگذارند.

جلالی اضافه کرد: بر اساس تعداد تماس هایی که مردم با سامانه ۴۰۳۰ گرفتند این سامانه در مدت زمان کوتاه توانست به یک برند تبدیل شود و مورد اعتماد مردم قرار گیرد. امیدوارم این سامانه در همه بحران ها بتواند کمک کننده مردم باشد.

وی بیان کرد: امیدوارم سامانه ۴۰۳۰ به گونه ای توسعه یابد که حتی با قطع خطوط برق و مخابرات تهران و کشور همچنان شاهد پاسخگویی این سامانه باشیم.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1391987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =