واشنگتن در تدارک صدور کیفرخواست علیه همسر مادورو

ایسنا نوشت: ایالات متحده آمریکا در تدارک صدور کیفرخواستی علیه همسر نیکولاس مادورو،‌ رئیس جمهوری ونزوئلا است که در آن به اتهام‌های سنگینی اشاره شده است.

 رویترز با اعلام این مطلب طی گزارشی اختصاصی به نقل از چهار فرد نزدیک به تحقیقات این پرونده تاکید کرده است که بخشی از کیفر خواست یاد شده جرائمی همچون فساد و قاچاق مواد مخدر را شامل می‌شود.

شاهدان این پرونده که در گزارش رویترز نامی از آنها برده نشده گفته‌اند اگر واشنگتن تحقیقات را تا صدور نهایی کیفر خواست علیه سیلیا آدلا فلورس مادورو، همسر رئیس جمهوری ونزوئلا پیش ببرد بی شک بخشی از آن با پرونده معامله لو رفته قاچاق کوکائین مرتبط خواهد شد که پیش‌تر به دستگیری و زندانی شدن دو برادر زاده وی در ایالت فلوریدا منجر شده بود.

نیکول ناواس، سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده، از اظهارنظر درباره هرگونه تحقیقات و یا اتهامات احتمالی جاری بر ضد فلورس خودداری کرده است.

همسر رئیس جمهوری ونزوئلا و دفتر وی در پارلمان این کشور نیز از پاسخگویی به سوالات مرتبط با این پرونده خودداری کرده‌اند.

خورخه رودریگرز،‌ وزیر اطلاعات ونزوئلا در گفتگو با رویترز سوال‌های مرتبط با اتهام‌های مطرح از سوی ایالات متحده بر ضد فلورس را «مشمئزکننده،‌ توهین آمیز و تهمت‌» توصیف و از پاسخگویی به آنها اجتناب کرده است.

سیلیا آدلا فلورس مادورو، همسر رئیس جمهوری ونزوئلا پیش‌تر به همراه چهار مقام بلند پایه دیگر این کشور یعنی معاون رئیس جمهوری، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و یکی از فرماندهان ارتش از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مورد تحریم قرار گرفته بود.

دادستان‌های آمریکایی اواخر ماه مارس گذشته نیکولاس مادورو و بیش از 12 مسئول کنونی و پیشین دولت این کشور را به سازماندهی تشکیلات تروریستی و قاچاق مواد مخدر متهم کرده و برای دستگیری آنها جایزه تعیین کرده بودند.

مسئولان وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین مدعی شده بودند که نیکولاس مادورو با تلاش برای قاچاق گسترده کوکائین به آمریکا می‌کوشد تا علاوه بر کسب ثروت بیشتر و تقویت پایه‌های حکومت خود، جامعه آمریکا را نیز تضعیف کند.

رئیس جمهوری ونزوئلا نیز پس از طرح این اتهامات در یک نطق تلویزیونی آنها را رد و دولت ترامپ را به مداخله در کشورش با انگیزه‌های سیاسی متهم کرد. وی همچنین در ادامه رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل این اقدامات فردی "حقیر" خواند.

اتهام‌های پیشین و کیفرخواستی که واشنگتن در صدد تهیه آن بر ضد همسر نیکولاس مادورو است همسو با فشارهای جدید ایالات متحده علیه دولت ونزوئلا اعمال می‌شود.

رهبر سوسیالیست ونزوئلا به همراه همسرش سیلیا آدلا فلورس و سایر اعضای «حلقه داخلی حامیان مادورو» از سال ۲۰۱۷ تحت تحریم وزارت خزانه داری ایالات متحده قرار دارند. فلورس یک قانونگذار و کارگزار قدرت در حزب سوسیالیست حاکم است.

آمریکا با غیرمشروع خواندن حکومت مادورو و اقدام او برای «تقلب در انتخابات ریاست جمهوری» از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حمایت می‌کند. در مقابل مادورو نیز همواره ادعاهای آمریکا را دخالت در امور داخلی کشورش ارزیابی کرده است.

یکی از محافظان سابق همسر رئیس جمهوری ونزوئلا که پیشتر در سال ۲۰۱۷ به اتهام دست داشتن در قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده مسترد و آنجا زندانی شده بود در گفتگو با رویترز تصریح کرده که فلورس در جریان جرائم اعضای خانواده‌اش از جمله معامله لو رفته قاچاق کوکائین که برادر زادگانش به دلیل دست داشتن در آن از سوی دادگاهی در آمریکا متهم شده بودند، قرار داشت.

براساس کیفرخواستی که آمریکا برای این پرونده علیه مادورو صادر کرده بود، درآمد حاصل از قاچاق کوکائین قرار بود برای تأمین مالی کارزار انتخاباتی فلورس برای ورود به پارلمان ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ هزینه شود.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1392991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =