الویری: ۸ هزار میلیارد تومان به خزانه شهرداری تهران بازگرداندیم

ایرنا نوشت: رییس شورای عالی استان‌ها گفت: در راستای تحقق همکاری با سایر نهادها توانستیم جلسات فراوانی با دیوان عدالت اداری تشکیل و تصمیمات فراوانی به نفع شهر و شهروندان داشته باشیم و تنها در یک مورد توانستیم ۸ هزار میلیارد تومان را به خزانه شهرداری تهران بازگردانیم.

مرتضی الویری روز پنجشنبه درجلسه عمومی شورای عالی استان ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، افزود: خدا را شاکرم که در این دوران با همت و همراهی نمایندگان شورای عالی استان ها توانستیم لایحه درآمدهای پایدار شهری و روستایی و طرحی که به همین منظور تهیه شده بود را تلفیق و در کمیسیون ویژه مجلس به پیش ببریم.

وی ادامه داد: کمک به تعیین تکلیف این لایحه در مجلس و پاسخ به اشکالات وارده شورای نگهبان از دیگر اقدامات ما برای به سرانجام رساندن این موضوع بنیادین برای اداره شهرها و روستاها است.  
الویری گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از اقداماتی است که ما با پیگیری های بسیار و همکاری با دولت و مجلس توانستیم به پیش ببریم و اشکلات آن را رفع کنیم و  افزایش سهم شهرداری ها در مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهم ترین فعالیت های ما در دو سال و نیم اخیر بوده است که موجب افزایش ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده شد.

وی تصریح کرد: لایحه مدیریت یکپارچه اگرچه در مجلس قبل فقط به دلیل کمبود ۶ رای  به سرانجام نرسید، لیکن ما با پیگیری های خود توانستیم توجه همکاران قانونگذار در مجلس را به این موضوع اساسی جلب کنیم. همچنان به هنگام بروز بحران ها و موضوعات مختلف شاهد هستیم که نبود مدیریت یکپارچه یکی از چالش های اساسی خدمت رسانی به مردم و اداره صحیح شهرها است. علاوه بر این چند طرح مهم از جمله، طرح اصلاح قانون شوراها و طرح تامین منابع شوراهای فرادست در مجلس دهم نیمه تمام مانده که بایستی در مجلس یازدهم پیگیری شود.
رییس شورای عالی استان گفت: ما توانستیم استقلال در بودجه شورای عالی استان ها را محقق کنیم و پس از گذشت دو دهه، مکانی مناسب برای شورای عالی استان‌ها تأمین کنیم.  
وی افزود: ما در این دو سال و اندی توانستیم از طریق سفرهای مختلف و برگزاری جلسات در شهرهای دیگر، به عدالت سرزمینی و توزیع منابع در راستای کاهش فقر توجهی جدی داشته باشیم.  
الویری گفت: شورای عالی استان ها در این دوره توانست الگوی مناسبی برای هماهنگی نهادی در کشور باشد؛ رایزنی های بسیار نزدیک با دولت و مجلس درباره دستورکارهای مختلف، نمونه ای از این تلاش است. علاوه بر این، ما در اجلاسیه های مختلف مهمانانی از دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر نهادها داشتیم.  
وی اضافه کرد: ما در راستای تحقق همکاری با سایر نهادها توانستیم جلسات فراوانی با دیوان عدالت اداری تشکیل و تصمیمات فراوانی به نفع شهر و شهروندان داشته باشیم. تنها در یک مورد توانستیم ۸ هزار میلیارد تومان را به خزانه شهرداری تهران بازگردانیم. بازگشت مجدد سپنتا نیکنام، عضو  شورای اسلامی شهر یزد و به تبع آن حل مشکل اقلیت های مذهبی برای عضویت در شوراها  یکی دیگر از تلاش های ما برای صیانت از جایگاه اصیل شوراها بوده است.  
الویری خاطر نشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی به شوراها یکی دیگر از مواردی بود که در این دوران پیگیری و محقق کردیم. تشکیل ۲۱ مرکز پژوهش در مراکز استان ها و ساماندهی برنامه های آموزشی از طریق مجازی از آن جمله است. در راستای تحقق وظایف شورای عالی استان ها توانستیم با درکی روشن از وظایف شوراها در تفهیم نظام مردمسالاری، تلاشی مداوم و روبه جلو داشته باشیم. هم اکنون در مسیر محقق شدن این هدف هستیم و تأکید می کنم که این حرکت فارغ از گرایش های فکری، بازگشت ناپذیر است.  
وی گفت: من در اینجا فقط به جنبه های  مثبت پرداختم. بحث نامهربانی و کارشکنی های برخی از ارگانها بماند.

 الویری تصریح کرد: ما و سایر مردمان جهان، همچنان درگیر یکی از فراگیرترین بیماری های همه گیر هستیم و باید براساس قواعد ارتباطی جدید حاصل از این بیماری  اقدام کنیم و بیشتر از گذشته به تاب‌ آوری شهرها و روستاها فکر کنیم. در دوران کنونی با تغییر الگوی بیماری‌ها و گسترش رفتارهای تهدیدکننده سلامت در کلانشهرها، ضعف در نظام یکپارچه خدمات رسانی سلامت، عدم تناسب امکانات موجود با جمعیت و ناعادلانه‌بودن توزیع خدمات سلامت شهری، نقش شهرداری‌ها برای ارتقای سلامت شهری پررنگ‌تر شده است.  
وی تاکید کرد:در اینجا لازم می‌دانم که مجددا از تلاش ها و اقدامات شایسته و بی دریغ تمام افراد کادر درمانی کشور نهایت قدردانی و تشکر را داشته باشم. همراهی دلسوزانه این بزرگواران مرهم بزرگی برای درمان و مقابله با این بیماری است.

۲۳۵۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =