شما نظر دهید؟/ چطور می‌توان از حوادث تلخی مانند قتل «رومینا» پیشگیری کرد؟

یک هفته از حادثه تلخ روستای سفیدسنگان و قتل رومینای ۱۴ ساله توسط پدرش گذشته است.

خیلی از کارشناسان معتقدند حل موضوعاتی از این دست که به ازدواج در سن پایین دختران، ضعف‌های حوزه حقوق کودکان و قتل‌های ناموسی برمی‌گردد نیازمند فرهنگ سازی و تقویت حمایت‌های قانونی دارد، شما چه فکر می‌کنید؟ از دیدگاه شما چطور می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید نظرات خود را در قالب کامنت زیر همین خبر بنویسید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    57 3
    تصویب قوانین درست در حمایت از کودکان و زنان
    • یک وکیل GB ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      35 3
      به نظرم سوال باید کلی تر باشه. اینکه چطور میتوان از حوادث تلخ قتل و آزار کودکان توسط والدین مشکل دار جلوگیری کرد؟ این نوع والدین فقط در میان پدرها نیستند. در میان وادران هم هستند. به همان اندازه که کودکی کشی یا کودک آزاری توسط پدران بوده ، به همان اندازه توسط مادران هم بوده . نمونه هایش قتل دختری توسط مادرش در شهرستان بیرجند دی ماه 98 ، یا مادری که در شهرستان فسا در مهر96 سر کودک خود را برید یا مادری که دو فرزندش را در مشهد هنگام خواب خفه کرد در بهمن 95 ، یا قتل متین پسر 10 ساله با ضربه لوله جاروبرقی بر سرش توسط مادرش ، و خیلی موارد دیگر از این دست که اگر در اینترنت سرچ کنید همین چندتایی که مثال زدم و خیلی های دیگر را خودتان در اخبار پیدا میکنید. البته سقط جنین توسط مادران را اگر بهش اضافه کنید که قانونا و اخلاقا قتل هست، خیلی بیشتر از اینها میشه
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      24 4
      تصویب قانون سفت و سخت برای برخورد با کسانی که در پی رابطه و ازدواج با افراد زیر 18 سال هستند و برخورد قضایی نظیر شلاق و حبس برای والدین کودک آزار. فرهنگ سازی تو کوتاه مدت جواب نمیده، مثل بستن کمربند فقط قانون مردم رو مجاب به رعایت میکنه.
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      3 1
      توانایی انتقاد از مراجع قانونگذار و قابلیت اصلاح قوانین. همچنین قابلیت نظارت بر نحوه اجرای قوانین. استقلال قضات. اینها مواردی برای قانون گذاری هستند. موارد دیگر به فرهنگ سازی بر می گردد که متاسفانه متولیان فرهنگ سازی (صدا و سیما، رسانه های مستقل و غیر مستقل، وزارت ارشاد و ...) در زمینه های مختلف بسیار ضعیف عمل کرده اند.
    • توسی RU ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 1
      با تغیر قانون و رفتن به سوی اعتدال گرایی تا مرد سالاری یا زن یالاری یا فرزند سالاری مهریه سنگین یا ....خطرات زیادی داره مثل عدم قصاص پدران و...
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    59 7
    ممنوعیت کودک همسری؛ چرا باید دختر 14 ساله اجازه ازدوج داشته باشه؟
    • GB ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      41 9
      ممنوع هم بشه ، از راه سنتی اش میتونن ازدواج کنن بدون اینکه به محضر بروند و در دفترخانه ثبت بشه. ازدواج کردن نیاز به قانون نداره، چند کلمه عربی است که خونده میشه و محرم میشوند. قانون چطوری میتونه جلوشون را بگیره؟ موضوع فرهنگی هست
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      13 3
      اتفاقا ازدواج چه در کشور نا و چه در هر کشور دیگه ای یک قرارداد قانونیه.
    • شمس تبریزی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      27 30
      وقتی یه 14 ساله نیاز به همسر داره باید چه کنیم؟ بگیم به ما چه؟ خب حاصل میشه همین روابط زیر زمینی و دوست پسر و دختر گرفتن و فرار کردن از خانه. 14 ساله امروز مثل 14 ساله 30 سال پیش نیست. اینترنت و ماهواره چشم و گوش خیلی ها را باز کرده. به جای ممنوع کردن راه حل شرعی ارایه بده.
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      5 0
      در جواب بی نام 19:07 ، بله ازدواج یک عمل قانونی و حقوقی است. ولی میتونه به شیوه غیر قانونی هم انجام بشه ، بدون اینکه اشکال شرعی و اخلاقی داشته باشه. ضمن اینکه در جوامع محلی و روستایی، دفتردارها با اهالی خودمونی و هماهنگ هستند و به طور غیرقانونی ازدواج کودکان را هم ثثبت میکنن و در دفترشون سن و سال را دستکاری میکنن
    • DE ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      3 3
      متاسفانه تنها راه قانونی فرار از خشونت خانگی بدست آوردن استقلال و آزادی از باید و نباید والدین ازدواج کردن است.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      4 3
      شمس تبریزی، دختر ۱۴ ساله درسته دسترسی به اطلاعات داره و خیلی چیزارو می دونن ولی به این معنی نیست که دنبال همسر هستند. درک این موضوع خیلی سخت نیست! امثل رومینا به محبت و حمایت عاطفی نیاز دارند! این قدر وضعیت تفکرات خانواده های امثال پدر رومینا سفت و سخت هست، اینقدر بچه ها باید سرکوب بشن توسط پدرها به خاطر افکار سنتی مذهبی، که به دنبال محبت تو افراد دیگه باید برن! اینکه حق حقوق انسانی خودشون رو به واسطه دسترسی به اطلاعات و اینترنت پیدا کردن بسیار بسیار چیز پسندیده و زیبایی هست اما تو این اتفاق رو بسیار بد جلوه دادی با گفتن چشم و گوش باز شدن خیلی ها! از این خوشحالم که امثال رومینا حاظر شدن هنجارهای اشتباه جامعه سنتی مذهبی داغون ایران رو بشکنن، از این بابت هم بسیار ناراحت شدم که باید یه عده ای شون قربانی و نابود بشن! فقط به خاطر همین نگاه های سنتی مذهبی مردسالار موجود! و راستش شمس تبریزی، از کامنتت حالت تهوع گرفتم! از این اتفاق استفاده کردی که واقعیتی که نمیخوای باور کنی رو بکشی پایین و چیزی که باور داری رو بقبولونی به بقیه با سواستفاده کردن از این اتفاق!
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    70 22
    ولایت مطلق پدر باید حذف بشه و قوانین عوض بشه
    • GB ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      56 13
      بله باید تمام قوانین سنتی عوض بشه. از جمله قانون مهریه، یا اینکه نفقه و مسکن بر گردن مرد هست، نمیشه فقط انهایی که به ضرر زنان است عوض بشه و انهایی که نفع شون هست بمونه. یا همه اش یا هیچی
    • AT ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      28 27
      هموطن انگلیس نشین بدجوری دلت از دست زنها پره. از پیامهات معلومه اما الان موضوع بچه ها هستند. به خودت مسلط باش
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      2 1
      پس باید تمام حقوقی که اسلام به زنان داده هم حذف بشه مانند مهریه،نفقه، اجرت المثل و... همچنین باید خرجشون تو زندگی رو خودشون تقبل کنن و و تمام مخارج زندگی تقسیم بشه بین زن و مرد و البته خدمت وظیفه عمومی شامل خانم ها هم بشه و غیره. شخصی که یکم بینش داشته باشه متوجه میشه که این اقدامات در نهایت فساد اشاعه میده همونطور که گرفتن حق ولایت پدر و همسر فساد اشاعه میده که چه بسا اگر حرف پدر ارزش داشت در این حادثه اصلا اتفاق نم افتاد ولی متاسفانه حرمت پدر تو جامعه ازبین رفته مانند بسیاری از مفاهیم فرهنگی بیگانه که بدون بررسی پیامد هاش وارد جامعه شده.چرا باید دختر و پسر با این تفاوت سنی فاحش خارج از بستر خانواده و بدون رضایت خانواده طرفین رابطه داشته باشند؟به جای قانون گذاری کردن و ادعاهای فمینیستی رو تربیت بچه ها کار کنید.
    • شمس تبریزی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      14 17
      مشکل بر سر ولایت داشتن و یا نداشتن نیست. مشکل عقل رس بودنه. در آنجاهایی هم که ولایت پدر را حذف میکنن، میخوان ولایت قاضی دادگاه را جایش بگذارن. ولایت ولایت است چه ولایت پدر باشه یا قاضی دادگاه. اگر هم کلا بخوان ولایت داشتن اعم از ولایت پدر یا دادگاه یا ... را حذف کنن، مشکل در جای دیگر بروز میکنه. مشکل اینه که اینجا مثل اروپا یا آمریکا نیست که دختر یا پسر پای تصمیم خودشون و تبعاتش بایستن. فردا طلاق میگیره و میخواد با یه بچه دوباره برگرده خانه پدر. گرفتاری ها و دعوای بعد عروسی هم باز سر بابا و ننه پسر و دختر است. آخه وقتی شکر میخورن، به بابا و ننه میگن به تو چه. وقتی دل درد میگیرن، میفتن سر بابا و ننه بیچاره.
  • امیری IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 3
    خانواده ها: اول- والدین بیشتر با فرزندان دوست باشند و محبت کنند و همیشه نظارت داشته باشند البته شیوه نظارت بسته به سن فرزند متفاوت است (نه اینکه دختر از کمبود محبت از ۹سالگی با یک مردی که معادل پدرش است دوست باشد و شما حتی در جریان نباشید) دوم- درست و غلط را با رفتار خود به فرزندان بیاموزید و اگر با وجود رعایت شرط اول، فرزند خطایی کرد به دنبال اصلاح و سعادت او باشید نه صرفا آبروی خود و قبیله تان جامعه: به دنبال رصد خطای دیگران نباشید، بجای پچ پچ پشت سر خانواده هایی که فرزند خطارفته دارند و بدتر از آن تحریک آنان به اعمال خشونت، سعی کنید آبی بر آتش باشید و آنها را به رفتار عاقلانه و باعطوفت تشویق کنید (نه مثل عموی رومینا) سیاستگذاران و نهادهای پلیسی و قضایی اول اینکه فکری به حال فضای فرهنگی و مجازی ولنگار جامعه بکنید شاید قربانی بعدی فرزند شما باشد دوم اینکه به جان تک تک شهروندان بها بدهید... در پرونده های چنینی دختر آسیب دیده را مدتی در شرایط امن نگهدارید و او و والدینش را از نظر روانی بازپروری کنید و تا از امنیت او مطمئن نشدید به خانواده برنگردانید (خانه همیشه امن ترین جا نیست)
  • امیری IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    39 3
    ادامه... و از همه مهمتر تصویب قوانین حفاظت از اقشار ضعیف جامعه و اهتمام بر اجرای آنها تا دیگر یک مرد ۲۹ساله نتواند نوجوان ۱۳ساله را اغفال کند و بدون مجازات در جامعه راست راست راه برود
  • AT ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    57 2
    به پدر و مادرها آموزش داده بشه که تحت هر شرایطی باید اولین و مطمئن ترین پناهگاه بچه هاشون باشند. همه اشتباه می کنند حتی خود والدین. باید بهشون فرصت دوباره داده بشه تا به زندگی سالم برگردند.
    • آرش IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      3 2
      آفرین. چه نظر متینی
  • مقیمی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    33 5
    هزارتا کار میشه کرد ولی کیه که بتونه و بکنه اینهم مثل هزار تا معضل دیگه به فراموشی سپرده میشه تا قتل بعدی
  • ثقفی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    18 7
    اصلا قانون چیه؟چه معنی داره؟واقعا این طور رفتارها در کشور ما اصلا غیر عادی نیست و نخواهد بود.!تاسف تاسف تاسف...هزاران بار تاسف برا ملتی که ادعای فرهنگ،تمدن۲۵۰۰ساله دارن.
  • IE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    19 4
    آموزش خانواده‌ها که فضای مجازی را ولنگار در اختیار فرزندانشان قرار ندهند که دختر ۱۲ ساله به بلوغ زودرس دچار شود. احترام و محبت به فرزندان که نیازی به بیرون از حانواده برای محبت دیدن نداشته باشند.
    • ف . م IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      9 3
      دقیقا ! گسترش شبکه های ماهواره ای و. اجتماعی مسئله بلوغ زودرس را در میان نسل امروز بوجود آورده حتی در. نقاطی مثل شهر ها و روستا ها ی کوچک و سنتی تر ، متاسفانه کنترل آن هم چه از سوی خانواده ها یا مدارس بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است نمی توان از این دسته نهادها انتظار داشت برای هر پست و فیلم و عکس نا هنجار توضیح قانع کننده برای بچه ها داشته باشند در حالی که خودشان هم مهارت لازم برای رویاروئی با این مشکل را ندارند !
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 2
      درسته ولی تو جامعه ایران که یه ملت خرافه پرست با باورهای پوسیده وجود داره و خود رسانه هاش هم به این باورها دامن میزنه انتظار تغییرات نداشته باشید! باید زمان بگذره و قربانی داده باشه برای اینکه سیستم سنتی ایران توسط نسل های اینده به فراموشی سپرده بشه!
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    8 4
    قانون
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    12 5
    تفسیری واضح و شفاف از ولایت پدر یا مادر یا برادر یا هر شخص دیگه ای در قانون بدهند. هیچ ولایتی نباید به قتل یک انسان منجر شود که به نظر من خلاف نص صریح قرآن است. قرآن در دو جا قتل نفس را جایز شمرده. یکی در موقع دفاع در جنگ و یکی در مقابل نفسی که به قتل رسیده و این احکام قرآنی برای ترویج قتل نیست بلکه برای تحدید آن است. جان انسان نزد خدا بسیار محترم است
  • COVID-19 IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    18 17
    جنون از گرسنگی متولد می شود.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      4 1
      ميشه بيشتر توضيح بدي منظورتو متوجه نشدم
    • شمس تبریزی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      11 1
      اتفاقا وضع مالی پدره خوب بوده. در ضمن ترامپ و اطرافیانش گرسنه نیستند. جنون آنها به خاطر چیه؟ صدام حسین چطور؟ او هم گرسنه بوده؟ هیتلر و موسولینی هم گرسنه بودن که جنون داشتن؟ ترومن گرسنه بود که جنون داشت؟ باز هم مثال بزنم؟
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      9 2
      اکثر روستایی ها در شمال وضع مالی خوبی دارند. تصور شما از کشاورز ، کشاورز دهه چهل شمسی است که باید دیدتان را عوض کنید.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 4
    آموزش خانواده ها و دانش آموزان و جوانان و بچه ها بهترین راه حل هست ، باید این قدر فضا باز بشه و این قدر در مورد مسایل جنسی حرف زده بشه تا مردم متوجه اهمیت و درک درست از روابط جنسی بشوند ،
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    7 2
    اینکه مردی دختر خود را بکشد و جرم نباشد این باید اصلاح شود
  • RO ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    5 1
    جامعه باید از خانواده و کودکان در برابر مردان هوسران مراقبت کند. درضمن در دنیای جدید باید به والدین درباره فرزند آوری و تربیت آنها آموزش کافی داد.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    5 7
    اینستاگرام باید فیلتر بشه
  • تاريخ IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    3 1
    خيلي سخت است نظر دادن در اين مورد، زيرا از يك طرف پدري است كه عاشق دخترش بوده و از طرف ديگر دختري كه در يك روند طبيعي جفت يابي، عاشق شده است. نه به پدر مي توان گفت كه عاشق فرزندش نباشد كه عشق اينجا نيز كور است و نه به دختر مي توان گفت عاشق نشود جه اينكه ذات او چنين است. جدا از اين مطالب ريشه ايراد نه به دختر بر مي گردد نه به پدر. ريشه ايراد در جامعه به شدت سنت زده و وامانده از حركت رو به جلو است. مردماني داريم به شدت رويگردان از مطالعه. نظاام آموزشي داريم كه هنوز در تصاوير آن مادران با چادر سر سفره غذا نشسته اند در كنار همسر و فرزندان. اين نظام به شدت بسته و سنت گرا به هيچ عنوان ارزشي براي تصميم فرزند قائل نيست. اصلا نه به فرزند مي آموزد كه در اين موارد چگونه به پدر يا مادر عنوان كند نه به پدر آموخته كه مشخصه هاي فرزندان دختر و پسرش در برهه هاي مختلف زندگي چيست . اصلا گيريم كه بياموزد ، با نظام توتاليته سوداگر اقتصادي كه جانهاي پدران و مادران اين سرزمين را در شيشه انحصار و در پي آن واماندگي از سير كردن شكم فرزندان كرده است كحا زماني يافت مي شود كه خانواده در آرامش گفتگو كنند؟ متاسفم
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 1
    قانونی که در اکثر نقاط دنیا استفاده میشه . رابطه با دختر زیر سن قانونی با اشد مجازات روبرو بشه . همین
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    13 4
    واقعا همه اش بر میگرده به نگاه تربیتی و فرهنگی. به باور رسیدن، گره گشایی فکری و عقیدتی، آموزش والدین، بعد آموزش بچه ها و...........
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    9 2
    قانونی که پدر مالک فرزند است و کشتن فرزندش حکم قتل ندارد باید برداشته شود
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 1
    ازدواج
  • علی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 2
    دختر چهارده ساله اصلا چرا باید وارد رابطه با مرد سی ساله بشه اصلن از کجا همو دیدن همش از بی همیتی بعضی افراده پدره باید از نه سالگی که زنگ می زدن بهم جلوشونو می گرفت نه بعد پنج سال اصلا رابطه خارج از شرعه که باعث میشه این اتفاقات بیفته
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 1
    فقر فرهنگي ضعف و خلاء هاي قانوني و مشكلات اقتصادي بي توجهي به سرعت تحولات اجتماعي و رها كردن سرمايه هاي اجتماعي نتيجه اش ايني هست كه مي بينيد كه چقدر هم اينا براي مسوولين ما مهمه كه بگردن دنبال راه حلش
  • حسن IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 2
    کشور ما در حال گذار فرهنگی‌.. هیچکاری نمیشه کرد.. فقط باید کارای ب ظاهر ناهنجار جوونا برا قدیمیا عادی بشن...
  • علی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 1
    کلاس های عملی کنترل خشم رو از همان اول ازدواج باید در کنار ازمایش خون و غیره گذاشته بشه . با توجه به شغلم هر روز با ادم های عصبانی سر و کار دارم متاسفانه بویژه اقایان نمی توانند برخورد مناسب با استرس داشته باشند
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 2
    دفتر خانه ازدواج کمتر از 18 سال را ننویسند. بالای 18 سال هم دو روز مانده مثلا محضر داربپرسد راضی هستی واقعا به ازدواج موقع عقد نوشتن فقط نباشد. 110 و بهزیستی و سایر سازمان ها کمک کنند قبل از ازدواج به افراد طی فرمی از آماده شده. دختر و پسر مدتی کوتاه مدت آموزش ببینند مثلا 5 ساعت . البته به لحاظ علمی سن ازدواج 22 تا 25 سال می باشد و باید فرهنگ سازی بشود و افراد بدانند در کتب درسی جسته و گریخته نوشته شود. شهوت انسان هیچ قانونی نمی شناسد باید از نظرات شایستگان و وارد استفاده شود.
  • DE ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 1
    ریشه اصلی بنظرم اینه که محیط بد و عدم درک متقابل باعث پناه بردن رومینا به آن جوان شده . این مسئله کم و بیش در خیلی از خانه ها دیده میشه. افزایش مداوم مهارت گفت‌وگو درون خانواده بخصوص مهارت گوش دادن و ارتباط با فرزندان. هر خانواده یک مشاور باید داشته باشه. مدارس هم باید هماهنگ این مهارت ها را افزایش دهند
  • BE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 2
    این نقاشی ایراد دارد. درسته که قتل آن دختر یک فاجعه است اما آنگونه که عکس نشان می دهد، مقتول فرشته و معصوم نیست. عقلش می رسیده که عاشق شده پس عقلش هم رسیده که نبایستی با یک مرد دوبرابر سنش فرار کند. حال اگر پدر رومینا با ازدواج دخترش موافقت می کرد همین افرادی که وی را محکوم کرده اند، او را به جرم کودک همسر قرار دادن فرزندش، به صلابه می کشیدند. پس به قضیه از ابعاد مختلف باید نگریسته شود
  • رامین IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 1
    بزرگترین مسبب و مقصر دولتها هستند و به هیچ وجه هم این نقصها رو نه میبینن و نه میپذیرن بنابراین این فجایع ادامه خواهد داشت .در صورتیکه اگر این اتفاق در یک کشور شمال میافتاد خیلی ساده اون مردک رو به جرم اغفال یک بچه و ربودن اون بچه بازداشت میکردن .مقصر اصلی اون مردک هست من اگه جای پدر رومینا بودم اون یارو رو میکشتم نه دخترم خودم رو
  • محمد IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    3 2
    ما باید در پایین ترین لایه های فرهنگی مون دستکاری کنیم اول از همه نگرش به غیرت و ناموس و ابرو. درسته که این مسایل تا حدودی جزو مسایل دینی/اجتماعی محسوب میشه اما به دلیل اینکه نگرشها شکل تحریف شده و ناسالم و غیر قابل تحملی به خودش گرفته نیازمند اصلاح و بازتعریف هست. علاوه از این مساله حتی به هنگام درگیری های لفظی در فحاشی ها و حتی شوخیهای سطح پایین هم زن در یک جایگاه پایین و پست قرار گرفته و باعث میشه در طول دوره رشد و با بالا رفتن سن بعضی نگرش و مسایل افراطی صد در صد غلظ جز بدیهی ترین پیش فرضهای ذهنی جا بیافتند. از طرفی باید توجه مردم به مشاوران و روانشناسان بیشتر باشه. ما در جامعه کسانی رو داریم که به صورت حرفه ای برای دادن مشاوره در بحرانهای خانوادگی آموزش دیدند اما امروزه کمتر کسی از این مسایل مطلع هست حتی خیلی ها فکر میکنند مراجهع به روانشناس برای کسانی هست که جنون دارند یا دیوانه زنجیری هستند عده ای هم این کار رو کسر شان میدونند. از طرفی باید قانون بازدارنده هم باید داشته باشیم.3 سال حبس برای قتل دختر مجازات چندانی به حساب نمیاد.
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 1
    به روز كردن قانون و فرهنگ در اين خصوص
  • US ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    7 4
    1- جا انداختن اینکه زن ناموس نیست و کسی مالک اون نیست. ۲- آموزش جنسی و آگاهی از سن ‌پایین که این بچه ها تو دام امثال این پسر نیفتن. ۳- جا انداختن فرهنگ مشاوره با روانشناس و مددکار و آموزش روش های علمی تربیتی به والدین به جای روش های قرون ‌وسطایی مخصوصا در نقاط روستایی با سنت های قبیله ای. ۴- مجازات شدید حتی برای پدر که درس عبرت بشه. ۵- تصحیح فرهنگ غلط قضاوت کردن دیگران و کنجکاو کار بقیه بودن.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 1
    باید پدر قاتل را قصاص کرد حبس و زندان فایده ای ندارد
  • عباس IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    5 0
    سلام،برای جلوگیری ازحوادث وجنایات مرتبط باکودکان وزنان ومسائل ناموسی در کشوربایددرچندحوزه اقدام شود1-درحوزه پیشنهاد،تدوین وتصویب واجرایی نمودن قوانین حمایت ازکودکان،زنان و...توسط مجلس ،قوه قضائیه وقوه مجریه.ازآنجائیکه کودکان ازهمه طرف درمعرض تهاجم هستند ازپدرومادرگرفته تاخواهروبرادرواقوام نزدیک وافراد اجتماع این قوانین بایدجامع وفراگیر باشد2- فرهنگ سازی توسط سازمانها ونهادهای فرهنگی وتبلیغی وجلوگیری ازتبلیغات مسموم وخطرناکی که به تعصبات کور و جنایات ناموسی دامن می زند3-اصلاح قوانین جزایی برائت پدرو ولی ازجنایات صورت گرفته درخصوص فرزندان که این قانون زمینه ساز وموتورمحرک اکثریت جنایات صورت گرفته توسط پدرو ولی درکشور بوده است ویک ضعف بسیاربزرگ درقوانین جزایی کشوراست4-نظارت مستمرخانواده هاازطریق مصاحبه باوالدین وکودکان وتکمیل پرسشنامه درپرونده الکترونیک خانوارتوسط واحدهای مشاوره روان مراکزخدمات جامع سلامت ومدارس خصوصادرخصوص خانواده های درمعرض آسیب های اجتماعی ویا خانواده های آسیب دیده ای که والدین دارای اختلالات روانی واعتیاددر آنها وجود داردتاقبل ازوقوع حادثه پیشگیریهای لازم انجام شود.
  • اکبری IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 0
    لطفا مطالعه کنید (کتاب بخونین)
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 0
    راه درست تقویت سازمان بهزیستی است هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ شأنیت قضایی. اگر این سازمان امکان نگهداری از این دخترها را می‌داشت و اگر برگرداندن آن دختر به خانه‌ای که از آن فرار کرده منوط به تایید کارشناسان بهزیستی مبنی بر صلاحیت آن خانواده برای نگهداری فرزند می‌بود قطعا شاهد این ماجرای تلخ نمی‌بودیم. متاسفانه در کشور ما روش جاری این است که وقتی یک رخدادی پیش می‌آید یک مدت جار و جنجال رسانه‌ای داریم و ماهی‌گیری‌های سیاسی مختلف که هر کسی از هر چیزی عقده دارد در این مدت عقده‌گشایی خودش را می‌کند. یکی می‌گوید به خاطر مذهب است، یکی می‌گوید به خاطر فلان جناح سیاسی است، یکی می‌گوید به خاطر گران شدن بنزین است. بعد از یک مدت هم آب‌ها از آسیاب می‌افتد و همه‌ی ماهی‌گیرها کمین می‌کنند تا مصیبت بعدی.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 0
    واقعا" فاجعه تاسف باری است .... اما ریشه این حوادث کجاست .... 1- اینکه منشاء حسی به نام غیرت ناموسی و افراط در ان کجاست ... که فرد را وادار میکند اینکارا بکند ؟ 2- آیا غیر از آن است ریشه در در فرهنگ عام مردم از گذشته دور دارد .. 3- آیا غیر از این است خواسته پنهانی قشر متعصب جامعه از همه افراد جامعه است ؟ 4- هیچ مردی که به خاطر قتل ناموسی گرفتار آید جامعه متغصب ما او را مقصر نمی داند ... که قهرمان جامعه میداند این فاجعه اولی نیست آخری هم نخواهد بود ... مگر آنگه نگرش جامعه نسبت به انسان آن جامعه تغییذ پیدا کند
  • فرامرزخرم زاده RO ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 0
    باسلام هم پدررومینا وهم اون مرتیکه ۳۵ ساله که یکدختربچه رااغفال کرده باید وباید اعدام شوندتاعبرتی برای دیگرانی که چنین قصدشومی رادارند بشود والامجددا" تکرارخواهدشد.
  • محمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 3
    درسته حادثه تلخی بود ولی به هر حال پدرش بوده و اولیای دم دخترشه و طبق قانون و شرع پدر بعد از پرداخت دیه باید آزاد بشه.قانون هم صریح و واضح هست و نیاز به اصلاح نداره.توطئه ی دشمن هست که میخواد با سواستفاده از خون اون دختر در قوانین اسلام رخنه کنه.اگه کسی هم با این قوانین مشکل داره میتونه بره هر جا دلش خواست زندگی کنه
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 6
    متاسفانه سریال های ترک ، ریشه خانواده ها رو نابود می کنه و باعث از بین رفتن قبح خیلی از مسائل شده .کودکان و نوجوانان می بینند و چون از نظر عقلی خیلی از مسائل را نمی توانند حلاجی کنند رو در روی خانواده می ایستند و در آخر شاهد آمار طلاق بالا در سنین پایین هستیم .
    • GB ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      4 0
      من تو هیچ سریال ترکی کودک همسری ندیدم ولی در سربال های وطنی چرا
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    15 0
    بیشتر از این اتفاقات و مشکلات یا از فرهنگ است یا از فقر معلوم نیست 40 سال بودجه ای میلیاردی فرهنگ کجا رفته