۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸

محتوا مهم است!

سیدستار هاشمی
محتوا مهم است!

روزگاری بود که در دهه ۷۰ سهم ما از شبکه جهانی اینترنت محدود به استفاده از محتوای تولید شده باقی دنیا و علی‌الخصوص غربی‌ها بود؛

البته که دسترسی به این حجم داده که غالب آن هم در مسیر درست استفاده از دانش و تجربیات بشری بود وضعیتی شبیه باقی ارتباطات جهانی و تجاری و دانشی ما داشت: تراز منفی محتوایی. در همان سال‌ها و هم‌زمان با نهضت تولید علم که در کشور رونق گرفت، موج تولید و عرضه محتوای فاخر فارسی به دوست‌داران و طرفداران ایرانی و همچنین فارسی زبانان  غیر ایرانی نیز آغاز گردید. به موازات حجم گسترده تولید محتوا ایجاد زیرساخت داخلی برای میزبانی و عرضه محتوا نیز در قالب شبکه ملی اطلاعات در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و سرانجام در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با رشد چشمگیر لایه خدمات و محتوا، زیرساخت‌های ارتباطی کشور نیز شاهد رشد فزاینده و کم‌نظیری بود.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند از یک‌سو و حمایت‌های همه جانبه از صاحبان خدمات آنلاین و محتواها نیز از سوی دیگر توقعات کاربران برای دریافت خدمات اینترنت با کیفیت، ثبات و سرویس را بالاتر برد و این سیکل ارتقا و پیشرفت تا امروز ادامه دارد.

شبکه ملی اطلاعات امروز یک درخت تنومند است که ریشه در زیرساخت‌های قوی و با امنیت بالا دارد و تنه و شاخه‌های آن در لایه‌های خدمات و محتوا هر روز پربارتر می‌شوند و سایه‌ آن بر سر کاربران بیشتری برقرار می‌گردد. توسعه خدمات رایانش ابری و سرویس‌های توزیع داده و مراکز داده هر روز بواسطه توسعه نیازهای محتوایی و خدماتی به امری جدی‌تر بدل می‌گشت که آخرین اقدام در این زمینه افتتاح و سرآغازهای اخیر است.

در این میان توسعه تلویزیون‌های اینترنتی چه در قالب VOD و چه در قالب IPTV بعنوان مراکز اصلی توزیع و عرضه محتوای دیجیتال در سال‌های اخیر مورد توجه تمام ذی‌نفعان این عرصه بوده است. چه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه زیرساخت‌ها، چه سازمان صداوسیما و و وزارت ارشاد در زمینه رگولاتوری محتوا و سامانه‌های قانونی عرضه و چه تولیدکنندگان محتوا بعنوان موتور محرک این عرصه. خدمات محتوای دیجیتال که متاسفانه در سال‌های اخیر در قالب سرویس‌های ارزش افزوده مسیر بسیار خطایی را طی کرده بودند، امروز با توسعه پلتفرم‌های ویدیویی در مسیر جدیدی قرار دارند. خانواده‌ها با اطمینان خاطر و با ترافیک ارزان‌تر و در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌توانند از محتوای فاخر لذت ببرند و این بستر امکان حراست از حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان محتوا را نیز به خوبی فراهم نموده است.

اقتصاد محتوا بعنوان یکی از زیرشاخه‌های اقتصاد دیجیتال مسیر بسیار روشنی را در پیش روی خود می‌بیند و این در حالی‌ست که هنوز ما فاصله بسیاری با استانداردهای تعداد کاربران تلویزیون‌های اینترنتی در جهان و حتی کشورهای منطقه داریم. کمپین « هر ایرانی؛ یک تلویزیون اینترنتی» گامی بلند در این زمینه است که می‌تواند ضمن رونق اقتصاد این حوزه، شتابی جدی در رونق تولید محتوا ایجاد کند.

* معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان حاتمی پور IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    درود بر جناب هاشمی عزیز، بسیار عالی بود