حرف های متفاوت دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی را در مجله نوروزی خبرآنلاین بخوانید.

محمدرضا اسدزاده - در دیدار نوروزی با استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، بحث های گوناگونی داشتیم. بیش از 3 ساعت گفت وگوی مشروح ما با استاد دینانی از برخورد بافرهنگ باستانی ایرانی گرفته تا حکومت توحیدی نخبگان، بحث های چالش برانگیزی را در بر داشت که ما بخش هایی از این گفتار استاد را با مشورت ایشان و به جهات مختلف تعدیل کرده ایم. این تنها بخشی از گفت وگوی ما با فیلسوفی است که بزرگترین افتخارش سال ها شاگردی نزدیک در درس علامه طباطبایی بوده است. او امروز سخت به نگاه های ضد ایرانی برخی به نام دین معترض است.

دکتر دینانی اگر چه در رسانه های رسمی بسیار حاضر می شود اما از راحت انتقاد کردن هراسی ندارد. مخاطب انتقادهای صریح او دینداران و مسلمانانی هستند که به قول او ،به اسلام عربی تحت سیطره فرهنگ عرب ایمان دارند نه به اسلام آسمانی محمدی و علوی. او در جای جای این گفت وگو تاکید دارد که دوگونه اسلام از آغاز رسالت پیامبر تا امروز که به نام اسلام طالبانی رائج است، وجود داشته و دارد. مدافعان و بزرگ شده های فرهنگ عربی با هرچه به نام فرهنگ ایرانی است سازگاری ندارند و با هرچه به نام ملیت است، مخالفت می کنند. ریشه ها و علل این مساله را با او بررسی کرده ایم.

بخشی از گفت وگوی ما را با این استاد برجسته فلسفه در مجله نوروزی خبرآنلاین می خوانید:

***************** 

موضوع بحث ما نوروز و فرهنگ ایرانی است...

این روز ها حرف زدن از ملی گرایی و مسائل ملی و نوروز ایرانی خطرناک شده. حالا چه شده که شما سراغ این بحث رفتید. من نظراتی در این رابطه دارم که برخی را تاکنون نگفته ام. خب می دانید که برخی آقایان اساسا با نوروز و فرهنگ ایرانی مخالف اند.

بحث ما هم درباره نوروز و آیین های نوروزی است که از سوی برخی به نام اسلام با آن مخالفت های می شود؟ از طرفی درباره نوروز احادیثی داریم که نوروز را تایید می کنند. این تعارض ها از کجا ناشی می شود و چگونه قابل حل است؟

اینها از دو رویکرد به اسلام و تفکرات اسلامی ناشی می شود. بعضی ها فکر می کنند هر چه ملی است اینها را ایرانی ها ساخته اند. این مسئله است. ما قبل از اسلام خیلی چیزها داشتیم. برخی می خواهند بگویند نیست. واقعیت است که در این مملکت بعضی از نوروز خیلی خوششان نمی آید. حرف و کلامشان نفوذ هم دارد. پس می گویند قبل از اسلام هر چه بوده کفر بوده و چرا می خواهید کفر را زنده کنید؟ بعضی ها فقط خوانده اند " ضرب زید عمرا" یعنی فقط عربی خوانده اند و محب عرب می شوند. اینها اساسا با ادبیات و فرهنگ پارسی آشنا نیستند. با فرهنگ ایرانی آشنا نیستند.

می دانید تحت فرهنگ عربی درمی آیند. ذهنیتشان می شود عربی . نه اسلامی . این عربی شدن با اسلامی شدن دو چیز است. بعضی ها زندگی شان، فکرشان، فرهنگشان و همه خمیرمایه شان عربی شده. نه اسلام محمدی. اسلام محمدی با اسلام عربی فرق دارد. حضرت محمد هم معجزه اش این است که از بین همین عرب های سوسمار خور، اسلام انسان ساز آسمانی را جا انداخت و گرنه معجزه نداشته است. ما به آسمانی بودن حضرت باور داریم.

وهابیت و اسلام القاعده مال همین عرب هاست. این فرهنگ عربی است. نه اسلام آسمانی. در طول این 14 قرن یک متفکر و فیلسوف عرب برای من پیدا کنید. اینها خلفای شان هم عربی بوده اند. فرق خلفا با علی این بود که اسلام علی، اسلام محمدی و اسلام آسمانی بود. نه عربی. من صریح می گویم که به حضرت علی ارادت دارم. نه به این عرب ها. چرا. چون علی یک انسان آسمانی است.

من ناسیونالیست نیستم اما به اسلام عربی هم مخالفم. می گویند چرا این طور می گویی؟ من نمی گویم. تاریخ و اندیشه انسان این را می گوید. بله که به علی ارادت دارم. این علی و فرهنگ اهل بیت است که با فرهنگ ایرانی و با همه فرهنگ های جهان تعامل و تفاهم دارد. والا مطمئن باشید اسلام عربی با هیچ فرهنگی کنار نمی آید. اسلام طالبانی با هیچ فرهنگی کنار نمی آید. امروز خطری که ما را تهدید می کند همین است.

اسلام علی را با اسلام عربی اشتباه بگیریم. اسلام عربی نه با نوروز بلکه با هیچ بخشی از فرهنگ ایرانی ما سازگار نیست. اینجاست که من به اینها که با نوروز و فرهنگ ایرانی مخالفت می کنند می گویم ببینید آدم از اول هر چه یاد می گیرد، به آن عشق می ورزد. برخی از این علمای ما که با نوروز مخالفت می کنند به این دلیل است که اینها فرهنگشان عربی شده. از اول عربی می خوانند و عربی فکر می کنند. فکر نمی کنند که قرآن آسمانی است حالا به زبان عربی هست، خب باشد. آسمانی بودن با عربی بودن دو تاست.

توجه فیلسوفان مسلمان ما به بن مایه های فرهنگ ایرانی چگونه بوده است؟

فیلسوفان ما همه به فرهنگ ایرانی توجه داشته اند. حالا ملاصدرا کمتر توجه داشته. خیام و دیگران، بیشتر. مثلا ببینید خیام منجم ایرانی بوده و تقویم جلالی را او تنظیم کرده است. خیام هیئت دان و ریاضی دان بی نظیری بوده که الان اسمش در ناسا هست.
اما در راس همه آنها ابن سینا قرار دارد که رساله نور را نوشته.

برای اینکه نور اصلا اولین بار در ایران مطرح شده است. قرآن هم خدا را نور معرفی کرده است. کلمه واجب والوجود و این دست کلمات یونانی است. اولین بار حضرت زرتشت، نور را مطرح کرده در عالم و اینها فکر می کنند که او مشرک بوده است. خیلی ها زرتشت را مشرک میدانند در حالی در حالی که اصلا مشرک نبوده و اولین موحد ایرانی پیش از همه اینهاست. خود ابن سینا هم از همه آیات قرآن آیه نور را تفسیر کرده است.

غزالی هم کتابی دارد به نام مشکاه الانوار. غزالی با اینکه متکلم و اشعری است و در بغداد تحصیل کرده اما این کتاب را درباره ایران نوشته که خیلی کتاب مهمی است. سهروردی که اصلا خودش را محیی و احیا کننده حکمت خسروانی می داند و بعد هم خود را تابع ابن سینا می داند. از طرفی ابن سینا مشایی نبوده و هزار سال است که به غلط این حرف را گفته اند.

ابن سینا در جایی گفته که : "این فلسفه ای که نوشتم و در شفا موجود است فلسفه عامه است. فلسفه ای که رسمی بوده و از یونان آمده و ما هم نوشتیم، برای اینکه نخواستیم مخالفت کنیم. اما ما به فلسفه دیگری دست یافتیم که عامه نمی دانند." این فلسفه 40 مجلد بوده که این اثر موجود نیست چرا که در حمله سلطان محمود از بین رفته است. مسعود غزنوی که آدم متعصبی بوده ، خانه ابن سینا را در این حمله آتش زده و این چهل مجلد سوخته. اگر این مجلد به ما می رسید ما الان فرهنگ دیگری داشتیم. این مجموعه درباره ایران بوده، همین آثاری هم که از او به رسیده رگه های ایرانی دارد مثل سلامان و الابصال، حی ابن یقظان و خود اشارات، مقامات العارفین که اشاراتی به حکمت ایران باستان دارد. سهروردی هم می گوید من پیرو ابن سینا هستم از جایی شروع کردم که او آنجا ختم کرد.

آن طور که تاریخ نشان می دهد در آن زمان در کل جهان، فقط حکمت ایران و یونان مطرح بوده است.

دقیقا درست است. در همین یونان کوچک و آتن پایتخت یونان بوده که البته هنوز هم هست چقدر حکمت وجود داشته. در کل اروپا، انگلیس و فرانسه ای نبوده. آن زمان اینها همه وحشی بودند. تنها جایی که در مغرب زمین حکمت داشته، آتن بوده است. آتن ارسطو و سقراط و افلاطون و هراکلیتوس داشته. ایران هم آن موقع هم حکمایی داشته. خود زرتشت یک حکیم بزرگ بوده است.

اینکه گفته می شود زرتشت پیامبر نبوده و کافر بوده صحیح است؟

خیر. اصلا. دقت کنید که در ایران حکیم و پیغمبر یک معنا داشته اند. پیغمبر به معنی پیام آور آسمانی است. چرا که حکمتش حکمت الهی بوده، حکیم همان است که یهودی ها به آن خاخام می گویند. در حکمت هم تبادلی بین ایران و یونان بوده است. در چین و هند هم خبرهای کمی بوده اما نه به اندازه ایران و یونان، این دو کشور از نظر فرهنگی در کل جهان مطرح بودند و در همین حال جنگ هم داشتند. ایران و یونان 3 جنگ داشته اند که چند بار ایران یونان را شکست داد و بعد اسکندر آمد، ایران را شکست داد. که ما اسکندر را بزرگ کردیم و لقب ذوالقرنین به او دادیم در حالیکه او مردک ضحاکی بود که هر چه بلا بود به سر ایران او آورد.

خشایارشاه در این جنگ ها تا آکروپلیس رفت. من وقتی در بلغارستان بودم، همانطور که می دانید مرز یونان است. دیدم بلغاری ها خیلی ایران را دوست دارند و برخی خود را ایرانی می دانستند، من پرسیدم چطور؟ گفتند وقتی خشایار شاه لشگر کشید به یونان در راه بازگشت عده ای از لشگریانش اینجا ماندند و بنابراین ما از نسل همان ایرانی ها هستیم.

بنابراین حکمای ما بسیار بودند اما گمنام هم بودند و بسیاری از آثار آنها هم از بین رفته در واقع بعد از اسلام این اموی ها لودند که سوزاندند که امروز در واقع همین القاعده هستند. این القاعده که الان به وجود نیامده. این طالبانی ها همیشه بوده اند. هر چه آثار ایرانی بود، چندین بار سوزاندند به خصوص آثار دینی و مذهبی ما را. این ها ریشه هایشان همه همان فرهنگ عربی اموی است که اول اشاره کردم. بنابراین آثار ایران نمانده اما بسیاری از آثار یونان مانده. این یک مسئله است.

مسئله دوم این است که مورخ بزرگی مثل هرودوت یونانی بوده است. درباره این سه جنگ هم نوشته اما طبعا چون یونانی است به نفع یونان نمی نویسد. اگر چه به ضرر ایران نوشته اما حداقل اسم ایران هست . عنادهایی بوده و دشمنی های که موجب شده تاریخ را مغرضانه بنویسد اما باز هم ما از هرودوت می فهمیم که ایران چه نقشی داشته. می پرسند از کجا می گویید آثار ایرانی ما را سوزانده اند و انکار می کنند. من می خواهم قیاسی برای شما بگیرم. ببینید نزدیک سه سال طالبان بر افغانستان حکومت کرده است. طالبانی که تربیت شده اموی ها هستند. در همین مدت 3 مجسمه بزرگ بودا را که میلیاردها تومان قیمت داشته منفجر کرده اند. یک استاد دانشگاه کابل به من گفت که هر چه کتاب فارسی بود آتش زدند. شما حساب کنید که 1400 سال ما این مسئله را داشته ایم.

آمدند آثار ما را از بین بردند،آنوقت تا حرف می زنیم می گویند شما ناسیونالیست هستید. ما ناسیونالیست نیستیم. دفاع از قوم و قبیله که نمی کنیم . من از فرهنگ دفاع می کنم. دفاع از فرهنگ که عیب ندارد. ما دارای فرهنگ غنی بودیم و به همین دلیل ایرانی ها اسلام را بهتر از عرب ها فهمیدند. هنوز هم بهتر می فهمند. گسترش اسلام با قلم ایرانی ها بوده است. جنگ تنها، پیش می رود اما فایده ای ندارد . ایرانی ها قلم زدند. ابن سینا و غزالی و این همه متکلم و فیلسوف از اسلام نوشتند. همین صحاح سته که برای اهل سنت و حدیث است هر 6 تای آنها ایرانی بودند. اینها مسائلی است که بعضی ها می خواهند نادیده بگیرند.

اسلام هم که آمده خدا را نور دانسته، الله نور السماوات و الارض. اسلام که ما قبل خودش را انکار نکرده، اما هنوز هم عرب ها با ما دشمن هستند. چرا چون این عرب ها قبلا زیر سیطره ایرانی ها بودند به خصوص در زمان شاپور که آنها را دست بسته به غاری در کازرون آورد و به همین دلیل این دشمنی دیرینه وجود دارد. اسلام هم که فاتح شد چون اینها اسلام را عربی می دانند، توانستند بر ایرانی ها مسلط شوند. ما اسلام را آسمانی می دانیم و آنها عربی و فرق است بین این نگاه ما و آنها. ما توانستیم که معارف اسلام را بفهمیم و گرنه عرب ها چه می کردند؟ خلاصه فقط با زور شمشیر که نمی شد. امروز هم نمی شود با فشار و تحکم و تحمیل و آدم کشی در دنیای امروز پیش رفت؟

حالا اگر اجازه بدهید این بحث چون خیلی مفصل است و من دیگر فرصت ندارم و باید بروم، بحث را جمع کنیم.

بله پس یکی دو سوال شخصی و نوروزی. بفرمایید در سال 90 چه کتابی از شما منتشر می شود؟

این حرفی است که من معمولا نمی گویم، اما چون شما پاسخ نوروزی خواستید می گویم. کتابی است که الان در دست تالیف دارم و تقریبا هم رو به اتمام است، به نام جلال الدین دوانی، فیلسوفی است که کمتر شناخته شده. من معمولا درباره کسانی می نویسم که شناخته شده نیستند و کسی سراغ آنها نمی رود. دوانی که مال همین کازرون هم بوده است و اگر تمام شود در سال 90 چاپ می شود. اما کتاب دیگری هم هست که شاید زودتر چاپ شود. آقای کریم فیضی همانطور که درباره مولانا با من گفت و گو کرده بود به نام شعاع شمس کتاب دیگری آماده کرده که درباره حافظ است، حافظ معنوی و احتمالا برای سال 90 بیرون می آید.

در همایش سهروردی سوریه در بهار 90 هم شرکت خواهید کرد؟

اگر توفیقی بود و خدا توفیق داد ان شا الله می رویم.

مستند زندگی شما که تهیه شده امسال پخش می شود؟

من خودم خبر ندارم.

ارزیابی شما از وضعیت فکری و اندیشه در دهه هشتاد چگونه است؟

پاسخ این سوال قدری مشکل است. من الان آشفتگی فکری می بینم. نه تنها در جامعه خودمان بلکه در جهان. هم این سیر جهانی در ما اثر داشته و هم خود ما مشکلاتی داریم. جهان پیش رفته و نمی شود انکارش کرد بیشتر ذوق تصویری ایجاد شده و تخیل. تصویر خیلی مهم است و خیلی کارها از آن برمی آید ولی به همان اندازه عمق آدم را کم می کند. انسان های عمیق دیگر شاید کم داشته باشیم. اطلاعات به اندازه یک دریا و عمق به اندازه یک سانتی متر است. انسان این گونه دارد تربیت می شود و قدری مشکل آفرین است چرا که تعقل به سمت حسی شدن و خیالی شدن پیش رفته که این جهانی است اما در ما هم هست.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    6 4
    جالب بود همین که نظر این فیلسوف را فهمیدیم اما خیلی نکته دارد و سووال که پرسیدن اش چندان جایی هم ندارد فقط همین را می دانم که اگر فلسفه و سیاست و تاریخ و فرهنگ و ... را با هم جمع زنند نتیجه اش می شود این گفتگوی پر از نتاقض که جناب دینانی فرمودند هر چه هست به قول نظر گل شان جهان در یک اشفتگی فکری به سر می برد این هم روش.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    22 6
    بالاخره یکی حقیقت را گفت.
  • amirkhan UZ ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    5 2
    aghaye doctor keif kardam dast marizad beto migoyand irani vagheei jana sokhan az zabane ma migouei
  • علی.ب IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    9 5
    احسنت
  • بدون نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    14 6
    احسنت.من نمی دونم چرا هر کس تو مملکت از فرهنگ و تاریخ کشور حرف می زنه همه میگن بگیریدش که این ملی گراست.وااسلاما. به خدا اسلام عرب بودن نیست!
  • حامد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
    15 6
    زنده باد دینانی بزرگ...
  • بدون نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    9 17
    اگر اسم جناب دكتر نبود فكر مي كردم حرف و استدلال يك جوان تازه به دوران رسيده با عقده هاي فاشيستي است. دكتر به عربا توهين مي كني خودت رو تخليه مي كنه؟
  • بدون نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    6 8
    آقای دینانی ناسیونالیست نیست ولی افکار شوونیستی دارد این قدر فرهنگ عربی است که انگار همه فرهنگها با هم سازگارند و این فرهنگ عربیست که با دنیا ناسازگار است آقای محترم اسلام تقوا را ملاک می داند نه عربی و پارسی را
  • عرب سوسمار خوار IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    8 16
    اين جناب استاد فلسفه اينفدر در دايره تنگ نژاد پرستي زنداني شده كه يادش رفته همين نوروز هم ريشه هاي سامي و بابلي داره نه زرتشتي. ولي فرهنگ ملل هميشه در حال تعامل مي باشند.
    • سهرابب FR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      4 1
      شما عربی ؟
  • حم. شادكام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    5 11
    نكند اين استاد فلسفه ايران كنوني خيال برشان داشته كه « هنر نزد ايرانيان است و بس » بماند ، اسلام راستين را هم فقط ايشان كشف كرده اند . البتّه كلّ حزبٌ بما لديهم فرحين . كار استاد به تخطئه خلفاي راشدين - باستثناء علي - هم مي كشد .
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    4 6
    جناب ديناني و اعواني بيشتر مرثيه خوانند تا فيلسوف. هميشه هم گريز مي زنند به شيخ اشراق و شهادت اين مرد ايراني پاك.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    11 6
    چو ایران نباشد تن من مباد زنده باد آقای دکتر
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    4 6
    عوامل عقب ماندگي ما و چسبيدن به گذشته ها به جاي پايه ريزي يك جامعه مدرن همين تئوريسين هاي فاشيستي است. اينها وطن پرست نيستند بلكه ضد امنيت ملي عمل مي كنند. و مانند نازي ها وطن را به باد خواهند داد اگر به قدرت برسند. اين اقاي مدعي استادي و به دون توجه به احساس ميليون ها عرب ايراني به فرهنگ عربي توهين مي كند. و آن را در تقابل با فرهنگ ايراني مي داند. فرهنگ يك موجوديت بسته نيست. و هيچ فرهنگ خالص ايراني ، عربي ، تركي و.. وجود ندارند. فرهنگ ها در تعامل با همديگر رشد مي كنند.
  • قورمه سبزي فيلسوف IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    8 9
    جناب دانشمند : غرب كه كلا وحشي بود ، عرب هم كه سوسمار مي خورد نه قورمه سبزي بقيه هم كه نبودند ........ بابا مثل نارسيس تو حوض غرق نشي از شدت نژاد پرستي
  • عقیل CN ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    11 5
    خدا رحمت کند علامه طباطبایی آزاد اندیش را که چنین شاگرد آزاد اندیش را تربیت کرده... وسلام من تبع الهدی
  • محمد از قم IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    6 6
    گفت وگوی بسیار عالی ای بود. از خبرآنلاین ممنونیم.
  • سینا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    8 5
    فکر می کردم این دینانی فیلسوف دولتی است. ولی واقعا ازش خوشم اومد. دمش گرم.
  • هامون IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    7 7
    کاملا با حرفهای دکتر موافقم.
  • رضا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
    7 7
    فيلسوف عالم و اگاه مانند آقاي دكتر ديناني كم داريم. بايد قدرش را بدانيم.
  • شاهین IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    0 1
    با سلام به مسئول محترم صفحه اندیشه من دیروز 9/1/90 مطلبی در این باره نوشتم ولی گویا چاپ نشده امیدوارم دچار خود سانسوری نشده باشید چون من همیشه صفحه اندیشه را وطالعه میکنم . گروه اندیشه: با احترام. مطلبی سانسور نشده است. مگر خلاف اخلاق عمومی یا قوانین حاکم باشد. در هر صورت نظر خود را دوباره ارسال بفرمایید. شاید عدد زیر نظر را وارد نکرده اید. با تشکر/ خبرانلاین
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    5 5
    ما بعد از این یک انسان بزرگ از دنیا رفت می نشنیم و می گوییم بسیار انسان بزرگی بودو... (قابل توجه بعضی از دوستان ..) به جرات می توان گفت دینانی یکی از بزرگترین فیلسوفان ازاد اندیش مشرق زمین است.
  • علی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
    3 4
    برای اثبات خود هنر در تخطئه دیگران نیست.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    5 7
    واقعا لذت بردم درود بر این استاد بزرگ ودرود بر فرهنگ وتمدن ایران
  • بدون نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    8 7
    قدر زر زرگر شناسد. ممنون استاد.با افتخار می گویم من مسلمان ایرانی هستم
  • جمشید CA ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    43 6
    مانند همیشه عالی بود استاد
  • طه IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    2 4
    جناب دکتر دینانی امیدوارم برای بسط و نشر مکتب ایرانی این سخنان را نگفته باشید .
  • امین IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
    3 3
    دکتر یکم تواضع و فروتنی خوب است یکدفعه همه بد هستند غیراز ما
  • شاهین IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
    3 2
    با سلام و تحیت گویا دکتر دینانی مثل خیلی از روشنفکران ایرانی دچار نوستالزی تاربخی شده اند و بجای نقد دقیق میراث فرهنگی و تمدنی خود سعی در یافتن مقصر عقب ماندگی فرهنگی ایران را دارند و از طرفی اسلام عربی را فقط درفرقه وهابیت خلاصه و مذاهب مالکی و حنبلی و شافعی و حنفی را فراموش کرده اند .
  • یوسف IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۲
    1 1
    دکتر واستاد عزیزم ازاینکه دینی را بر گزیدم که بین هیچ قومی از اقوام دنیا برتری قائل نشده به خود می بالم اما آیا همچنانکه عرب و عجم گفتن اعراب با آیین اسلام اسمانی تناقض دارد؟آیاطرز تفکر ایرانی و ولا غیر هم بارسالت ابن دین بزرگ هم خوانی دارد و آنرا در حد یک کشور و مملکت محدود نمی کند ؟
  • آسيه IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    21 3
    واقعيت اين است كه جوهره ي حرف استاد صحيح است اما اين گفتگو بسيار سري سري و بدون عمق به نظر مي رسد.به احتمال زياد همان خلاصه كر دني كه در مقدمه به آن اشاره كرديد دليل اين مساله است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    6 4
    چگونه ممکن است یک نفر فلسفه خوانده باشد و بگوید در 1400 سال تا کنون یک نفر هم فیلسوف عرب وجود ندارد پس محمد آرکون و نصر حامد و محمد عابدالجابری و .....چیستند؟ بابا واقعاٌ هنر نزد ایرانیان است و بس خدا را شکر که این مصاحبه به زبانهای دیگر ترجمه نشده و الا به ریش ما دنیا می خندید و می گفتند اگر استاد اینها اینگونه باشد وای به حال مردم عادی!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
    5 5
    متاسفم بعد از هفتاد سال و اندي عمر هنوز دچار جهالت و ن‍ژاد پرستي
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    3 6
    احسنت...مرگ بر فرهنگ بی فرهنگی عربی
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    5 2
    به نام خدا متأسفانه فكر نميكنم اين طرز صحبت در شأن يك فيلسوف باشد.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    3 4
    توجه کنید که دکتر دینانی فرهنگ عرب را نفی نمی کند بلکه اصل صحبت ایشان نگاه به اسلام به عنوان یک دین آسمانی و فرامرزی است که من نیز با استاد موافقم که ایرانیان در بسط اسلام جدای از فرهنگ و تمدن کشورها بسیار نقش داشته و همیشه ایرانیان تلاش کرده اند که دین را از غل و زنجیرهایی مثل مرزهای جغرافیایی و تمدن و فرهنگ منطقه ای برهاند.
  • حامد IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    4 3
    واقعا خیلی سخته که انسان عمرش رو تو راه پژوهش و یادگیری و مطالعه بگذاره اما حاصل بی نتیجه باشه.نظرات پایینی رو که خوندم افتخار کردم به هم وطنانم که شاید در سواد کمتر اما در بینش در رتبه بالاتری از استاد قرار دارند. ای کاش روزی برسه که بحث ها تکراری خسته کننده و جهان سومی عرب و عجم تموم بشه. البته حرف استاد که میگن اسلام عربی قبول ندارن حرف خوبیه اما نمیشه بدون استفاده از کلمه عرب سوسمارخور حرفمون رو بزنیم؟چرا هی میگیم عرب ها این طور عرب ها آنطور؟چرا جمع میبندیم استاد چرا؟
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    6 2
    ما ایرانی هستیم آقایان.اما آیا میخوایم نژاد پرست هم باشیم؟این صحبتها گره از کار این مردم باز نمیکنه.کسی که به همنوع خودش رحمی نداره به هموطن خودش هم رحم نخواهد کرد.متاسفم پرفسور.
  • روشنفکر دینی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    3 3
    استاد خیلی هم درست میفرمایند. من برای افرادی که در این 2 سال گذشته رگ میهن پرستیشون زده بالا متاسفم..هیچکدامتان به اندازه دکتر دینانی از فرهنگ و ادب و حکمت ایرانی چیزی نمیدانید اونوقت متعصب بازی در میارید؟...درود بر دکتر دینانی که انقدر بی طرفانه و بدون تعصب سخن گفتند
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    3 2
    من از عزیزان نا اگاه میخواهم که اگر نطر استاد درست نیست که هست دیگر توهین نکنند. علامه حسن زاده حفظه الله میفرماید در اوائل تحصیل علوم معقول چیز زیادی حاصلم نمیشد و میگفتم احتمالا اشتباه است ولی به خود میگفتم درمفابل بوعلی و ملاصدرا من به نفهمیدن جایزترم. ما نیز هرگاه مطالعات و دیده ها و شنیده ها و تحقیقات امثال استاد را داشتیم انوقت نقد و نظری بدهیم و باز هم بی ادبی نه.
  • saman IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    5 5
    از عزیزان میبرسم که که اسلام فرهنگ خوار است یا فرهنگ دوست و فرهنگ ساز؟ انهایی که به حرف استاد اشکال کردند بداندند که در فتح قادسیه عرب نژاد برست بود که ما ایرانیان را موالی و بردگان خود خواند این اسلام عربی است ولی اسلام محمدی و علوی ملاک را تقوی قرار داد وبس . بهتر است دوستان کمی تاریخ بخوانند .
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      2 1
      دمت گرم
  • حسین پاکباز IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    2 3
    شما دقیق و ظریف و حکیمانه می گوئید.
  • اهوازی عرب IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    10 5
    سلام دکتر گرامی. به عنوان هم وطن عربت می گویم متاسفم. سپسا که اینقدر ما را مورد عنایت قرار دادی . از سوسمار خور گرفته تا اینکه می گویید هیچ فیلسوف و نویسنده نداریم. متاسفم
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      3 1
      دوست عزیز منظور از اسلام عربی اسلام طالبانی است که خودش هم گفته نه اسلام اهوازی یا جای دیگه اصلا با مکان کاری نداره داره بحث ایدئولوژیک میکنه همونجور که گفت این اسلام اگه تو افغانستانم بره اون مشکلات رو بوجود میاره چرا بحث رو قوم و قبیله ای میکنی
  • يك ايراني IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 2
    اين صحبتها مال 40- 50 سال پيشه، اين استاد فرهيخته تازه يادشون اومده مباحث دوره ليسانسشان را دوره كنن.
  • fn,k khl IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    3 0
    با سلام و احترام افرادی که نسبت به استاد و نظراتش مخالف هستند می توانند با ایشان در مورد افکار ذهنی و ساختگی خود با پروفسور غلامحسین دینانی استاد ارشد و مسلم فلسفه، حکمت و عرفان مباحثه نمایند، آن موقع متوجه می شوند که چقدر بینش و نگرش فلسفی آنها دچار ضعف هست. البته پیشنهادی دارم برای افرادی که می خواهند نظر بفرمایند لطفا مطالب را عمقی مطالعه و از مباحث و مقالات و کتب جهت مطالعه عمقی و ایجاد بستر فکری با مطالب مطالعه شده و بیانات ایشان مقایسه نمایند، البته دور از هر گونه دخالت احساسی.
  • saman IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    3 0
    سلام دوستان محترم اولا که همینقدر که نظر دادید خودش جای احترام دارد دوما از آداب بحث اینه که طرفین بحث همدیگر را متهم نکنند و به یکدیگر توهین نکنند هر چند که نظر طرف مقابل خلاف نظر ما باشد سوما هم ظاهر حرف استاد کاملا درسته و نیاز به تاوییل ندارد و هم مخ کلام ایشان چهارما تمام عزیزانی که ناراحت شده اند و مخالف نظر استاد هستند توجه دارن که خود دچار عارضه بد نژادپرستی و تبعیض نژادی هستند چون تمام کلام استاد در این خلاصه میشود که ملاک تقوا است وبس ، حال اگر شما با این یعنی ایه قران مخالفید بسم الله ....
  • مرتضی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    9 4
    حکیم دینانی فرهیخته ترین فلیسوف معاصر و چند قرن پیش تا ملاصدار است. در حوزه درس خوانده و استاد ادبیات عرب است و با فقه کاملا آشناست. تمامی مراحل دانشگاه را از ابتدا تا مقطع دکتری حرفه ای فلسفه طی کرده و بزرگان بسیاری شاگرد ایشان هستند. مرجع بزرگ شناخت فلاسفه اسلامی ، کتاب ارزشمند ایشان ، کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام است. ایشان توهینی به اعراب نکرده بلکه به تفسیر نوعی نژاد پرستی عربی در اسلام پرداخته که اسلام را دین عربی نه دین آسمانی معرفی می کند. سئوالاتی مطرح است. یک: آیا در اعراب پیش از اسلام هنر معماری و طراحی نقوش و گره سازی و هندسی وجود داشت یا همه از عهد ساسانی وارد اسلام شد و امروزه به معماری اسلامی معروف است؟ دو: آیا اعراب اهل فلسفه و یا عرفان بودند؟ آیا اعراب دارای فرهنگ ...