از ساخت موشک دوربرد تا درخواست ویژه از روحانی در اولین نطق‌های مجلس یازدهم /جلوی اختاپوس فساد را بگیریم /اولین بیانیه مجلس جدید با امضای ۲۴۵ نماینده

نمایندگان مجلس یازدهم در اولین نطق‌های خود مسائل اقتصادی را پیش کشیدند.

به گزارش خبرآنلاین، اولین نشست علنی و رسمی مجلس یازدهم که بیش از ۴ ساعت هم طول کشید با ترافیک نطق و تذکر مواجه بود. 

علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان، رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده قمصر، حسین عباس زاده امامی نماینده چناران، حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند و مهرداد گودرزی چگینی نماینده رودبار اولین ناطقان مجلس یازدهم بودند که پشت تریبون قرار گرفتند. 

انتقاد از رانت خواری مشهود در صنایع 

مهرداد گودرزوند چگینی در نطق امروز  خود با تشکر از حضور مردم در انتخابات، گفت: ملت غیور ایران اسلامی همواره در تمام صحنه‌های انقلاب ثابت کردند پشتیبان ولایت و انقلاب اسلامی هستند و مردم حوزه انتخابیه با حضور ۷۳ درصدی برگ زرین دیگری در تاریخ این شهرستان ماندگار کردند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با تبریک به هیات رئیسه مجلس یازدهم و یادآوری سخنان امیدبخش دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز، افزود: هویت استکباری آمریکا و نژادپرستی او بر هیچ کسی پوشیده نیست و به طور قطع وجدان های بیدار گواهی می‌دهند به هویت سازی برای آمریکایی که همواره منفعت طلبی و خودخواهانه در مبانی وجودی آن قرار دارد و در دل ملت ها جایی نخواهد داشت بنابراین مسیر حق و عدالت، کتاب الهی و قرآن کریم مرکز ثقل و هدایت گری برای ملت های آزادی خواه جهان است که این آزادی خواهی در جنبش‌های کشورهای یمن، عراق، سوریه و بسیاری از کشورهای جهان در حال نمود و ظهور است.

وی ادامه داد: امیدوارم همه کسانی که امید به دولت آمریکا چه اوباما و چه ترامپ دارند متوجه شده باشند که این ره پایانی خوش نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی از مشکلات فعلی کشور را تعطیلی و نیمه تعطیلی صنایع کشور با توجه به وضعیت کرونایی و شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: از رئیس جمهور تقاضا داریم هر چه سریع‌تر وزیری کاردان، توانمند، متخصص و با سوابق روشن به مجلس معرفی کند تا مشکلات تلنبار نشود؛ به طور قطع کشوری که وزیر صمتش در راس کارش قرار ندارد بخشی از مشکلات صنایع ما همچنان باقی خواهند ماند از این رو از دولت و رئیس جمهور می خواهم که وزیری انتخاب کند که پس از چندصباحی مجددا ایشان را عزل نکند و بتواند مشکلات کشور را در این سال پایانی حل کند و صنایع نیمه تعطیل را به حالت فعال برگرداند.

گودرزوند چگینی با اشاره به صنایع واگذار شده، یادآور شد: بخش زیادی از صنایع از طریق رانت واگذار شده بنابراین از دولت تقاضا داریم که داوطلبانه گروهی را مامور کند تا بازبینی و بازنگری مناسب را در این رابطه انجام دهند تا در جایی که حقوق ملت تضییع شده به بیت المال برگردد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه رانت خواری و سودجویی در صنایع واگذار شده به صورت واضح مشهود است و همچنین با معضل کوه‌خواری مواجه هستیم؛ بیش از ۷۰ درصد منابع معدنی استان گیلان در شهرستان رودبار قرار دارد بنابراین دولت باید نگاه ویژه‌ای به حوزه انتخابیه داشته باشد و ساماندهی معادن را در برنامه اصلی خود قرار دهد.

وی از دولت خواست توجه ویژه به دیپلماسی کشورهای منطقه را در راس برنامه های خود قرار دهد.

به دنبال تقویت فرد و جناح نباشیم 

علیرضا ورناصری قندعلی هم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق مان دستور خود گفت: سلام برشهدا و امام شهدا که گمنامان فرش اند و نامداران عرش، با آرزوی استمرار سایه ی باعزت رهبر انقلاب، پدر معنوی ایران زمین، حکیم خردمندی که خواستار مجلسی ست عدالت گستر و توانمند در رأس امور.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درود بر ملت بزرگ ایران و منتخبین مجلس یازدهم، بویژه همرزمان دیروز وکلای شریف امروز. درود بیکران بربزرگ مردمان نجیب مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا که با اعتماد خود بنده را مفتخر به کسوت خدمتگزاری کردند. از زحمات نمایندگان دوره پیشین مجلس و آقای دکتر لاریجانی سپاسگزارم.برای این عزیزان ثواب و عنایات الهی مسألت دارم.

وی ادامه داد: ضمن گرامیداشت یاد سربازشجاع اسلام و وطن شهیدسردارسلیمانی، تقارن آغازخدمتگزاری مجلس یازدهم در آستانه چهل سالگی دفاع مقدس یاد آور این واقعیت است که بن بست برای ایران و ایرانی معنایی ندارد چنانچه با "استراتژی دفاع در شرایط نابرابر" در جهاد مومنانه تحسین برانگیز همبستگی در خط مقدم مبارزه با کرونا علیرغم تحریمهای ناجوانمردانه ، ایثار و موفقیت را معنا بخشیدند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعا مفتخر شدن به کسوت خدمت ، برآیند " اعتقاد کریمانه ای‌یست که مردم آزاده ایران به تحولگرایی انقلابی گرایانه دارند، فطرت راستین انقلاب اسلامی منعطف است و آمادگی دارد تصحیح اشتباهات را سرلوحه برنامه هایش قراردهد، مطابق با فرمایشات تعهد برانگیز رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت اهتمام دو چندان جهت تحقق عدالت و بهبود معیشت مردم نهایت تلاش ما در مجلس یازدهم باید این باشد که ساختار و کارکرد مجلس را تقویت کنیم، بدنبال تقویت فرد وجناح نباشیم زیرا مردم تفاوت" سیاست بازی" با "تدبیر اندیشی" را براحتی تشخیص میدهند.

ورناصری قندعلی گفت: ما نمایندگان مجلس یازدهم که دعوی مجلس انقلابی داریم مردم هم مارا در سلوک مبارز و مصلح میبینند، مطابق با گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر ضرورت تعمیق پیوستگی ملت و مسئولان، نباید اشتیاق عمومی موکلانمان برای تغییرات سریع فراگیر و گذر از تنگناهای کنونی را به یأس تبدیل کنیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیشنهاد میکنم از ابتدای کار در قالب مدیریت جهادی متحدشویم طرحی نو برای مردم شریف ایران و حوزه های انتخابی خود درافکنیم از حقوق و کرامت آنها صیانت کنیم و نهضتی را برای بازگشت مجلس به خویشتن و قرار گرفتن در رأس امور، ضمن تعامل با دولت محترم و دولت آینده خلق کنیم.

وی ادامه داد: با مردم شریف حوزه انتخابیه ام عهد بستم که در سنگر دفاع از حقوقشان، راستین سخن باشم، زخمهای التیام نیافته این مردم مقاوم شهید پرور بردوش من سنگینی میکند تمام وزرا و دولت را مخاطب سخنانم قرار میدهم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آقایان وزرا اگر فقط تاکنون نامی از مسجدسلیمان، لالی هفتکل واندیکا شنیده اید، مستحضر باشید که سالهاست مردم حوزه انتخابیه من با مظلومیت و شکیبایی بدلیل درک بصیرانه شرایط حساس کشور دندان بر جگر فشرده حجم عظیمی از معضلات را تاب آورده اند.

ورناصری قندعلی در این راستا، گفت: علیرغم وجود ۲۰ درصد منابع آب تنظیم شده کشور در مخازن سدهای عظیم حوزه بنده، ۴شهرستان از آب شرب مداوم محروم و لب تشنه اند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردمی که منابعش تامین کننده ۸۰درصد درآمدهای کشور است منابعش ملی قلمداد میشود، استانهای مجاور را توسعه و رفاه میبخشد اما خود دچار آبر چالشهای بیکاری بیش از ۴۰ درصد، فقرزاینده و افزایش خودکشی است.

خسارت مرفهین بی‌درد به کشور

 حسین عباس زاده امامی نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه پایه‌های کرسی‌های مجلس بر قطرات خون شهیدان گذاشته شده و خرمشهرها را باید با فرمانده فتح کرد، گفت: افتخار داریم که در هشتم خرداد برادری از جنس خاکریز و فرمانده‌ای از جنس سلیمانی را برای ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب کردیم.

عباس زاده امامی با اشاره به اینکه یک چله از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشت و با تمام فراز و فرودها و گمان‌های باطل دشمنان قسم خورده نظام ،انقلاب مقتدرانه قدم به دهه پنجم حیات خود گذاشته است، ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون علی رغم کسب فرصت‌ها، افتخارات و دستاوردهای چشمگیر خیره کننده متاسفانه تهدیدها و چالش‌های نیز در پیش رو داشته‌ایم.

نماینده مردم چناران در مجلس، گفت: در کنار تمامی پیشرفت‌های غرور آفرین انهدام پهپاد آمریکایی، ساخت موشک‌های دوربرد، موشک باران پایگاه‌های آمریکایی در عراق، توقیف نفت کش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی، پرتاب ماهواره چند منظوره نور، اعزام و پهلوگیری نفت کش‌های ایرانی در بنادر ونزوئلا درحالی که پرچم ایران با اقتدار بر فراز آنها در اهتزاز بود و آمریکا جرات نفس کشیدن نداشت تنها گوشه‌ای از افتخاراتی است که به برکت انقلاب و خون  شهدا عزیز عزتمندانه نصیب ما شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: با تمام خیزش‌های شگرف متاسفانه به دلیل برخی سومدیریت‌ها به فرموده مقام معظم رهبری در باب اقتصاد علاوه بر مشکلات عمده مشهود نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده ایم و در زمینه مبارزه با فساد هنوز کمیت ما لنگ است همچنین در خصوص بهبود معیشت مردم هزار راه نرفته در پیش داریم.

وی، ادامه داد: در چندین سال گذشته بعضی رفتار خیانت گونه برخی افراد مرفه بی‌درد با خوی پلید اشرافی‌گری خسارتی به کشور وارد ساخته که نمی‌توان آنها را جبران کرد الا به روزگاران.

عباس زاده امامی، تصریح کرد: ما نمایندگان ملت از ریاست قوه قضائیه انتظار داریم علاوه بر برخورد جدی با مفسدان و کسانی که به غارت اموال ملت دست زده‌اند اکتفا نکرده، بلکه زمینه برگشت اموال و ثروت‌های نامشروع آنها را نیز به صاحبان حقیقی و یا بیت المال فراهم کند.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی ، افزود: با اصل خصوصی سازی مشکل نداریم اما موضوع واگذاری پتروشیمی غرب کشور، کشت و صنعت هفت تپه، شرکت ماشین سازی تبریز و ابطال فروش شرکت کشت و صنعت مغان نشانه عمق فساد در خصوصی سازی است که باید با قاطعیت تمام در مقابل آن ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه این مجلس در برابر با فساد بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری ایستادگی می‌کند، عنوان کرد: فساد مانند اختاپوسی به جان نظام و کشور افتاده و علی رغم وجود مسئولان پاکدست و سالم متاسفانه در بدنه سه قوه نیز رخنه کرده و بعد از گذشته دو دهه از فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری همچنان شاهد فساد روز افزون و بعضا سازمان یافته در بخش‌های مختلف اقتصادی و اداری کشور هستیم.

۲۴۵ نماینده مجلس خواستار رسیدگی فوری به اقتصاد و معیشت طبقات ضعیف شدند
همچنین ۲۴۵ نماینده در جلسه علنی امروز مجلس خواستار رسیدگی فوری به اقتصاد و معیشت طبقات ضعیف شدند. علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۱ خرداد) متن بیانیه‌ای که به امضای تمام نمایندگان مجلس رسیده بود را در صحن علنی و به شرح زیر قرائت کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه ۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

ما نمایندگان ملت ایران با تقدیر فراوان از پیام حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم و با گرامیداشت ایام ارتحال حضرت امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد ضمن تبریک به آقای دکترقالیباف و هیئت رئیسه محترم نکات مهمی را به استحضار ملت شریف جمهوری اسلامی می‌رسانیم.

۱- خدای متعال را بابت این توفیق شاکریم و از مردم شریف و انقلابی ایران اسلامی به واسطه امیدواری و اعتماد به منتخبان خود سپاسگزاریم و با خدای خود عهد می‌بندیم که تمام همت خود را صرف خدمت به مردم و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نماییم.

۲- بیان دقیق رهبر معظم انقلاب که همه دستگاه‌های حکومتی و مردم و همه آحاد وظیفه دارند از مسیر ترسیمی مجلس حرکت کنند نشانه قوی اعتماد ایشان به نمایندگان مجلس یازدهم است که ان شاءالله از سوی همه ما نمایندگان جدی گرفته خواهد شد.

ما رابطه مجلس با قوای دیگر و دستگاه‌های فعال کشور را از نوع تعامل و برابری می‌دانیم و در عین حال معتقدیم با توجه به اختیارات و وظایف مصرح در قانون اساسی مجلس برادر بزرگ‌تر قوای دیگر است و به رأس امور بودن آن اعتقاد داریم و به مصداق آیه شریفه لایکلف الله نفسا الا وسعها، توان خود را برای به عهده گرفتن تکالیف بالاتر مدنظر نظام در مجلس افزایش خواهیم داد.

۳- شرط تحقق در رأس امور بودن نظم در انجام وظیفه، طهارت اقتصادی و اولویت شناسی است، امروز اقتصاد و فرهنگ در صدر اولویت‌های کشور است که در این میان رسیدگی به اقتصاد و معیشت طبقات ضعیف و ارتقای شاخص‌های عدالت، فوری‌ترین مسأله ما است، اما جبران عقب ماندگی در مقوله عدالت با کار عادی میسر نمی‌شود و نیازمند جهاد شبانه روزی است. باور داریم در شرایط ناگوار اقتصادی مردم که ناشی از به هم پیوستگی ناکارآمدی‌های اجرایی و فشارهای زورگویان عالم است علاوه بر فعالیت جدی در حوزه تقنین و نظارت در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید به معنای واقعی کلمه مردمی شویم.

مردمی شدن با حضور در میان مردم و شنیدن دغدغه‌ها و گلایه‌های آن‌ها محقق می‌شود و هم با نزدیک کردن زندگی نمایندگان به طبقات ضعیف‌تر مردم.

۴- معتقدیم ۵ خصوصیت مهم ضامن موفقیت مجلس یازدهم در ۴ سال پیش رو خواهد بود. اول انقلابی بودن، دوم انسجام داشتن، سوم حفظ استقلال، چهارم حرکت با برنامه تحولی و پنجم استفاده از ظرفیت تمام نمایندگان که فقدان هر یک از ویژگی‌های فوق به تنهایی می‌تواند مجلس یازدهم را از طی مسیر درست منحرف سازد و عامل ناکامی شود.

۵- مجلس یازدهم نخستین مجلس در گام دوم انقلاب اسلامی است لذا خود را نسبت به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب متعهد دانسته و در این میان از بخش ویژه جوانان غافل نخواهیم شد. بحمدلله تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم را جوانان زیر ۴۵ سال تشکیل می‌دهند که بعضا دارای سابقه نمایندگی مجلس نیز هستند.

تلاش خواهیم کرد در هم تنیدگی تجربه مجربان مجلس با شور و حرارت جوانی نمایندگان جوان را در عمل پیاده کنیم. همچنان که در انتخابات هیأت رئیسه رقم خورد و معتقدیم خط کشی‌های قومیتی، جناحی، جغرافیایی در مجلس باعث آفت خواهد شد.

مجلس یازدهم ید واحده‌ای برای استعانت از خداوند متعال، برای بیعت با رهبری معظم، برای گرفتن حق مردم و نوازش محرومان و برای دست رد زدن بر سینه دشمنان ملت ایران اسلامی خواهد بود.»

۲۷۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394189

برچسب‌ها