کشاورزی مازندران نیازمند برنامه ای منسجم

برای جلوگیری از خام فروشی ، فروش فله ای و بدون بسته بندی صادرات محصولات باغی نیازمند همبستگی مسئولان و نمایندگان مجلس در بخش رونق صنعت کشاورزی مازندران هستیم.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران :هرسال اواخر اردیبهشت که می رسیم زندگیم کمی متفاوت تر می شود. امسال با وجود شیوع ویروس جهانی کرونا و کمبود کارگر ، برای کمک به خانواده باید موقتا از خبر صداوسیما فاصله بیشتری بگیرم و این بار با ماسک ، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به میدان دیگری از کار و تلاش پا بگذارم ، مقصد باغ های با میوه های به وزن بیش از چهل گرم و رنگ قرمز مخملی در شهرستان میاندورود

تکاپوی باغداران میاندورودی از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر

باغداران این منطقه که سهم ۲۵ درصدی در تامین میوه خوش آب و رنگ بهاری را در استان دارند از اردیبهشت تا مهرماه علاوه بر کشت برنج باید حدود ۷۰ هزار تن میوه هلو و شلیل را هم در مساحت ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ تولید کنند .  زمان طلایی برای چیدن ، هر روز شش صبح تا چهار بعدازظهر ، میوه ها امسال به دلیل باران های خوب با کیفیت و پربار است هرچند هوای مطبوع اسفند پارسال سبب شکوفه دهی زودهنگام و ریزش میوه ها و کم شدن محصول در برخی باغ های این منطقه شده اما در کل همه  چیز خوب است.

از باغ تا میدان میوه و تره بار ساری

دم دمای سحر از خواب بیدار می شویم بعد از خوردن صبحانه ، در سکوت ، بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه ها سبدهای میوه را در ماشین مزدا ۱۶۰۰ قدیمی پدر می گذاریم ، صدای دلنشین پرندگان در کوچه، حال دلمان را خوبتر میکند و بانشاط بیشتر روز را آغاز میکنیم.

بعد از ۴۵ دقیقه طی مسیر از ساری به باغ پدری می رسیم سرما کمی استخوانهایمان را نوازش می دهد اما نباید گول سرمای صبح اردیبهشت را خورد، به قول مادرم تا آفتاب به وسط آسمان نرسیده و گرما ما را هلاک نکرده جعبه ها را بگیرید و بروید هلو بچینید.

به زبان مازنی می گوید تعجیل هکانین هلوها پت کفنه ‌(یعنی عجله کنید اگر زود هلوها در جعبه ها مرتب چیده نشود بر اثر گرما پخته و له می شود ) و بازار پسندیش را در میدان میوه و تره بار ساری از دست می دهد.

داستان گنج بی رنج در میان باغداران شمالی ادامه دارد.

امسال باغداران سبد میوه را کمی گرانتر از پارسال با قیمت هزارو ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان باید نقد خریداری کنند ، چرا که دیگر برای کارخانه های سبد سازی منطقه در این نوسانات بازار به صرفه نیست که نسیه بدهند. دستمزد کارگر از صبح تا ساعت ۱۲ ظهر ۸۰ هزار تومان آن هم نقد ، اما سهم باغدار که با هزار زحمت و رنج محصولش را به مرحله تولید می رساند فروش با قیمت پایین همراه با دریافت چک هایی که چند ماه دیگر نقد می شود هست ، داستان گنج بی رنج در استانمان ادامه دارد ، یعنی سود باز نصیب دلالان منطقه یا همان حجره داران می شود.

نبود صنایع تبدیلی و هجوم دلالان آفتی بزرگ برای باغداری مازندران

یکی از باغداران روستای برزمین آباد میاندورود می گوید:مهد تولید هلو و شلیل کشور از نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی‌های مناسب برای صادرات رنج می‌برد. مرتضوی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی مازندران هم می گوید: نا آشنایی با بازارهای هدف، نبود رویکرد صادرات گرا، نبود سیستم حمل و نقل بین المللی، کمبود انبار و سورتینگ مناسبت، بی ثباتی در نرخ ارز، گواهینامه و قرنطینه از مشکلاتی است که صادرکنندگان مازندران با آن مواجه هستند، اما هرگز نا امید نیستند.

او می گوید: در نشست‌های مختلف با مسئولان، نظرات کارشناسی برای برون رفت از این دغدغه‌ها مطرح شد و مسئولان هم وعده پیگیری آن را داده اند.

برآورد درامد ۸۰۰ میلیارد تومانی در انتظار باغداران مازندرانی

با وجود اوضاع و احوال این روزها در جهان و کشور به دلیل شیوع کرونا باغداران خدا را شاکرند و تلاش با شرایط سخت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تمام نکات بهداشتی در میانش برای کسب روزی حلال همچنان ادامه دارد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم می گوید: به دلیل مطلوب بودن شرایط آب و هوایی، عملیات بهباغی، مدیریت منناسب تغذیه، کف باغ و مبارزه با آفات و بیماری، تولید محصول هلو و شلیل امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است. مولایی افزود: برآورد می‌شود امسال ۲۰۰ هزار تن هلو به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان از باغ‌های مازندران برداشت و روانه بازار شود

میوه های شمال در سبد خرید خارجی ها

معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۳ رقم هلو و شلیل شامل ارقام زودرس، میان رس و دیررس در مازندران کشت می‌شود، افزود: شهرهای ساری، نکا، میاندورود و بهشهر بیشترین سطح زیر کشت هلو و شلیل را دارند. مولایی به صادرات هلو از مازندران اشاره کرد و گفت: پارسال ۵ هزار تن هلو و شلیل به کشورهای روسیه، قطر، عراق، عمان و امارات صادر شد. او با بیان اینکه مازندران با ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ هلو رتبه دوم کشور را دارد، گفت: برداشت هلو از اواخر اردیبهشت در مازندران آغاز می‌شود و تا اوایل شهریور ادامه دارد.

خیریان پور معاون استاندار مازندران هم صادرات محصولات کشاورزی را از مزایای استان برشمرد و گفت: پارسال ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی از استان مازندران به کشورهای عراق، ترکمنستان، فدراسیون روسیه، افغانستان، آذربایجان و قزاقستان صادر شد.

بازارهای جهانی در انتظار محصولات کشاورزی مازندران

کاهش درآمدهای نفتی و نوسانات شدید آن، افزایش جمعیت کشور، کاهش قدرت خرید و در نتیجه بر هم خوردن رابطه مبادله به نفع کشورهای صنعتی و پیشرفته در راه تجارت با کشورهای جهان سوم، باید زنگ خطر را برای برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور به صدا در آورده باشد و به این باور رسیده باشیم که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در این میان، استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ و تولید حدود ۸ میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، مانند برنج، مرکبات، هلو و شلیل، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون می‌تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور باشد.

توسعه مازندران نیازمند همکاری قوه مجریه و نمایندگان مجلس

استاندار  مازندران هم در نشست با منتخبین مردم استان در مجلس یازدهم می گوید: توسعه مازندران نیازمند برنامه ای منسجم و همکاری قوه مجریه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان هستیم. حسین زادگان گفته: تنها راه پیشبرد امور و توسعه و شکوفایی مازندران در همه بخش ها بخصوص کشاورزی ، نگاه یکپارچه، وفاق و همدلی است که تجربه‌ی آن، رسیدن به وحدت نظر منجر به اتفاقی نظیر منطقه آزاد مازندران شد. او معتقده اگر اختلاف نظرها را در جایی که پای توسعه استان در میان است کنار بگذاریم، شاهد ره آوردهای ماندگار برای مازندران خواهیم بود .

امید است با بهره گیری از همه ظرفیت‌های مازندران بخصوص در بخش صادرات دریایی از طریق بنادر تجاری استان در راه تولید بیشتر و خودکفایی گام برداریم تا علاوه بر بی نیازی داخلی، برای صادرات بیشتر هم پیشگام باشیم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =