دولت ترامپ فورا نژادپرستی و سرکوب رسانه را متوقف کند/بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران آسیا

ایسنا نوشت: گزارشکر مجله «‌آسیا اِن»‌ و از اعضای «انجمن روزنامه‌نگاران آسیا» (AJA) با انتشار بیانیه‌ای مواضع این انجمن در رابطه با تظاهرات ضدنژادپرستانه اخیر ایالات‌متحده را اعلام کرد.

 در مقاله «‌پیتر جاگئول سونگ» گزارشگر مجله «آسیا اِن» و از اعضای «انجمن روزنامه‌نگاران آسیا»‌ آمده است:

«از زمان مرگ یک شهروند سیاه‌پوست به دست مامور پلیس در بیست و پنجم ماه «مه»‌، ‌تظاهرات گسترده‌ و به دنبال آن تلاش دولت ترامپ برای متوقف کردن آن چندین روز است که ادامه دارد. این مجموعه رویدادها سبب ایجاد ناآرامی‌هایی نه‌تنها در ایالات‌متحده بلکه در بین تمامی شهروندانی که به دنبال ارزش‌هایی همچون آزادی بیان و برابری هستند، شده است.

دولت «ترامپ» به جای آنکه در مواجهه با شرایط موجود راه‌حل منطقی و عقلانی ارائه دهد، ‌واکنشی خشونت‌آمیز نشان داده است.

به طور مثال، دستگیری گزارشگر سیاه‌پوست شبکه «سی ان ان» که در حال پوشش خبر صحنه تظاهرات مردم بود، نمونه‌ای واضح از سرکوب آزادی رسانه محسوب می‌شود و حتی آزاد شدن این فرد کمی پس از دستگیری تغییری در حقیقت ایجاد نمی‌کند.

با این حال برای گزارشگر سفیدپوست حاضر در صحنه هیچ محدودیتی ایجاد نشد. این مسئله نشان‌دهنده ادامه داشتن نژادپرستی است و به علاوه اقدامات سرکوب‌کننده علیه خبرنگاران بسیار نگران‌کننده است.

طی ۲۵۰ سال اخیر، ایالات‌متحده همواره به عنوان کشوری که دنباله‌روی ارزش‌هایی انسانی همچون آزادی، حقوق بشر و دموکراسی است مورد ستایش قرار گرفته است. اما حوادثی از این دست و اقدامات غیر انسانی که در دولت ترامپ به وقوع پیوسته در نهایت سبب ایجاد تفرقه در ایالات‌متحده شده است.

در واکنش به این رویداد، «انجمن روزنامه‌نگاران آسیا» (AJA)، مواضع خود در قبال «دونالد ترامپ» و دولت ایالات متحده را چنین اعلام می‌کند:

۱. دولت ایالات‌متحده باید فورا اقدامات نژادپرستانه را متوقف کند

۲. دولت ایالات‌ متحده باید روش مذاکره را به جای روش‌های خشونت‌آمیز در مواجهه با تظاهرات‌کنندگان اتخاذ کند

۳. دونالد ترامپ باید فورا بهره‌گیری از رفتار شرم‌آور مخالفانش در راستای گرد هم آوردن حامیانش در انتخابات ماه نوامبر را متوقف کند

اگر مطالبات مذکور محقق نشود، «انجمن خبرنگاران آسیا» به مطرح کردن مباحثات پیرامون آزادی خبرنگاران و حقوق بشر دموکراتیک ادامه خواهد داد.»

***

مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس ایالات متحده باعث شده تا اعتراضات گسترده‌ای در سراسر آمریکا و سایر کشورهای جهان برگزار شود. این رویداد به اخراج چهار مامور پلیس منجر شده است اما خانواده «فلوید» خواستار محاکمه آنها به جرم قتل هستند.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =