بازار خودرو قفل شد/ کوچ خریداران از بازار

با پایان مهلت ثبت‌نام در طرح پیش فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو راستی‌آزمایی اطلاعات اعلامی از سوی متقاضیان آغاز خواهد شد.

 به گزارش خبرآنلاین، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دو شرکت بزرگ خودروسازی ایرانی یعنی ایران خودر و سایپا در قالب طرحی ویژه پیش فروش خودرو از طریق قرعه کشی را در دستور کار قرار دادند. این اقدام با هدف تنظیم وضعیت بازار خودرو در دستور کار قرار گرفت.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار خودرو طی هفته های اخیر تحت تاثیر اجرای این طرح با نوعی قفل‌شدگی روبروست و کمتر کسی در بازار خودرو دست به خرید می زند. افزایش قیمت خودرو در بازار و بالا رفتن فاصله قیمت‌ها بین کارخانه و بازار، بسیاری از سرمایه‌های سرگردان را به بازار خودرو کشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از خریداران خودرو در حال حاضر سرمایه‌گذارانی هستند که با هدف کسب سود نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام می‌کنند .

 طرح ویژه ایران خودرو و سایپا اما با هدف ایجاد شرایط مناسب خرید برای مصرف‌کنندگان واقعی در دستور کار قرار گرفته است. هر چند هنوز آمار قطعی از تعداد ثبت نام کنندگان برای شرکت در طرح پیش فروش خودرو ارائه نشده است اما برخی رسانه‌ها تعداد ثبت نام‌کنندگان را نزدیک به شش میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

راستی‌آزمایی برای مشخص شدن شرکت‌کنندگان واجد شرایط

 پیش‌بینی شده است ایران خودرو با حضور نمایندگان قانونی در هفدهمین روز خرداد و سایپا در هجدهمین روز از خرداد نسبت به برگزاری مراسم قرعه کشی اقدام نمایند. بر اساس این گزارش پیش‌بینی شده است عملیات راستی‌آزمایی در دستور کار قرار گیرد و کسانی که اطلاعات نادرستی را در ثبت نام اعلام کرده باشند، به مدت سه سال از شرکت در طرح های مشابه محروم خواهند شد.

روند ثبت متقاضیان در طرح فروش فوق العاده خودرو به حدی به سرعت گرفته که به نظر می رسد فردا رکورد ثبت نام خودرو شکسته و بیش از ۶ میلیون نفر متقاضی خرید ۲۵ هزار خودرو شوند.

بر اساس اعلام مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت"اینکه کسانی در قرعه کشی برنده شوند، اما توان تامین وجه را نداشته باشند محدودیتی برای شرکت در قرعه کشی‌های بعدی نخواهند داشت، البته خودروسازان محدودیت‌هایی در این باره اعمال کردند که به آن‌ها تذکر داده شد و امروز این محدودیت در اطلاعیه فروش دو خودرو ساز اصلاح شده است".

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده کسی که حائز شرایط نمی‌شود، می‌تواند در طرح‌های دیگر که طرح پیش فروش و مشارکت در طرح یک سال و دو سال و فروش‌های فوق العاده که تا پایان سال خواهد بود، شرکت کند؛ البته فروش فوق العاده در مناسبت‌های مختلف اطلاع رسانی و حداقل تا پایان سال سه بار اجرا خواهد شد ضمن اینکه برنامه بعدی ما پیش فروش یک ساله با ۷۵ هزار دستگاه خودرو است که هفته بعد اطلاع رسانی خواهد شد.

 شرایط ویژه ثبت نام چیست؟

 ۱- با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد.

۲- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند.

۳- دارابودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.

۴- سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد.

۵- افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند.

۶- خریدار خودرو، به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست.

۷- چنانچه در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.

۸- هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ ماه و پس از تردد ۱۰۰۰کیلومتری، برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند.

۹- سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند.پیش بینی شده است امسال سه دوره دیگر ثبت نام برای خریداران خودرو برگزار شود. 

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =