۱ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
قاتل جورج فلوید به قتل درجه دو متهم شد

ایسنا نوشت: مقام‌های ایالت مینه‌سوتا اتهام مامور پلیسی که زانویش را بر گردن جورج فلوید گذاشته بود به قتل درجه دو تغییر دادند و به علاوه اتهاماتی را علیه سه مامور دیگر حاضر در جریان بازداشت که به مرگ او انجامید، اعلام کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، درک شووین ماموری که با فشردن زانو بر گردن جورج فلوید، مرد ۴۶ ساله سیاهپوست باعث مرگ او شد قبلا به قتل درجه سه (غیرعمد) متهم شده بود که حالا این اتهام به قتل درجه دو (شبه عمل) تغییر کرده است. با این حال اتهام قتل درجه سه همچنان در پرونده او می‌ماند.

براساس اسناد دادگاه، سه افسر دیگر هم که قبلا اخراج شده بودند اکنون به دستیاری و همیاری در قتل متهم شده‌اند.

مرگ فلوید به اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی و قتل سیاه‌پوستان به دست ماموران پلیس منجر شده است.

بخش اعظم اعتراضات در هشت روز گذشته مسالمت آمیز بوده است اما تظاهرات در نقاطی به خشونت گرایید و در برخی شهرها مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام شده است.

اتهامات تازه را کیت الیسون دادستان ایالت مینه‌سوتا اعلام کرد و ایمی کلوبشار سناتور اهل این ایالت گفت که اتهامات تازه "گام مهم دیگری در جهت عدالت" است.

در مقابل بنجامین کرامپ وکیل خانواده فلوید به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که به اعتقاد آنها اتهامات علیه درک شووین باید قتل درجه یک باشد. او گفت به خانواده فلوید گفته شده که تحقیقات ادامه دارند و ممکن است اتهامات تغییر کنند.

معنی اتهامات چیست؟

براساس قوانین مینه‌سوتا برای محکوم شناختن کسی در قتل درجه یک و درجه دو باید ثابت شود که نیت متهم کشتن بوده است. در قتل درجه یک در بیشتر موارد باید ثابت کرد که پیشاپیش قصدی برای کشتن در کار بوده است.

محکومیت به قتل درجه سه نیازمند ارائه شواهدی نیست که ثابت کند متهم قصد کشتن قربانی را داشته، بلکه کافی است نشان داده شود که اقدامات قاتل خطرناک بوده و حفظ جان قربانی را در نظر نگرفته است.

روز دوشنبه ۲۵ مه صاحب فروشگاهی در شهر مینیاپولیس با پلیس تماس گرفت تا از جورج فلوید که به دادن یک ۲۰ دلاری جعلی مظنون بود، شکایت کند.

وقتی پلیس به صحنه رسید جورج فلوید در ماشین خود نشسته بود و مست به نظر می‌رسید. او در برابر انتقال به ماشین پلیس مقاومت کرد چون می‌گفت از فضاهای تنگ وحشت دارد. درک شووین ماموری که دیرتر سر صحنه رسیده بود او را روی زمین دراز کرد و زانویش را برای ۹ دقیقه روی گردن او گذاشت و فشار داد.

فلوید به ماموران می‌گفت دارد خفه می‌شود و مادرش را صدا می‌کرد. با این حال حتی دقایقی بعد از خاموش شدن او، شووین همچنان زانویش را روی گردن او فشار می‌داد.

مرگ فلوید در دست پلیس بعد از یک رشته حوادث مرگبار مشابه برای سیاه‌پوستان از جمله مایکل بران در فرگوسن میزوری، اریک گارنر در نیویورک و سایرینی روی می‌دهد که مرگ آنها در سال‌های اخیر به راه افتادن جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" منجر شده است.

برای بسیاری خشم از مرگ جورج فلوید همچنین منعکس کننده سرخوردگی نسبت به نابرابری اجتماعی-اقتصادی و تبعیض است.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انکار کرده که جمعه شب در جریان تظاهرات ضدنژادپرستی به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید پناه برده بود.

او به رادیو فاکس نیوز گفت که روز جمعه برای "بازرسی" و فقط برای "مدتی خیلی کوتاه" به آنجا رفت.

محوطه اطراف کاخ سفید در روزهای اخیر مثل خیلی دیگر از شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که ترامپ را محافظان شخصی او جمعه شب به این پناهگاه بردند.

ترامپ گفت: "این گزارش غلط بود. من برای مدت خیلی کوتاهی آنجا بودم. و عمدتا برای بازرسی بود... چون شاید روزی به کار آید."

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    7 8
    قتل درجه دو،چه جالب!عجب صبری خدا دارد
  • سعید IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 1
    به نظر من از جنبه ی حقوقی باید به قتل درجه دو یا ََسه محکوم شود
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ : ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!