پیشنویس قطعنامه علیه ایران صادر شد؛بازی دست کدام بازیگر است؟

روز گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل با تحکم اعلام کرد که روسیه و چین باید به اجماع جهانی درباره رفتار ایران بپیوندند. این روزها سوال مهم همین است پکن و مسکو برای ایران چه خواهند کرد؟

زهره نوروزپور: روز گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل از ارائه طرح پیش نویس تمدید تحریم های ایران در نشست شورای امنیت در 27 مهرماه خبر داد.کلی کرافت، در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه درباره ایران در اختیار روسیه قرار گرفته و به زودی به 5 عضو شورای امنیت نیز ارائه خواهد داد.تحریم تسلیحاتی ایران حدود چهار ماه دیگر به پایان می‌رسد.

بر همین اساس برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به طور علنی تهدید کرده که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، آمریکا از طریق "مکانیسم ماشه" تمام تحریم‌های شورای امنیت را باز می‌گرداند.

در مقابل محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که برجام، ربطی به برایان هوک ندارد. بنا به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، از اکتبر ۲۰۲۰ (شش ماه دیگر) تحریم تسلیحاتی ایران لغو شده و ایران می‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های متعارف بخرد.

هوک همچنین تهدید کرد که آمریکا "در هر صورت" مطمئن می‌شود که تحریم تسلیحاتی ایران ادامه خواهد یافت.

قطعنامه آمریکا در شورای امنیت نیاز به ۹ رای مثبت دارد و هیچ کدام از اعضای دائم شورا نیز نباید آن را وتو کنند. این در حالی است که روسیه پیشاپیش اعلام کرده با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف است. طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ این تحریم از ماه اکتبر حذف خواهد شد.

هوک در ادامه تهدیدهای خود علیه ایران یادآور شده است که اگر  "اگر دیپلماسی آمریکا با حق وتو شکست بخورد، آمریکا خود را محق می‌داند که از روشی دیگر تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند".

هرچند قطعنامه ٢٢٣١ که پس از دستیابی به برجام به تصویب شورا رسید، قطعنامه‌های قبلی را ملغی اعلام کرد اما راه را برای بازگشت هفت قطعنامه تحریمی پیشین شورای امنیت همچنان باز گذاشت.
با وجود آنکه آمریکا سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، اما آمریکا استدلال می‌کند که می‌تواند مکانیسم ماشه تدوین شده در این توافق را به کار بیندازند چرا که این کشور یکی از مشارکت کنندگان در توافق با ایران و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ است.

روسیه با این استدلال مخالف است. واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اخیرا درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند از مکانسیم ماشه استفاده کند یا نه گفت: "این مضحک است"، آنها از توافق خارج شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، طی این مدت نمایندگان روسیه در سازمان ملل و سازمان های بین المللی در وین به طور مداوم درباره تمدید تحریم ایران موضع گیری کرده اند. اما چرا واکنش روس ها برای ایرانیان باور پذیر نیست؟

برخی ناظران بین المللی معتقدند که روس ها سنگ خود را با هدف بالابردن قدرت چانه زنی مقابل آمریکا به سینه می زنند. روسها به دنبال امتیازگیری از ایالات متحده برسر مساله اوکراین و سوریه هستند با این امید که اگر مذاکره این دو کشور به ثمر برسد تحریم ها علیه روسیه از سوی اروپا و آمریکا لغو شود و همین طور در باب مذاکره با اسرائیل و آمریکا نقش ایران در سوریه کمرنگ و کمرنگ تر شود. همانطور که در عراق در پی تعطیلی نیروهای مقاومت و حشدالشعبی هستند. پشت پرده اخبار منطقه خبرهایی از این دست می‌دهد اما صحت و سقم آن را زمان و آینده مشخص خواهد کرد که روس ها تا کجا با کارت ایران بازی خواهند کرد؟

برخی دیگر معتقدند که چینی ها نیز ممکن است پیش نویس قطعنامه را بپذیرند چراکه اقتصاد این کشور از سوی ترامپ درخطر است. اینها حواشی نشست آینده شورای امنیت است که از متن آن پررنگ تر شده است. اینکه دو قدرت شرقی بالاخره چه تصمیم خواهند گرفت؟

نقش چین و روسیه در اخرین و اصلی ترین تقابل ایران و امریکا تا انتخابات

در اینباره دکتر احمد بیگدلی محقق مسایل استراتژیک به خبرآنلاین گفت:  چین قطعنامه بر علیه ایران را به احتمال زیاد وتو نخواهد کرد. چرا که چینی ها برگ‌های خودشان را خرج ایران نخواهند کرد.به این علت که با آمریکا بر سر چند موضوع در حال کشمکش و مذاکره است و این سبب می شود که در نهایت با کارت ایران از آمریکا امتیاز بگیرند و خود را کنار بکشند. نکته بعدی این است که چین از ایران تحت تحریم سود می‌برد و  فعلا به انرژی ارزان ایران نیازی ندارد. شایدبه طور لفظی و کلی از ایران حمایت کند! ظاهرا اینبار، بازی مستقیم،  بین ایران و امریکا است که اگر در جلسه شورای امنیت،آمریکا پیروز شود احتمال تنش و درگیری میان دو کشور محتمل است.این وضعیت به این دلیل است که آمریکا در آستانه انتخابات است و ایران نیز امیدوار است که دموکرات ها صاحب اتاق بیضی شوند به این دلیل ایران به دنبال ضعیف کردن ترامپ در مساله برجام است که او را برای انتخابات مغلوب کند به همین دلیل ترامپ در تلاش مضاعف است تا ایران را راضی به مذاکره کند تا طرف ایرانی به هدف خود نرسد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه روسیه با دخالت در انتخابات 2016 و اوردن ترامپ به کاخ سفید در پی سرکوب چین بود، گفت: شخص ترامپ سبب تضعیف چین شد و چین ضعیف شده برای روسیه به مراتب بهتر از یک چین ابرقدرت است و محدود کردن چین برای روسیه،تنها از ترامپ بر می‌امد! بعید به نظر می‌رسد که این دو کشور به نفع ایران رای دهند چراکه هر دو از ایران تحت تحریم سود می برند،قصد پکن و مسکو این است که با همسویی قدرت منطقه ای ایران را کم کنند و وارد بازار ساخت و ساز و تجارت درسوریه شوند. از طرفی دیگر چین یک هدف دیگر از تنش میان ایران و آمریکا را دنبال می کند انهم شدت تنش در خلیج فارس است . پکن به دنبال  این است که با حمایت نکردن از ایران،تمرکز امریکا از دریای چین جنوبی و هنگ کنک را به تنش در خلیج فارس معطوف کند به طور کلی چین دنبال انتقال کانون تنش به خاورمیانه است.

بیگدلی در توضیح و علل راهبرد چین گفت: کشورهایی مثل چین و عربستان، در حال حاضر بر روی تبدیل سرمایه های خود به دارایی تمرکز کرده اند، چرا که کرونا اقتصاد آنها را ضعیف کرده و بازارها و بورس ها تا حدی سقوط کردند به همین علت چین نگران سرمایه های خود در آمریکا است و با قربانی کردن ایران به دنبال تقویت جایگاه مالی خود است. با این حساب ادامه تنش و بحران روابط میان ایران و آمریکا کاملا به نفع و سودمند برای چین است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    229 7
    با این اوصاف ایران برای چین و روسیه گاو شیردهی است! باز به عربستان که اگر نفت میده بجاش از آمریکا تسلیحات مدرن میگیره. نفت ما که مفت و مجانی و بدون هزینه تقدیم چین و دیگران میشه.
    • FR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      63 0
      تمام دنیا فکر منافع خودشون هستند
  • مومیایی SE ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    195 1
    قطعا برادر پوتین و برادر چین در یک مزایده تکراری ما را خواهند فروخت و کسی که باید عبرت بگیرد همچنان در توهم خواهد ماند
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    136 1
    نفت و معادن رو قارت کردند حالا حتی از جنازه ایران هم نمیگذرند. اینها همان قوم مغول هستند که همانند روسها بارها ایران رو ویران کردند.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    66 1
    کاملا واضح است که ایران نیاز به تسلیحات دفاعی بازدارنده قوی تر از چیزی که اکنون وجود دارد می باشد که با آن بتوان دنیا را تقسیم کرد ... به چین و روسیه امیدی نیست
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    103 0
    مطمئن باشید این دو کشور در درجه اول منافع خود را در نظر می گیرند
  • US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    49 1
    خدا رو شکر.
  • GB ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    86 1
    دقیقا، چین و هم روسیه به فکر منافع خودشون هستند ، این خوش خیالی که مقامات فکر کنند چین و روسیه بیان به فکر ایران باشند
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      14 0
      قطعا تمام کشورها به فکر منافع خود ومردمشون هستن
  • ناامید IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    80 0
    تا کی به امید روس و چین به انها امتیاز دادن؟؟!!
  • امیر IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    15 86
    تحلیل آبگوشتی
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      16 0
      اون دوستمون خوب گفت قدرت‌های جهانی منابع خاور میانه رو تقسیم
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 0
      دادا تو آبگوشتت و بخور
  • حامد FR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    61 0
    مگه رایی هم تو این ۴۰ سال به نفع ما صادر شده جز قطعنامه ۵۷۶ اون چون دیگه مسجل بود در بقیه موارد فقط به ضرر ما بوده
  • شمس تبریزی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    85 2
    سوال مهم همین است پکن و مسکو برای ایران چه خواهند کرد؟ سوال خیلی مهمتر این است که داخلی ها برای ایران چه کردند؟ در جایی که هر کسی دنبال بستن بار خودش است، بی معنی است که بپرسید فلان کشور خارجی برای ایران چه خواهد کرد. دیروز برایتان نوشتم که مقاومت یا برای همه است یا برای هیچ کس. آرمانخواهی یا برای همه است یا هیچکس. نمیشود من هزینه مقاومت و آرمانخواهی را بدهم و اونی که در صدر نشسته، تغییری در زندگی اش اتفاق نیفتد.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      36 1
      شمس تبریزی قبلا اینطور نبودی :))
    • CA ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      6 0
      پذیرش امریکا گرفته و منتظر ویزا هست! کلا عوض شده شمس تبریزی سابق دیگه نیست!
  • vahid DE ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    18 5
    etemade bichin ya Potin mesle sakhtane khane ruye Ab ast
  • زارع13 IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    اقای دکتر غرب زده با تحلیل ابکی هنوز نفهمیدی کسی که حافظ این مردم خداوند بلند مرتبه است نه روسیه وچین
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 1
      حافظ و مالک این مملکت کسی دیگه ای هست
    • جاسم IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      5 2
      خدا با بازی سیاسی مردم چکار دارد .ای برادر یاوه گو
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    84 9
    فقط آمریکا بده چین و روسیه مقدسن
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    43 0
    از همان اول هم پر واضح بود که روسیه وچین فقط بدنبال منافع خود هستند و بقول معروف گربه برای رضای خدا موش نمیگیرد . ما باید در روابطمان هوشمند عمل کنیم.
  • علي KR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    17 21
    اگر تحليل ايشان درست از آب در نيومد، آيا خبر آنلاين حاضره تيتر بزنه و حرفشو پس بگيره! به نظر من اينجور تحليل ها ديگه قديمي شده و الان خيلي چيزها تغيير كرده، چين ديگه چين سابق نيست و بدلائل زيادي ديگه نمي تونه و نمي خواد جلوي آمريكا پا پس بكشه ... خلاصه بگم بر عكس نظر دكتر بيگدلي پيش بيني من رأي مخالف روسيه و چينه، اما گذشته از اينكه از جلسه شوراي امنيت چي دربان، ما نبايد معطل و چشم به راه همراهي يا دشمني شرق و غرب بمونيم و تا حد ممكن بايد طراحي خودمونو داشته باشيم.
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    77 3
    سالهاست گوشت قربانی شده ایم.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    13 15
    چین به اهداف خود نمیرسد ،اما روسیه ممکن است کارهایی بکند
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    40 17
    ايران از زمان قاحار قرباني قدرتهاي بزرگ بوده الانم همچنان قربانيست
  • حامد US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    54 2
    هیچ ملتی به جائی نمیرسه مگر با اتحاد و اعتماد داخلی و حفظ رابطه خارجی با تمام دنیا... به نظر شما کسی جز یک ایرانی برای ایران دل میسوزونه؟ چرا باید فکر کنیم و توقع داشته باشیم دیگران با بقیه دنیا سر شاخ بشن و از منافع خودشون گذشت کنن تأ از ما حمایت کنن؟ چرا به ما اینجور تلقین می‌شه که مثلا دو کشور فرانسه و انگلستان با هم دوست و با ما دشمن هستن؟ اونها چندین بار در تاریخ با هم جنگیدن و همیشه رقیب هستن ولی با حفظ ظاهر و با پنبه سر بریدن... آیا نیازی هست که به هم شعار مرگ بدن؟ نه... ظاهر رو حفظ می‌کنن و با قدرت تلاش می‌کنن برای رقابت در تمام امور و افزایش رفاه داخلیشون... با شعار به هیچ چیز نمیرسیم. تنها راه نجات ما جلوگیری از دشمن تراشی بیهوده در خارج و مبارزه درست و نه ظاهری با فساد در داخل هست. غیر از این هر راهی که بریم محکوم به شکست هست، دور باطلی که چندین سال تجربه کردیم و نتیجه نگرفتیم...
  • h US ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    8 101
    این چرندیات چیه نوشتید ؟ امریکا در حال فروپاشی است .‌
  • ایران IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    25 41
    ای کاش دولت مردان ایران می‌دانستند عرب و غرب و شرق همه دشمن ایران هستند ، ما هشت سال با دنیا جنگیدیم ، داعش اگر از عراق عبور میکرد به مرزهای ما می‌رسید بازهم از خاک ایران دفاع میکردیم، عراق و سوریه بمیرند توسط داعش به ماچه، هر وقت به مرزهای ما رسیدند هستند مردانی چون شهید همت شهید باکری، شهید دوران و هزار شهید پر افتخار، دولت مردان ایران به جای عرب پروری و وین و روسیه پرستی ملت خود را سیر و در رفاه باید نگه دارند که تمام سیاستمردان جهان اول فکر مردم خود هستند تا در بحران ها ملت پای همه چیز بایستند، حال امروز جنگ شود یک سوریه ای یا یک عراقی می آید برای ایران بمیرد؟ خیر، نیروهای مسلح ایران فرزندان همین آب خاک هستند، اینهمه به عراق میدان دادید آخرش چه شد آدم فروشی کردند و آمار شهید بزرگوار ما حاج قاسم سلیمانی را به آمریکایی ها دادند و حال برای ما آدم شدند و می‌گویند فرمانده ارشد ایران ویزا باید بگیرد تا بتواند به عراق بیاید، نخیر فرمانده ما اگر اراده کند با موشک به عراق می آید، دولت مردان ایران خواهشاً عینک خوشبینی به عرب و روس و چین و غرب را بردارید فقط ایران و ایرانی وسلام
    • ایرانی IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      3 14
      سلام برادر من اگر مسلمانی بدان هرجای عالم مسلمانی مورد. ظلم وستم قرار. گرفت موظفی با جان وناموس ودارایی خودت به کمکش بشتابی واگر بی سوادی زبان عربی یاد بگیر که زبان قرآن وکلام خداست
  • FR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    9 37
    ما از اول هم بازیچه سیاسیتهای چین وروسها بوده ایم آنها فقط به فکر منافع خود بوده اند وهستند وخواهند بود بهترین روش برای مقابله با آنها تصویب لوایح محکم درمجلس آینده هست وپیش نهاد یکی ازنمایندگان جدید رابهتراست عملی کنند خواندن روزانه یک دوره کامل ازکتاب خدارا که دوصفحه اولش راهم رئس مجلس شروع کند وبقیه راهم بترتیب نواب ورئس کمسیونها تاقرائت کامل انجام شود خصوصا اینکه ماامیدی به دوکشوری داشتیم که اعتقاد به خدا وانجیل هم ندارند حالا خوب است که ترامپ کلک باز حداقل انجیل به دست می گیرد .
  • علی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    9 52
    با سلام. این تحلیلی که شما فرمودید بر پایه احتمالات بود. تحلیل ضعیفی بود.
  • US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    32 2
    این پیش نویس چنانکه از طرف روسیه وچین مورد تایید قرار بگیره سیاستمداران ایران باید درک بهتری برای سیاست خارجی کشورمان در قبال منافع کشور اتخاذ کنند چون رفاقت درسیاست خارجی معنی نداره سنجش وزن منافع ملی برای سران کشورها تایین کننده است
  • بهزاد IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    33 1
    باسلام روسیه ک تکلیفش مشخصه همیشه در طول تاریخ دقیقه نودپشت متحداشو ب نفع منابعش خالی کرده و تاریخ ما از این موارد از روسیه زیاد دیده و اما چین خب مسلمه ک توی این وظعیت کرونایی و افت بازار تجارتی‌ منافعش در نظر میگیره ک بجز پیوستن ب مشترکل منافعش نیست ک مسلما ایران با تحریماش جزو منافعش بحساب نمیاد
  • AE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    55 6
    آمریکا عربستان را میدوشد اما اما چین روسیه هم ایران را
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      48 2
      كاش فقط بدوشد هم ميدوشه هم كار ديگر ميكند از بيخ و بن ميبرند
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      3 37
      کدام قرارداد چند صد میلیاردی سلاح بین ایران و چین بسته شده است؟؟ کدام گزاره مثل حضور ایران در سوریه موجب شده تا روسیه به صرافت خروج ایران از این کشور بیفتد چطور همه کشورها می توانند منافعمتضاد داشته باشند و همکاری کنند اما روسیه و چین حتما باید همه سیاست خارجی خودشان را با ایران هماهنگ کنند و الا دشمن محسوب می شوند؟؟؟
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    7 60
    حضور در بازار ساخت و ساز سوریه منوط به داشتن سرمایه است آیا ایران سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در سوریه رادارد یا چین و روسیه از این مهم برخوردار هستند؟؟ اصولا ساخت و سازهای مهم باید با سرمایه گذاری بالا انجام شود که ایران فاقد آن است لذا در این زمینه رقابتی میان ایران و روسیه و چین نیست؟؟ جالب است که شماها تنها هنرتان بدتر کردن شرایط برای ایران است یعنی می خواهید با ارائه تحلیل ها و نظرات ضد چین و روسیه آنها را به سمت همکاری با غرب سوق دهید یعنی دقیقا همان چیزی که غرب می خواهد این کار شما دلسوزی برای کشور نیست خوب است دولت دست طیف شماست و راحت می دانید که سیاست خارجی کشور در این زمینه به کدام سمت حرکت می کند شما دولت خودتان را هم قبول ندارید
  • کامی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    73 4
    روسها از آمریکایی ها خیلی بدترن پوتین چند سال قبلم تو آخرین روزای ریاست جمهوریش به قطعنامه علیه ایران رای مثبت داد
  • علی پوراحمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    11 49
    اگر تمام این حرفهایتان پوچ از اب درامد مثل هشت سالی که مردم را سر کار گذاشتید عرضه گفتن اینکه اشتباه کردیم رو داریم .
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    39 5
    خوب این نظر کارشناس که تا حدوی درست گفته پس نباید روی روسیه وچین حساب کرد .وباید کاری کنیم که ما از آمریکا سود ببریم نه ضرردنیای فعلی دنیای فرصتهاست
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    61 3
    دعا ميكنم تصويب بشه من كه نه قصري و نه حساب بانگي چرب و چيلي و نه دهها خورو احتكار ندارم چيزي براي از دست دادن ندارم با اغوش بازم هم از جنگ استقبال ميكنم
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 0
      امروز هر تغييري براي تهي دستان بهتر از وضع موجود است چرا كه روز بروز اشراف چاق و چله تر ميشوند و مردم بدبخت بيچاره تر
  • علی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    8 55
    کافیه،خدا ما را تحریم نکنه،چون با خدا بودن،برای همه چیز کافیه،ما از خدا اسلحه میگیریم،و زیر بار شما نمیریم،اگه لازم باشه از خدا درخواست میکنیم که شما را نابود کنه،چون خودش گفته،شما را یاری خواهم کرد،
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      48 4
      ديگه اين شعار و حرف ها نخ نما شده برو با خدايت در سرزمين ديگر حال كن دست از سر ما بردار بسمون است
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      44 4
      خدا هم از دست شماها خون مي گريد كه اينگونه بازيچه كسب و كار شما شده
    • حامد IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      1 0
      کمک میکنه
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    38 0
    طبیعیه که همه کشورها دنبال منافع خودشون و مردمشون هستن.
  • پشمیباف SC ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    10 36
    مرگ بر امریکا افول امریکا نزدیک است
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      23 1
      خيال باف بيشتر به شما ميخورد
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    27 0
    چین وروسیه خیرشون به ما نمیرسه خودشون هم دارن با زور و ارعاب بر مردمشون حکومت میکنند ازما هم سالهاست استفاده ابزاری میکنن
  • شناس IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 0
    صددرصد این وسط ایران طعمه هستش برای همه قدرتها و هر کسی دنبال منافع خودش هستش و مطمنا ایران بلاخره فدای منافع همه میشه بیچاره وطنم
  • رضا بنانی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 2
    تحلیل ایشان زیاد درست نیست امریکا جزبرجام نیست که بخواهد تحریم تسلیحاتی را اعمال کند ودر ثانی بیشتر تسلیحات در داخل کشور ساخته می شود وثالثا با اوجگیری اختلاف چین وامریکا در مورد شیوع کرونا امکان وتوی۵۴ چین محتمل است و نمی دانم ایشان چرا در ایجاد آیه یاس ونا امیدی هستند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 2
    امریکا نه میخاد و نه میتونه کاری بکنه...بیشتر هارت و پورته بیشتر استفاده های متفرقه میکنه..
  • امین IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 2
    هیچ موشی محض غضب خدا گربه نمیگیره⁦(◠‿◕)⁩
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    مرگ بر استکبار جهانی و ایادی غرب و شرق و شیطان بزرگ انگلیس جنایتکار و سرمداران دخمه پلیدی و شر و کلاً مرگ بر هر چی کشور متمدن و پیشرفته
  • US ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    از جانب روس ها خیری به ملت ما نمی‌رسد. ما فقط به عنوان طعمه مورد استفاده قرار می گیریم.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    پس نتیجه می گیریم دوباره سایه جنگ فقر و بدبختی در پیش است
  • کارن IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    این تحلیل که تا حد زیادی واقع گرایانه است ، نشان میدهد که ایران بلافاصله بعد از شکست ترامپ (که انشا... رخ خواهد داد) با آمریکا مذاکره نموده و بسیاری از مشکلات خود با این کشور را رفع و رجوع کند . در غیر اینصورت (و با نظرداشت رفتارهای ناجوانمردانه چین و روسیه ) ایران بین فشار غرب و شرق رمقی برایش باقی نخواهد ماند...
  • مقیمی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 0
    نه روسیه و نه چین قطعنامه را وتو نمی کنند در نهابت رای ممتنع میدن .