هیچ مرجع رسمی حاضر نیست نرخ بیکاری را در سال 89 به صورت کتبی و رسمی منتشر کند.

علی پاکزاد: آیا بیکاری در اقتصادی ایران بیش از 30 درصد است؟ این نرخ بیکاری بازهم از سوی کسانی عنوان می شود که معتقدند تغییر تعریف اشتغال در سال 85 باعث انحراف آمارهای بیکاری در کشور است. آمارهایی که در گزارش مرکز آمار ایران از سه ماهه اول سال جاری اخرین ارایه گزارش رسمی در موردش باید دانست که در ان میزان نرخ بیماری با بیش از 2 درصد  افزایش نسبت به سه ماهه اخر سال 88 به رقمی حدد 14.6 درصد رسیده است و رئیس مرکز امار ایران به رغم آنکه عنوان کرده بود نرخ بیکاری شش ماهه تابستان و پاییز را باهم منتشر می کند هنور در این زمینه اقدامی صورت نداده است و نرخ بیکاری نیز به جمع آمارهای منتشر نشده دولت اضافه شده است.

اما در حالی که دولت از انتشار آمارهای رسمی نرخ بیکاری خود داری می کند وزیر کار و معاون اول رئیس جمهور تاکید بر افزایش ایجاد اشتغال و تک رقمی شده نرخ بیکاری تا پایانی سال جاری صحبت می کنند. در این میان گروه پژوهشی مجله اقتصاد ایران نرخ فعلی بیکاری را در حدود 16.5 درصد برآورد و برای سال 90 آمار در حدود 17.3 درصد پیش بینی می کنند.

یکی از نکات جالب اینجاست که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار وامور اجتماعی در گفتگو با سایت خبرآنلاین خود حاضر نیست در مورد نرخ بیکاری آمار داده به نقل از رئیس جمهور نرخ بیکاری را اعلام کرده می گوید: طبق آخرین آماری که رییس جمهوری اعلام کرده اند، تعداد بیکاران کشور دو میلیون و 400 هزار نفر است و تقریبا در حد 10 درصد، نرخ بیکاری کشور ما را نشان می دهد. چون اگر جمعیت فعال را 25 میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود 2.5 میلیون بیکار به منزله 10 درصد نرخ بیکاری است.

از سوی دیگر رئیس جمهور در بهمن ماه طی سفر استانی خود استان هرمزگان می گوید دولت برای سال 90 بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان یا معادل 30 میلیارد دلار برای اشتغال زایی در سالهای 90 تا 92 اختصاص می دهد. ولی سئوال اینجاست در صورت اختصاص این مبلغ که طی سی سال گذشته بی سابقه است آیا واقعا دولت می تواند مشکل بیکاری را بر طرف کند.

نرخ بیکاری در سال 89

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =