۱ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
لاوروف با ایران هماهنگ است

روسیه تلاش می کند تا به امریکا اجازه ندهد، بیش از این به توافق هسته ای ضربه وارد کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یلن چرننکو  در تحلیلی با عنوان «هماهنگی سرگی لاوروف با ایران» در روزنامه کامرسانت روسیه، نوشت:

 سرگی لاوروف در نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در خواست کرد تا مانع از اجرای مکانیسم بازگشت تحریم های سخت علیه ایران شود. به گفته این وزیر روسیه، امریکا هیچ حقی ندارد، زیرا در سال 2018 میلادی، از توافق هسته ای خارج شده است. اما، امریکا با این موضوع موافق نیست. این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه پیرامون تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را مطرح کرده و در صورت وتوی این قطعنامه از سوی روسیه و چین، قصد دارد، تا تمامی تلاش خود را برای بازگشت تمامی تحریم های بین المللی علیه تهران به کار برد.

در شورای امنیت درگیری های جدی پیرامون مساله ایران در جریان است. امریکا به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران است. این تحریم در 18 ماه اکتبر به پایان می رسد و پس از آن، یاران تهران می توانند، به این کشور انواع مشخصی از تسلیحات را به فروش برسانند. واشنگتن خواهان تمدید این تحریم برای مدت نامشخصی است و طرح قطعنامه مربوط را تدوین کرده است.

 امریکا امیدی ندارد تا روسیه از این قطعنامه حمایت کند. از این رو، طرح «ب» را برنامه ریزی کرده است: استفاده از مکانیسم ماشه. در نتیجه تحقق این مکانیسم، احتمال ازسرگیری اجرای تمامی تحریم های پیشین بین المللی علیه ایران وجود دارد. به رغم آن که امریکا از برجام خارج شده، اما در واشنگتن بر این موضوع پافشاری دارند که هنوز عضو برجام هستند.

 به گفته سرگی لاوروف، برجام نباید جدا از قطعنامه 2231 شورای امنیت در نظر گرفته شود. لاوروف معتقد است که امریکا ضمن نقض قطعنامه 2231 و امتناع از اجرای برجام، حق استفاده از مکانیسم های ذکر شده از بندهای 11 و 13 قطعنامه را ندارد.

در چنین شرایطی، همه چیز به موضع متحدان اروپایی امریکا منوط می باشد. از یک سو، آنها بارها، رژیم ایران را به داشتن رفتارهای بی ثبات کننده متهم کرده اند و از سوی دیگر، از آن بیم دارند که در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی و یا ازسرگیری تحریم های بین المللی، تهران بازرسان خارجی را به تاسیسات هسته ای اش راه ندهد و بمب هسته ای تولید کند.

 در آینده نزدیک، موضع کشورهای اروپایی مشخص خواهد شد: در ابتدا، در روند رای گیری برای قطعنامه امریکا پیرامون تمدید تحریم تسلیحاتی و سپس، در زمان تلاش های امریکا برای اجرای مکانیسم های ذکر شده در قطعنامه 2231.

در صورتی که امریکا از اجرای مکانیسم ماشه سخن بگوید، در آنصورت برای ادامه اجرای توافق هسته ای، به قطعنامه شورای امنیت نیاز است. در چنین شرایطی، احتمال بازگشت اوضاع به قبل از سال 2015 میلادی وجود دارد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    نه که الان اوضاع بهتری داریم نسبت به قبل ۲۰۱۵