تشدید نظارت بر ناوگان حمل مواد خطرناک در راه‌های قزوین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین از تشدید کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حمل و نقل مواد خطرناک خبر داد و گفت: با تقویت نظارت، شرایط تردد در جاده برای ناوگان متخلف ناامن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ جواد حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در نخستین نشست سال۹۹ کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان قزوین که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد؛ گفت: تردد ناوگان حامل مواد خطرناک از داخل تونل‌ها و به تبع آن احتمال وقوع سوانح و تصادفات در آنها علاوه بر  تبعات سنگین و جبران ناپذیر جانی و زیرساختی به انسداد طولانی مسیر و اخلال در جریان ترافیک به ویژه در محورهای شریانی، سختی دسترسی و امدادرسانی منجر می‌شود از این رو اتخاذ تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص ضروری است.
او با بیان اینکه وظیفه حمل مواد خطرناک از لحاظ استاندارد بسیار مهم است بیان کرد: باید نظارت های ویژه برای تردد این تانکرها به ویژه در طرح های خاص ترافیک لحاظ شود.
حق لطفی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد می‌شود با تشکیل تیم‌های بازرسی مشترک با عضویت نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیریت بحران استانداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، پلیس راه، آتش نشانی، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ناوگان و شرکت‌های تولیدی مواد خطرناک بازدیدهای مستمر انجام شود.
او برگزاری دوره آموزشی حمل مواد خطرناک، ابلاغ به تمام شرکت‌های تولیدی مواد خطرناک جهت حمل مواد در قالب دستورالعملها و ضوابط حمل از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت، الزام شرکت‌های تولیدی به تحویل محمولات به ناوگان حائز شرایط حمل مواد خطرناک‌ را از دیگر موارد جهت ایمنی تردد ناوگان حمل مواد خطرناک عنوان کرد.
حق لطفی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع تامین امنیت تجهیزات ایمنی راه به ویژه دوربین‌های ثبت تخلف خواستار حمایت گشت‌های انتظامی مربوط نسبت به این سامانه ها شد.
او با بیان اینکه تهیه و راه اندازی هر دستگاه دوربین کنترل سرعت نیازمند صرف هزینه ای بالغ بر ۴۰۰میلیون تومان است اظهار کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران و بخشداران در حفاظت از تجهیزات ایمنی به ویژه در راه‌های فرعی و روستایی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در ادامه به وضعیت نقاط پرتصادف استان اشاره کرد و گفت: این اداره کل در سال گذشته در راستای وظایف ذاتی خود که ارتقای ایمنی محورهای روستایی یکی از آنها است اقدام به تهیه و نصب هزار و ۶۰۰متر گاردریل، اجرای خط کشی به طول ۲۵۰کیلومتر و تهیه و نصب تابلو و علائم اخطاری و انتظامی در برخی از محورهای روستایی کرده است.
به گفته حق لطفی همچنین با توجه به بررسی های انجام شده از آمار تصادفات جرحی و فوتی سه سال اخیر  محورهای  پر تصادف روستایی احصا شده که برای ایمن سازی این نقاط نیاز به تامین اعتباری بالغ بر پنجاه هزار میلیون ریال است.
استقرار واحدهای اورژانس در مجتمع های خدماتی رفاهی نیز از دیگر موضوعات دستور کار این نشست بود که حق لطفی به آن اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به وجود زیرساخت‌هایی از قبیل جایگاه سوخت، سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها، رستوران و پارکینگ در این مجتمع‌ها امکان استقرار تیم های اورژانس برای کاهش سوانح و حوادث جاده ای و ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای وجود دارد.
او افزود: در این راستا می‌توان نقاط حساس از نظر آمار بالای فوتی سرصحنه را با محوریت پلیس راه احصا و پس از بازدید توسط تیم مشترکی متشکل از پلیس راه، راهداری و اورژانس با مجتمع های خدماتی و رفاهی موجود جهت استقرار واحد اورژانس تطبیق شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: استقرار واحد اورژانس در روستای کلنجین و پایانه بار قزوین و انتظام بخشی نحوه استقرار اتوبوس‌ها در عوارضی شماره سه با توجه به وجود تنها یک لاین عبوری جهت تردد خودروهای عبوری از دیگر مواردی بود که در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل جاده‌ای بررسی و تصمیم گیری شد.

کد خبر 1398937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =