اقدام خطرناک ترامپ و جمهوریخواهان علیه ایران چیست؟

یک دیپلمات پیشکسوت کشورمان معتقد است که با توجه به احتمال پیروزی بایدن جمهوریخواهان قصد دارند حق تعلیق تحریم ها علیه ایران را از رئیس جمهور بگیرند و در واقع امکان بازگشت بایدن به برجام را منتفی کنند.

ابوالفضل خدائی: بسته تحریمی آمریکا این روزها سرو صدای زیادی در رسانه های خبری منطقه داشته است. این بسته تحریمی فعالیت های منطقه ای ایران را هدف گرفته است و بر اساس آن گروه های مقاومت و کشورهایی که این گروه‌ها در آن فعالیت دارند، را هدف گرفته است.تحریم اقتصادی لبنان که با هدف گرفتن حزب الله انجام شده نمونه ای از این بسته تحریمی است. این بسته درحالی در سنای امریکا مطرح شده که مهرماه سال جاری ایران و کشورهای عضو برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره بند تسلیحاتی ایران در قطعنامه 2231 تصمیم خواهند گرفت که این تحریم ها لغو شود یا دوباره تمدید شود که تمدید آن نقض صریح قطعنامه است. در این باره با نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق کشورمان در اردن گفتگو گرده ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

بسته تحریمی جدید امریکا حاوی چه نکاتی است و قرار است شاهد چه اتفاقی باشیم؟

هر چه به زمان لغو تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل بر اساس قطعنامه 2231 که سند شورای امنیت و پشتوانه حقوقی و بین المللی برجام است نزدیک می شویم سلسله تحرکاتی توسط و با هدایت آمریکا برای جلوگیری از برخورداری ایران از مزایای این قطعنامه بیشتر می شود.نگاهی به جزئیات طرح بسته تحریمی پیشنهادی جدید ۱۱۱ صفحه‌ای که حاوی ۲۵ توصیه در زمینه سیاست‌های آمریکا در قبال ایران از جمله قطع کمک آمریکا به لبنان و قرار دادن گروه انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی که توسط نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا علیه ایران، نشان میدهد یکی از اهداف این طرح و در کنار تنگتر کردن حلقه فشار اقتصادی بر مردم ایران از بین بردن عقبه استراتژیک سیاست خارجی کشور است. اما با یک نگاه بدبینانه به این توصیه ها به نظر میرسد جمهوریخواهان میخواهند دست دولت اینده  در مقابل ایران و مخصوصا اگر احتمالا دموکراتها باشند را ببندند! زیرا بعید است خطاب آنها ترامپ باشد که خودش نزده می رقصد! زیرا یکی از بندهای این بسته"برداشتن هرگونه تحریم ایران فقط با اجازه کنگره و مجلس نمایندگان"و در واقع مانع تراشی بزرگ برای دولت آتی آمریکا است تا راه هر گونه مصالحه  احتمالی با جمهوری اسلامی را اگر نبندندحداقل دشوارتر کنند.لذا با این اوصاف ضروریست این بسته تحریمی اگر چه ممکن است دارای خمیر مایه اختلافات داخلی باشد اما از آنجا که منافع ایران را هدف قرار داده ما باید به آن بصورت استراتژیک نگاه و به طراحی های مقابله ائی سیاسی – حقوقی و از جمله یارگیری بین المللی و تلاش برای اجماع سازی علیه آمریکا مباردت نمائیم.

ایران باید چه نکاتی را در این بسته تحریمی جدی بگیرد و بر اساس ان راهبرد خود را اتخاذ کند؟

به چند نکته مهم می توان اشاره کرد:

1-  اگرچه مفاد این بسته تنگتر کردن حلقه فشار اقتصادی بر مردم و شوراندن آنها علیه حکومت است، اما آنگونه که آمریکائیها دوست دارند بپندارند که همچنان یکه تاز صحنه بین المللی هستند، واقعیت بین المللی چنین چیزی را نشان نمیدهد و آنها بدلیل خروج ترامپ از برجام ، قادر به استفاده از آن برای برقراری مکانیسم ماشه برای تداوم تحریمهای تسلیحاتی ایران نیستند!

2-  اگر نگوئیم خطرناک تر از این بسته تحریمی ،حداقل یکی از اقدامات خطرناک ترامپ، تصویب قانون قیصر یا سزار است که هدفش در هم کوبیدن محور مقاومت و اقتصاد سوریه است و اگر اقدامات ترامپ و جمهوریخواهان که محاصره سیاسی، اقتصادی  نظامی است، تصویب این قانون تا حدی میتوان گفت در عمل فرقی با محاصره نظامی ندارد. 

ایران در مقابل چه اقداماتی داشته است؟

ایران نیز در خصوص برجام و زنده نگه داشتن توافق هسته ای با وجود خروج ترامپ از آن دو استراتژی اصلی داشته است و تا زمانی که به آن دو وفادار ماند به توفیقات نسبی زیادی دست یافت و حداقلش آن بود که گزک دست ترامپ و جمهوری خواهان نداد:

1-  ایران تلاش کرد تا ترامپ از انزوای ناشی از لغو برجام خارج نشود. باید توجه داشت که اجماع سازی و یارگیری حرف اول را در روابط بین الملل می زند و همانطور که پیش بینی می شد در این قضیه ترامپ نتوانست یارگیری کند و کشورها را علیه ایران بسیج نماید. این موضوع سبب شد تا ایران با اتحادیه اروپا، روسیه و چین و برخی کشورهای دیگر تعاملات خوبی داشته باشد؛ هر چند که این کشورها آنچنان اقدامات مثبتی که ایران انتظار داشت انجام ندادند اما به جبهه ترامپ علیه ایران هم نپیوستند.

2-  استراتژی دیگر در خصوص برجام این بود که این توافق تا زمانی برای ایران مورد احترام خواهد بود که منافعی در بر داشته باشد و شرط اصلی برای پایبندی به آن نیز بر همین مبنا قرار گرفت. 

در نهایت ایران با این دو استراتژی به پیش رفت و در پنج مرحله تعهداتش در توافق هسته ای را کاهش داد که تا حدی نیز جواب داد. اگرچه دست اروپایی ها در تعاملات تجاری آن چنان باز نبوده اما طراحی هایی در خصوص ساز و کار مالی مانند اس پی وی و یا اینستکس انجام دادند و با اینکه برای ایران راضی کننده نبود اما با اینکه این اقدامات بی توجهی به ترامپ بود و او را همچنان در انزوای بین المللی ناشی از خروج برجام نگه داشتند ابروی آمریکا نیز دردنیا مورد خدشه قرار گرفت. 

با اجرای این دو استراتژی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در چندین گزارش پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کرد که در آخرین گزارش و در پاسخ به جواب رد ایران برای بازرسی آژانس از بعضی از مکانها که ایران معتقد است اطلاعات آن به دست دشمنان ایران میرسد آخرین گزارش این سازمان علیه ایران بود و ترامپ در صدد است از این موضع آژانس سوء استفاده کند.

با این تفاسیر منظور شما این است که که جمهوریخواهان استراتژی ترامپ را جدی تر از ترامپ پیگیری می کنند؟

طرح اخیر جمهوری خواهان بر جنبه روانی آن در راستای همین کارزاری است که ترامپ آغاز کرده تا با استراتژی تغییر رژیم ایران حتی به قیمت تجزیه ایران حلقه داخلی و خارجی فشار حداکثری علیه ایران را تداوم میبخشد. زیرا تحریم های شدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چون نتوانست برای وی راهگشا باشد تا ایران را در نهایت به پای میز مذاکره بکشاند و با توجه به انقضای تحریم تسلیحاتی ایران این طرح ضد ایرانی در حالی رونمایی شد که ترامپ و مشاورانش بر این باور بودند با ادامه فشار حداکثری مردم ایران علیه حکومت خواهند شورید و این نشان میدهد دیگر تغییر رفتار ایران نیز مد نظر دولتمردان آمریکا نیست! 

با اینحال می توانیم بگوییم ترامپ و تیم همراه او موفق خواهند شد؟

تقلاهای ترامپ برای دستیابی به برجامی دیگر و مذاکره با ایران در فضای پرتنش آمریکا ناشی از کرونا، تظاهرات علیه نژادپرستی و مشکلات ترامپ با اروپا و چین به جائی نمیرسد. زیرا این دو مساله تا کنون به مشکل بزرگی برای ترامپ تبدیل شده و مجموعه این عوامل باعث پایین آمدن سبد رأی وی شده و فشارها از هر سو بر او بیشتر می شود.از سویی همزمان با نزدیک شدن به پایان مهلت تحریم تسلیحاتی ایران دولت آمریکا با تمام توان خود می کوشد تا مانع از لغو تحریمهای تسلیحاتی شود که در این راه دو سد بزرگ مانند چین و روسیه را پیش رو دارند که به احتمال قوی یکی از این دو کشور اگر قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت در این زمینه مطرح شود را وتو خواهند کرد.

از سوی دیگر همزمانی خاتمه تحریم های تسلیحاتی ایران، و انتخابات آمریکا نیز به پیچیدگی اوضاع بین دو کشور کمک میکند. از طرفی ترامپ معتقد است الان وقت بهتری برای تفاهم دو طرف ایرانی و آمریکایی است ولی ایران  چنین استنباطی ندارد و لذا گمانه زنی های زیادی درخصوص برنده شدن و یا نشدن ترامپ در انتخابات مطرح می شود.البته نمی توان انتظار داشت که با پیروزی نامزد دموکرات دراین انتخابات آمریکا امتیازهای زیادی به ایران بدهد،اما به طور کلی جمهوری اسلامی ایران می تواند تعاملات بهتری با دموکرات ها نسبت به جمهوری خواهان در روابط بین ایران و آمریکا و همچنین مسائل منطقه ای به خصوص عربستان و رویکرد خصمانه این کشور داشته باشد. زیرا لابی قدرت و مالی جمهوری خواهان صنایع تسلیحاتی است و کمپانیهای تسلیحاتی مایل به ایجاد تشنج در منطقه و افزایش میزان فروش تسلیحات هستند. با متزلزل شدن جایگاه ترامپ دموکرات ها با نامزدی بایدن و یا هر شخص دیگر می توانند با ابتکار عمل و شانس رای حامیان برنی سندرز که جوانان سوسیالیست هستند را پشت سر خود داشته باشند و در نهایت کاخ سفید را از آن خود کنند که در این صورت و با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی می توان پیش بینی کرد که دیدگاه ایران نسبت به تعامل با امریکا در ایران نیز کمی بهتر شود.

نقش رقبای منطقه‌ای چیست؟

باید بازی رقبای منطقه ای ایران را نیز مد نظر داشته باشیم. در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 بود که عربستان سعودی و امارات متحده عربی سرمایه گذاری سنگینی روی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ کردند و حتی یک شرکت اسرائیلی نیز در این قضیه دخیل بود. برای جمع بندی باید گفت که عوامل مختلفی در انتخابات ماه نوامبر نقش خواهد داشت و باید دید مجموعه تحولات چگونه سرنوشت رئیس جمهور بعدی آمریکا را رقم خواهد زد. دو چالش اساسی وی کرونا و مبارزات تبعیض نژادی است و اولی پاشنه آشیل او و دومی تیغ دو لبه است! لذا به عنوان جمع بندی میتوان گفت اوضاع داخلی آمریکا و همچنین اوضاع داخلی ایران و با توجه به نقش تخریبی ترامپ در روابط ایران و آمریکا شرایطی برای مذاکره با ترامپ فراهم نیست.

زیرا همانگونه که یکی از کارشناسان ایرانی سیاست خارجی نوشته است " کنگره قبلا در قانون CAATSA در اوت 2017 حق تعلیق تحریم ها علیه روسیه و کره شمالی را از رئیس جمهور گرفته بود. آن اقدام با این ملاحظه صورت گرفت که ترامپ را علاقه مند به روسیه می دانستند و نگران آن بودند که خودسرانه تحریم های آمریکا علیه روسیه را تعلیق کند. در آن زمان حق تعلیق تحریم ها علیه ایران را مطابق قوانین تعلیق شده کنگره را تغییر ندادند. چون فرضشان این بود که در صورت اعاده تحریم ها علیه ایران، ترامپ اهل تعلیق آنها نیست. اما اکنون با توجه به احتمال پیروزی بایدن جمهوریخواهان قصد دارند حق تعلیق تحریم ها علیه ایران را از رئیس جمهور بگیرند و در واقع امکان بازگشت بایدن به برجام را منتفی کنند. از آنجا که محتمل است جمعی از دمکرات ها نیز به جمهوریخوهان ملحق و این طرح به قانون تبدیل شود و علیرغم اینکه برای تصویب چنین طرحی در کنگره اکثریت ساده هم کافی است و لازم نیست که veto-proof  باشد و از آنجا که یقینا" ترامپ چنین مصوبه ای را وتو نخواهد کرد لذا در چنین صورتی تفاهم با آمریکا جز از طریق کسب حمایت کنگره ممکن نخواهد شد و این با توجه به نقش جمهوریخواهان در کنگره روابط ایران و آمریکا را تا مدتی  به محاق خواهد برد!."

23 / 310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    74 17
    عالی عالی مگه شما همینو نمی خواستید عدم مذاکره با آمریکا پس دارید به هدفتون می رسید
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      38 19
      مرد حسابی ظریف و روحانی چقد مذاکره کردن و چقدر بزرگترین کشورهای دنیا مذاکرات رو تایید کردن آخرش آمریکا چیکار کرد؟ بازم میخوای مذاکره کنن بدون اینکه به نتایج مذاکرات قبلی عمل کنن؟؟
    • کریم IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 2
      سلام. چی میزنی دادا کمتر شبکه اون ور آبی ببین اگر هم در کشور خودمون مشکلی هست خودمون جمعش میکنیم شما ناراحت نباش،امریکا بشدت در حال انزوا و فروپاشی هست
    • مومیایی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      پُز دادنش با اونها ، تحملش با ما
  • مجید IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    ما از برجام غیر از ضرر چیزی عایدمون شده که سنگش به سینه میزنید. مردم میخایید بترسونید.زهی خیال باطل. آمریکام نفسای آخرشه داره جفتک میندازه.
    • آریا IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      54 23
      خخخخ نفسا آخررررررآمریکاس بررررررروعامو خودتوجمع کن گورپدرآمریکا ولی خواهشن حرف مفت نزن
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      1 0
      مجید جان دلبندم حالت خوبه؟ شغلت رو میشه بگی؟ نکنه شماهم از قشر همون آقای کتابفروشی که چهارتا زن داشت! نکنه فکر کردی در آمریکا هم مثل ایران هر روز پول بی ارزش تر میشه و اجناس هر روز گرون تر! نکنه فکر کردی اونجا هم همه بیکارند و لنگ یارانه 40 هزار تومنی! نفس آخر رو مردم بدبخت ایران میکشن که هر روز گداتر میشن و هر روز یه گروه در فکر مهاجرت و فرارند!
  • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    به گفته فرمایش امام عزیز ترامپ و...غلط میکنند امام شصت میلیون جوان فدایی دارد فقط در ایران ،حوزه مقاومت بماند
    • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      نصف جمعیت میانسال یا پیرن این ۶۰ میلیون از محلتون جمع کردی؟!
  • علیرصا IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    58 61
    مثل اینکه گیچ شدند .به زودی سکته مغزی می کنند آن هم درمان ندارد. ایالت ها تقسیم می شود . و کشورهای جدید ایجاد می شود مثل شوروی سابق
  • امیرعبدالرضایی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    47 12
    باخروج کامل ایران ازبرجام وعدم اجازه بازدیدازسایتهای هسته ئی همه چیزدرست میشود یارومی روم یا زنگی زنگ...... شترسواری دلا دلا نمشه بایدصاف بنشینی که نندازندت.
  • هادی IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    48 98
    آمریکا چهل ساله هیچ غلطی نکرده، در ادامه هم نمیتونه.
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      شما شغلت چیه و چقدر حقوق میگیری؟ انگار نفست از جای گرم در میاد. نکنه از کاسبان تحریمی؟
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      حقوقت ماهیانه میاد تو حسابت. وگرنه از حرفا نمیزنی. بیکار و بی پول و گرسنه نیستی بفهمی مردم غیر از شماها چی میکشند
    • عباس IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      با دلار بیست هزار تومنی چطورید؟
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    55 19
    ترامپ دیوانه تر و غیرعادی تر از این حرفاست که بشه پیش بینی کرد چه برنامه و نقشه ای داره.اگه یه کم کله پوکش درست کار میکرد در مسئله کرونا و معترضان رفتار عاقلانه تری از خودش نشون میداد.فعلا که بمانند چهارپای باربر در داخل گل گیر کرده اما طرفداران زیادی داره که همه از شهروندهای درجه چندم آمریکا حساب میشن.خیلی احتمال داره بمونه.
    • وارتا IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
      0 0
      اقدام خطرناک ترامپ چیه‌ بنظرتون من فکر میکنم میخواد اقتصاد ایران به نابودتر کنه بعد دوباره مسئولین میان میگن آمریکا هیچ غلطی نمیکنه
  • علی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    33 32
    حقیقت آمریکا همینه فقط فرقش اینه دست چدنی با دستکش مخملی ندارن متاسفانه جماعتی خوش خیال و البته راحت طلب مذاکره کردند و نتیجه‌اش شد برجام! باید این آمریکا رو از منطقه انداخت بیرون ایران و ایرانی میتونه چرا که قبلا موفق شدن پرتغالی رو انداختن بیرون البته باید مرد میدان بود
  • الیای IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    19 53
    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
    • وارتا IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
      0 0
      آره...!
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    ریکا هییییییچ غلطی نمیتونه بکنه ولی منتها نمیدونم چرا دلار شده 20هزار تومن، ‌‌جوونا نمیتونن ازدواج کنن خونه شده قیمت دیه 4تا آدم. لوازم خانگی که دیگه نگم. طلا که به قول خودشون قیمتش جهانیه ربطی به دلار نداره، مسئولین مون در سنگرهای مقاومت هستن آمریکا هییییییچ غلطی نمیتونه بکنه
  • علی اکبر IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه؟ مردم دارن از گرسنگی میمیرن دزدی ورانت وفساد وفحشا داره بیداد میکنه دارو گیر نمیاد تورم روز بروز شده عراق وافغانستان وسوریه با اینکه جنگ وویرانی دارن تورم مارو ندارن من موندم اون عده که میگن امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه یعنی چی همینجوری پیش بره چند وقت دیگه مردم همدیگه رونابود میکنن
  • بهنام IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    ایران دندون تیزش نشون بده اگر واقعن می تون از کشور عزیز دفاع کن به خوبی و به صلاح که داره ایمان داره و اسرایل و عربنستان تمامی پالایشگاه بزن و اجازه حمل کشتی از تتگه نده تا کشور همسایه بترسن و امریکا کوتاه بیان اسرایل با خاک یکسان کنیم بس
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    مرگ بر امریکا.خدا ان شاءالله طرفدارای ایرانی امریکا رو هم هدایت کنه
  • احیا دادمهر AE ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    چهل ساله دارن زور می زنن، ایران قوی تر هم شده آخرش باید به پای ایران بیفتن گذشت ان زمان مردم ایران "ضخیم" شدن
  • رضا .ن IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    آمریکا چون کشتی تایتانیک در امواج طلاطم دریای. تبعیض وظلم غرق خواهد شد ولی شیاطین هنوز با خوش خیالی در رویای توطئه ونیرنگند جمهوری اسلامی روبرو زقویتر ومستحکمتر می شود ببخدا قسم زوال ونابودی آمریکا از هم اکنون آغاز شده ظرف یک تا دوسال آیند بکلی نابود و تجزیه میشود وجای آن ابر قدرتی بنام جمهوری اسلامی ایران خواهد گرفت از هم اکنون بشمارید بشما میگویم خدا اکثر تا 30ماه آینده ایرانیان فلسطین وقدس شریف را فتح خواهند کرد وتما م خاور میانه به زیر سیطره جمهوری اسلامی خواهد رفت .
  • مریم IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    اصلا مهم نیست خدا رو شکر به لطف تحریم ها خودکفا شدیم و دست گدایی جلوی کافران دراز نکردیم.
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    همشون از یه گماشته اند هیچ فرقی باهم ندارند
  • آیدین آیهان IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    بفرموده ان پیر مراد سفر کرده: ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت. اضمحلال آمریکا برای ذهن های بیدار و بی غرض و مرض آشکار هست و روز به روز هم آشکار تر میشود کجاست دموکراسی و آزادی که به خاطر صدور آن به خیلی از کشورها حمله کردند؟ کجاست علم و تکنولوژی آمریکایی که الان ناتوان در مواجه با کرونا بیشترین آمار کشته را دارند؟ کجاست ابهت آمریکایی که یه کشور جهان سومی کماندوهایش را اسیر میکنه و پیشرفته ترین فناوری هایش را نابود می کند و با موشکهای نقطه زن ترس بر اندامشان می اندازد آری پیروزی حق بر باطل سنت خداست
  • ناشناس TR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    آمریکا خیلی غلط ها تونسته بکنه ، یا خودمان را بخواب زده ایم یا منافع مان اقتضا می کند که چنین چیزی را بیان کنیم تا وضعیت فعلی ادامه داشته باشد.قرار نیست ما خودمان را با کره شمالی مقایسه کنیم وبه سمت اینگونه کشورها حرکت کنیم ، بیائید با مالزی، سنگاپور، فلیپین ، هند، که تحت سلطه هیچ کشوری هم نیستند مقایسه کنید،
  • محسن IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    امریکا که هیچ تمام دنیا هم جمع شوندهرگز نخواهند توانست مقابل ملت بزرگ ایران بایستن ولی بالاغیرتن به فکر این ملت باشین کل دنیا رو بگردین ملتی همچون ملت ایران نیست
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    فعلا منطقه امن عراق برای آمریکاییها نا امن است گاماس گاماس،شوی شوی،یواش یواش جلو می ریم و خدا با صابرین است. شک نکنید که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند این دست وپا زدن ها ملت ایران را مقاوم میکند جنگ را تحمیل کرد ملت و خاص جوانان جنگجو شدند. تحریم اقتصادی برقرار کرد جوانان به پا خواستند و... اکنون دولت آمریکا بقول سفیر سوریه در سازمان ملل اسکیزوفرنی سیاسی گرفته بزودی ضربه خدا برش وارد خواهد شد
  • Msh IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام به اون خدایی که معبود همه است آمریکا فقط یک طبل تو خالی بیش نیست یک ناوش را بزنید ببینید چطور عین سگ فرار می‌کنه این آمریکا پرستان و کسانی که به آمریکا وابسته هستن اینقدر بزرگش کردن اینهمه موشک و تجهیزات داریم بریزن روسرشون بابا دیگه پدرمون در اومد از زور گویی یا منطقه را بدست میگیریم وازاد میشیم یا تا آخر الازمان هی بگید امریکا
  • فرامرز IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    اینطور به نظر میاد امریکا داره غلط هایی میکنه عین واقعیت اگه نگاه کنیم کاملا مشخص هست که کشور با این وضعیت از لحاظ اقتصادی فلج داره میشه وتولید کننده ها هم دارن ورشکسته میشن تو ۳ سالی که ترامپ رئیس جمهور امریکا شده ...انشالله ما هم یه روزی روی عقل بیایم و رابطمونو با کل دنیا درست کنیم مابا امریکا مشگل نداریم با خیلی از کشورای خاورمیانه و اروپا هم همینطور هستیم ایل خودمون مقصر نیستیم
  • علیرضا IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    قیافه کسانی دیدنی هست که الان میگن تحریم های ظالمانه یک طرفه آمریکا و بعدش میگن برجام خوب نیست جالب‌تر به امیرکبیر طعنه امضای جان کری می زدن
  • مجید IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    تومقاله آومده آبروی آمریکا را بردیم بابا هیچکس خواب راحت نداره تو ایران میترسم بیشتر بنویسم نشر ندید
  • صمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    حالا با برجام که چیزی عایدمونون نشد یعنی یه مشت اقلي نذاشتن برجام به نتیجه ای برسه . بستن تعامل با غرب ( به مفهوم کلمه یعنی امریکا ) یعنی پشت کردن به مراودات سیاسی بین الملل با ۸۰درصد جامعه جهانی .از چه به تنگ امدین .جمهوری اسلامی با برجام به چیزی نرسید بدون برجام می خواد بکجا برسه .
  • حسن IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام،، 40 ساله آمریکا دار کارهای خطر ناک برعلیه ایران انجام میده،، این یکی هم روش
  • سعید IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    ترامپ مگر جز تحریم چیز دیگه ای هم بلده؟
  • حسین IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    آقاجان اصلا چرا از گفتگوی ایران و آمریکا صحبت میکنید در طول تاریخ مگربارها ثابت نشده برای همه اینا برد برد را هم قبول نمی‌کنند میگن برد فقط برا آمریکا باشد و بس.