۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
گزارش گوترش تحت تاثیر چه کسانی منتشر شد؟

سازمان ملل در گزارشی مدعی شده که موشک هایی که سال گذشته به سمت آرامکو شلیک شدند، منشا ایرانی داشته اند. ایران بارها این ادعاها را رد کرده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گزارشی از رویترز که در آن مدعی شده بود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت خبر داده که موشک‌های شلیک‌شده به سمت  عربستان "منشاء ایرانی" داشته‌اند، نظر همه را به خود جلب کرد. این اتفاق در ادامه ادعاهای عربستان و مقامات آمریکایی افتاد که سلاح های ایرانی و ایران را عامل حمله سال گذشته به آرامکو می دانستند. این در حالیست که کشورمان این ادعا را بارها رد کرده و حوثی های یمن از همان روز اول مسئولیت کامل حملات به آرامکو را به عهده گرفتند.

صباح زنگنه کارشناس امور آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین می گوید:

عربستان قبل از اینکه ایران به موشک های میان برد و دوربرد دسترسی داشته باشد، تعداد زیادی موشک با بردهای دوهزارکیلومتری خریداری کرده است. اگر قضاوت عادلانه ای صورت گیرد، عربستان باید به دلیل اینکه کشورش را به پارکینگ تسلیحاتی بدل کرده، باید مواخذه شود. عربستان از حمایت هوایی و اطلاعاتی آمریکایی ها برخوردار است و به همین دلیل موردی برایش پیش نیامده که بخواهد از خود با موشک هایی که خریده دفاع کند.

از سوی دیگر باید بدانیم که در عربستان نیت سیاسی درستی برای مذاکره با ایران و حل مشکلات وجود ندارد. اگر چنین اراده ای وجود داشته باشد، چنین گزارشی نمی تواند آن را بهم بزند. آنچه در عربستان ضعیف است، عدم اراده سیاسی برای توافقی منطقه ای است.  عربستان سومین کشور جهان از نظر خریدهای تسلیحاتی است و این وضعیت با ایران اصلا قابل مقایسه نیست. این در حالیست که ایران هم مرزهای طولانی تر وخطرناک تری با کشورها دارد و هم تهدیدهای بیشتری شامل حالش می شود.

مشرو ح این گفتگو را اینجا بخوانید.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =