۱ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴

چین و منافع ملی ما

روح‌الله جمعه‌ای
چین و منافع ملی ما

این روزها صحبت از قراردادی به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد دلار میان ایران و چین در محافل مطرح است و رسانه‌های داخلی و خارجی نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

چنانچه این قرارداد با توافق طرفین به فرجام برسد می توان گفت اولین قرارداد راهبردی اقتصادی با چنین حجمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و از این جهت که بالاخره نظام به این نتیجه رسیده است که برای پیشرفت اقتصادی نیاز به یک برنامه جامع عملیاتی و نه صرفا نوشتاری دارد مثبت و ارزنده است. اما نکته مهم در اینگونه قراردادها تامین و تضمین منافع ملی کشور به ویژه نسل های آینده می باشد. تجربه تاریخی ایران نشان داده است که کشورمان به دلایل زیادی مورد توجه و طمع قدرتهای بین المللی بوده است و همین جایگاه به دلیل عدم درک و شناخت به موقع از فرصتها و وجود رقابتها و تنازعات جریانی و باندی و حتی منافع اشخاص ذینفوذ در تصمیم گیریهای کلان کشور به تهدیدات مکرر و آسیب های ملی تبدیل شده و امروزها شاهد یک عقب ماندگی جدی در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه در زیرساختها هستیم.

غرب و به طور مشخص آمریکا و اروپا به وضوح نشان داده اند که نمی توانند شرکای قابل اعتماد و استراتژیکی برای ایران باشند و به طور کلی سیاست خاورمیانه ای خود را بر مبنای حفظ و تقویت و کسب رضایت شریک راهبردیشان یعنی اسرائیل تنظیم کرده و از آن عدول نمی کنند و سایر کشورها نیز صرفا باید نقش اقماری این هژمونی منطقه ای را داشته باشند لذا هرگونه تلاش برای تامین و تضمین منافع ملی با چنین راهبردی با هر طریق و مذاکره و توافقی به سرانجام مطلوب نخواهد رسید .

از این رو جمهوری اسلامی ایران برای توسعه متوازن و متعادل هیچ راهی جز ایجاد یک راهبرد رقابت_ساز برای قدرتهای جهانی ندارد و توافقنامه مورد بحث ایران و چین نیز باید ذیل این سیاست تعریف و هدایت و عملیاتی شود. تنوع و تکثر ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران به عنوان یک فرصت می تواند بازار اشتهاآوری به منظور رقابت قدرتهای اقتصادی جهان برای سرمایه گذاری در ایران باشد و این توافقنامه باید به عنوان پازلی حیاتی از این رقابت سازی چند گانه به فال نیک گرفته شود و با لحاظ ابعاد سیاسی و امنیتی به ویژه روح و ماهیت استکباری نظام سرمایه داری، اعم از شرق و غرب، چنین توافقنامه هایی را با نگاه مثبت و ارشادی مورد ارزیابی و مراقبت قرار داد. بدون تردید در جامعه جهانی نمی توان عضو فعالی بود ولی نسبت به  مناسبات قدرت و مولفه های تاثیرگذار بر نظام جهانی توجهی نداشت.

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۱۴ تیر ۱۳۹۹

۲۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =