۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۴

نگاهی اجمالی به اتفاقات اجتماعی در سالی که گذشت.

فهیمه حسن‌میری: وقوع زلزله و پیش‌بینی زمان آن، سالهاست یکی از مواردی به شمار می‌رود که ذهن مردم کشورمان و به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت و بافت شهری بعضی شهرها، ساکنان آن منطقه را به خود مشغول کرده است. از اواخر فروردین سالی که گذشت هم نوبت تهرانی‌ها رسیده بود که نگران شوند هر لحظه زمین‌لرزه‌ای که این همه حرفش زده می‌شود رخ خواهد داد؛ از آن زمان که محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بروز زلزله در تهران گفت: زمان وقوع زلزله مشخص نیست؛ اما شرایط طبیعی نشان می‌دهد که وقوع زلزله در تهران قطعی است. او با بیان اینکه یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند، از مردم تهران خواست که موضوع زلزله و مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود در برابر این بلای طبیعی را جدی بگیرند.

با همه‌ی این‌ها، در سالی که گذشت خبری از زمین لرزه در تهران نبود و این روزها اضطراب و نگرانی از وقوع زلزله دوباره به فراموشی سپرده شده است.

ورود گردوغبار از کشورهای همسایه به شهرهایی از ایران هم یکی دیگر از موضوعاتی بود که در ماه‌های اولیه سال 89 اتفاق افتاد. گردوغبار در برخی شهرهای کشور، نه تنها در سال 89 یک پدیده محیط‌زیستی دردسرساز برای ساکنان چند شهر ایران به شمار می‌رفت، بلکه در سال‌های پیش هم مشکلاتی را به وجود آورده بود.

 مرداد ماه بود که پس از چهار روز گفت‌وگو و بازدید از طرح‌های بیابان‌زدایی سازمان محیط زیست، سند پیگیری راهکارهای اجرایی شدن مصوبات و تفاهمنامه‌های قبلی در زمینه گردوغبار بین هیات‌های ایرانی و عراقی به امضا رسید.

پس از مقابله با گردوغبار، این بار نوبت مبارزه با بدحجابی رسیده بود. چند سالی است که نزدیک شدن به تابستان با بالا گرفتن بحث‌های مربوط به مبارزه با بدحجابی همراه می‌شود. در همین راستا نیروی انتظامی با راه‌اندازی گشت عفاف در این زمینه وارد عمل شد. طی اجرای طرح گشت عفاف، یکی از انتقادهایی که همواره به عملکرد نیروی انتظامی وارد می‌شد، برخوردهای سلیقه‌ای و افراط و تفریط در مقابل پدیده بدحجابی بود. در حالی که طی سالهای اخیر همواره به سبب نارضایتی‌های موجود از وضعیت حجاب در جامعه، بحث مبارزه با مصادیق بدحجابی ادامه داشته و حتی وظیفه طراحی پوشش اسلامی به وزارت کشور سپرده شد، اما منتقدان وضعیت حجاب در جامعه هنوز معتقدند اقدام قابل قبول و موثری در این رابطه صورت نگرفته است و نیاز به تغییر روش در این موارد احساس می‌شود.

مورد دیگری که در سالی که گذشت اتفاق افتاد و جا دارد به آن اشاره شود، بحث بر سر آلوده بودن یا نبودن آب تهران بود. پس از آن که وزیر بهداشت آلودگی آب شرب تهران به ذرات نیترات را مطرح کرد و در شرایطی که نگاه‌ها به سمت وزیر نیرو معطوف شده بود، مجید نامجو وزیر نیرو در اظهارنظری آب شرب تهران را سالم خواند و از موضوع آلودگی آن به نیترات به عنوان "شوی رسانه‌ای" نام برد.

پس از آن وزیر بهداشت با تاکید بر این که بررسی‌های لازم انجام شده و آب تهران به هیچ وجه آلودگی ندارد گفت: آب تهران برای همه گروه‌ها و در همه مناطق قابل شرب است و تنها در برخی از نقاط نیترات آب بالا بوده که توصیه شده است مادران باردار و کودکان شیرخوار از آب معدنی استفاده کنند. دکتر مرضیه وحید دستجردی همچنین برای کاهش نگرانی مردم، از تعامل میان وزارت بهداشت و وزارت نیرو خبر داد و گفت: آب تهران هیچگونه آلودگی ندارد و کاملاً سالم و برای همه اقشار در همه مناطق قابل شرب است و اگر به عنوان یک نکته بهداشتی در برخی مناطق نیترات بالا است این مشکل حل می‌شود.

برگزاری آزمون استخدامی معلمان نیز از اتفاقات جنجالی و پرسروصدایی بود که رخ داد. این آزمون حرف و حدیث‌های زیادی را پشت سر خود داشت و اعتراض‌های زیادی را برانگیخت تا جایی که حتی به رسیدن حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش به مرز استیضاح در صحن مجلس نیز رسید؛ اگرچه با کاهش امضای درخواست کنندگان استیضاح و فرصتی که نمایندگان به او دادند، توانست پشت این مرز بایستد.

آزمون استخدامی معلمان برای گزینش و انتخاب 40 هزار معلم برگزار شد و اینطور که گفته می‌شد حدود 638 هزار داوطلب برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند. اما این آزمون بیش از آنچه تصور می‌شد سروصدا راه انداخت و گذشته از اعتراض و انتقاد کانون‌های حمایتی معلولان به‌ دلیل عدم اعمال واقعی سهمیه 3 درصدی استخدام معلولان در آزمون استخدامی، باعث شد معلمان حق التدریسی، خرید خدمتی و شرکتی بازمانده از حکم استخدام، بارها دست به دامان مجلس و سایر نهادها شوند. معترضان به این آزمون اعتراض خود را به کمیسیون اصل 90 رسما اعلام کردند و اینطور که اعلام ‌شد حدود 300 شکایت از نحوه برگزاری این آزمون در این کمیسیون وصول شد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در سال 89 روی داد و در نوع خود عجیب بود و تعجب بسیاری از اهالی آموزش و دانشگاهیان را برانگیخت، تغییر ناگهانی روسای برخی دانشگاه‌ها بود. این تغییرات در حدی بود که در عرض 3 ماه روسای حدود 20 دانشگاه کشور تعویض شدند که کم‌نظیر محسوب شده و علامت‌ سوال‌های متعددی را در اذهان ایجاد می‌کرد.

پس از آن، یکی از جنجالی‌ترین خبرها در سال گذشته، انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در آبان ماه بود؛ خبری که در ابتدا با تعجب و ناباوری و سپس با اعتراض دانشجویان این دانشگاه همراه شد. تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین سبب شد کمیسیون بهداشت جلسه اضطراری تشکیل دهد. اما به هر حال این بار نوبت دانشگاه علوم پزشکی ایران، چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور بود که در طرح خلوت‌سازی پایتخت، مرکز توجه قرار گیرد و تیرها به سمتش نشانه رود.

"سالانه پنج هزار ایرانی قربانی آلودگی هوا می‌شوند"، "خسارت آلودگی هوای تهران امسال از ‌٣/٣ میلیارد دلار گذشت"، "15 سال است که آلودگی هوا مشکل جدی تهران است"، "بیماری‌های تنفسی به دلیل آلودگی هوا 30 درصد افزایش یافته است"؛ این‌ها تنها چند نمونه از تیترهایی است که در آذرماه سالی که گذشت و در روزهای آلوده هوای تهران در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. ساکنان تهران و چند شهر بزرگ دیگر، حالا چند سالی است که با نزدیک شدن به روزهای سرد و قرار گرفتن در ماه‌های پایانی سال منتظر شنیدن چنین اخباری هستند. آلودگی هوا گرچه طی سال‌های اخیر بیشتر شدت گرفته و رسانه‌ای شده، اما سال‌هاست گریبان تهران را گرفته به طوری که در سال 1379 دولت تصمیم گرفت برنامه‌ای با عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را به اجرا درآورد که بر اساس آن باید ظرف مدت 10 سال کیفیت هوای پایتخت به شرایط قابل تنفس و سالم می‌رسید. تصمیمی که مطابق برنامه پیش نرفت و گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت هوای تهران در آستانه پایان یافتن این برنامه بدتر از قبل نیز شده است تا جایی که سال گذشته تعداد روزهایی که هوا در شرایط ناسالم، هشدار و اضطرار تشخیص داده شد بیش از سال‌های قبل بود و به نوعی سال 89 از نظر آلودگی هوا رکورددار محسوب می‌شود.

موضوع افزایش جمعیت نیز یکی از پرسروصداترین مباحث مطرح شده در سال 89 بود که موافقان و مخالفان زیادی داشت. این بحث به‌ویژه پس از تاکیدهای مکرر رئیس‌جمهور درباره ضرورت افزایش جمعیت و مخالفت با طرح‌های کنترل جمعیت پررنگ‌تر شده و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. در حالی که پیش از این نیز رئیس‌جمهور دو سال پیش اعلام کرده بود که کشور ایران با پتانسیل‌های موجود می‌تواند از عهده پاسخگویی نیازهای جمعیتی 120 میلیون نفر برآید و سیاست کنترل موالید را یک سیاست غربی - استعماری و برای کم نگهداشتن جمعیت  کشورهای مسلمان خوانده بود، طی اظهارنظری مجدد در این رابطه، در فروردین 89 طی سفر استانی به استان آذربایجان غربی اعلام کرد یک میلیون تومان به هر کودک تازه متولدشده ایرانی در سال 89 اختصاص می‌یابد. این در حالی است که مدتی بعد، به گفته معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات پژوهش‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر اساس تحقیقاتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است، تئوری افزایش جمعیت در ایران با محاسبات دقیق علمی رد شده است. سیدرضا صالحی امیری‏‌، در رابطه با نظر رئیس‌جمهوری در رابطه با شعار دو بچه کافی نیست و باید به دنبال افزایش جمعیت در ایران باشیم، گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تئوری رئیس‌جمهوری در رابطه با افزایش جمعیت تحقیقاتی انجام داده است و بر اساس این تحقیقات به این نتیجه رسیده است که به هیچ‌وجه نباید سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران کنار گذاشته شود و پژوهشگران مجمع تشخیص مصلحت نظام‏، افزایش جمعیت در ایران را به عنوان یک راهبرد منطقی برای حل مشکلات رد کرده‌اند.»

و سرانجام، آنچه در ماه‌های پایانی سال 89 دوباره پدیده نه چندان نوظهور ماهواره را بر سر زبان‌‌ها انداخت، دور جدیدی از جمع‌آوری دیش‌های ماهواره از خانه‌ها بود؛ هرچند به گفته پلیس، این اقدامات جدید نیست و درراستای اجرای قانون مصوب سال 73 است.

اما با تمام این ممنوعیت‌ها و مجازات‌های در نظر گرفته شده، نتیجه آن چیزی نیست که مدنظر بوده است بلکه بنا به دلایل فرهنگی و اجتماعی مختلف روند استفاده و استقبال از این پدیده ارتباطی نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش نیز مواجه بوده و همه‌گیرتر شده است. آنچه توسط کارشناسان رسانه و حقوقدانان و جامعه‌شناسان بر آن تاکید می‌شود این است که قانون عدم استفاده از ماهواره کارایی خود را از دست داده است و روش‌های سلبی جوابگو نیست بلکه به جای آن باید فرهنگ‌سازی برای استفاده مناسب از این وسیله صورت گیرد و همچنین به تولید برنامه‌های جذاب‌تر در صدا و سیما پرداخته شود. نکته‌ای که سردار احمدی‌مقدم نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش به آن اشاره کرد: ممنوعیت ماهواره نمی‌تواند تا ابد دوام داشته باشد. به بیان دیگر، قانونگذاران و صاحبنظران مجبورند در قوانین منع دریافت امواج ماهواره‌ای تجدیدنظر کنند.

42/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =