ارزش بازار مسکن چند برابر بازار سرمایه است؟

مسعود خوانساری در مراسم امضای تفاهمنامه تولید مسکن ملی بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی با اشاره به سهم بازارها در اقتصاد گفت: GDP کشور در پایان سال ۹۸ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس اتاق بازرگانی تهران در مراسم امضای تفاهمنامه تولید مسکن بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه رشد سرمایه گذاری در بخش مسکونی در سالهای ۹۷ و ۹۸ منفی بوده است گفت: درحالی که ارزش بازار سرمایه ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است اما ارزش بازار مسکن ۱۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ برابر بازار سرمایه بوده است. این آمار نشان می دهد که تا چه حد بازار مسکن می تواند برای اقتصاد کشور و اشتغال موثر و مفید باشد.

مسعود خوانساری با اشاره به اینکه GDP کشور(تولید ناخالص داخلی) در پایان سال ۹۸ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد افزود: رشد سرمایه‌گذاری واقعی در سال ۹۸ در بازار مسکن ۳.۴- دهم درصد و در سال ۹۷ بالغ بر منفی ۹.۴ درصد بوده است. پس این آمارها نشان می دهد که رشد سرمایه‌گذاری دو سال پیاپی در بازار مسکن منفی بوده است.

خوانساری با اشاره به این موضوع که مسکن، خوراک و پوشاک سه بخش مهم اقتصاد هر کشور است و این سه بخش، بخش‌هایی هستند که خانوارها با هر درآمد سرانه‌ای آخرین سنگری است که ممکن است آن را ترک کنند گفت: مهمترین بخش‌هایی که پیشران اقتصاد محسوب می‌شوند و معمولا آخرین بخشی هستند که دچار آسیب می‌شوند مسکن، خوراک و پوشاک هستند.

رشد سرمایه گذاری در بازار مسکن منفی است/ ارزش بازار مسکن ۲.۵برابر بازار سرمایه

وی ساخت شهرک اکباتان در سال ۱۳۵۰ را آغاز صنعتی سازی مسکن در کشور نامید و در ادامه اظهار کرد: ولی در حال حاضر به شدت از ترکیه غقب افتاده ایم.

رئیس اتاق تهران گفت: مسکن می تواند پیشران حرکت اقتصادی باشد ولی پس از ۴۰ سال هنوز به صورت سنتی مسکن‌سازی می‌کنیم و همین الان در تهران اخذ پروانه ساختمانی یک سال زمان می‌برد و ساخت مسکن در سه هزار متر چهار سال به طول می‌انجامد.

وی در خصوص نوسازی بافت فرسوده افزود: به غیر از سال‌های ۷۳ و ۷۴ و در دوره شهرداری کرباسچی این اقدام در نواب کار جدی با یک مقدار نواقص شروع شد. اما پس از آن دیگر کاری جدی در بخش نوسازی بافت فرسوده انجام نداده ایم.

خوانساری در آخر از آمادگی اتاق بازرگانی طی سال های گذشته برای مشارکت در بافت فرسوده صحبت کرد و ادامه داد: اما هنوز اتفاقی در این حوزه نیافتاده است، پس باید توجه داشت که در عمده بخش مسکن بخش خصوصی حضور دارد و دولتی‌ها و خصولتی‌ها کمتر فعال هستند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1402297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =