بار دیگر رقم بدهی ایران‌خودرو که بالغ بر 2600 میلیارد تومان است، مطرح شد.

نرگس رسولی: در حالی که طی روزهای گذشته و مخصوصاً بعد از برگزار نشدن مجمع عمومی ایران‌خودرو بحث قدیمی زیان‌ده بودن این بنگاه بر سر زبان‌ها افتاد بار دیگر رقم بدهی ایران‌خودرو که بالغ بر 2600 میلیارد تومان است بزرگ شد. البته هر چند که قرار بوده و قرار شده تا شورای پول و اعتبار 1000 میلیارد تومان از این بدهی را متقبل شود ولی باقی این بدهی که مطمئناً روی تولید این بنگاه تأثیر خواهد گذاشت هنوز مورد توجه کارشناسان و دوستداران صنعت خودرو داخلی است.

هر چند که اکثر کارشناسان پیش از این نیز انحصاری شدن و اختصاص حاشیه سود چنین بنگاهی و همچنین بزرگ شدن بیش از حد این بنگاه را در کنار قدرتمند نبودن مدیریت در این بنگاه مورد توجه خاص قرار داده بودند و عنوان کرده بودند که در نهایت این بنگاه اقتصادی با تلنبار شدن بدهی‌ها و کاهش حاشیه سود خود به سمت زیان‌دهی و حتی ورشکستگی می‌رود اما هنوز هم مسئولان ایران‌خودرو معتقدند که زیان‌ده نیستند.

البته این امر همیشه از سوی منوچهر منطقی مدیرعامل قبلی ایران‌خودرو نیز اظهار می‌شد و وی نیز همیشه در پاسخ خبرنگاران زیان‌ده بودن ایران‌خودرو را تکذیب و حتی ایجاد سایتهای جدید را دلیلی بر سودده بودن این بنگاه اقتصادی عنوان می‌کرد. در آن زمان نیز بر کسی پوشیده نبود که بنگاه اقتصادی که حداقل قیمت یکی از محصولاتش در طول 12 سال یکسان باقی مانده و طبق قانون جدید دولت حق افزایش قیمت خودروی تولیدی خود را بدون مجوز وزارت صنایع و معادن ندارد در نهایت به کاهش سود حاشیه‌ای و انباشته شدن زیان‌های قبلی و بدهی‌های گذشته منجر خواهد شد و شاید وزیر صنایع و معادن به پشتوانه همین دلیل بود که منوچهر منطقی را برکنار و محمدجواد نجم‌الدین را جایگزین وی کرد.

نجم‌الدین که قرار بود سکان ایران‌خودرو را به گونه‌ای دیگر هدایت کند تا امروز شاهد مطرح شدن دوباره نام ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین شرکت زیان‌ده نباشیم اما کار به جایی رسید که امروز برخی از کارشناسان صنعتی از ورشکستگی این غول صنعتی خبر می‌دهند.

شاید بر این اساس است که میرجواد سلیمانی قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در کیفیت و محصول ایران‌خودرو به جای نجم‌الدین خبر زیان‌ده بودن سایتهای داخلی ایران‌خودرو را تکذیب می‌کند و تأکید می‌کند که «ایران‌خودرو زیان‌ده نیست.»

وی با موضع‌گیری دربرابر انتشار اخباری که طی روزهای گذشته درباره ایران‌خودرو منتشر شده است گفت: «تمامی سایت‌هایی داخلی ایران‌خودرو سودآور هستند و برنامه‌های برای تولید محصولات جدید در این سایت‌ها تدارک دیده شده. سایت‌های ایران‌خودرو در داخل کشور در راستای سیاست‌های کلان دولت و تمرکززدایی راه‌اندازی شده بنابراین با ارزیابی مجدد از این سایت‌ها مشخص شده که سایت‌های داخلی ایران‌خودرو زیان‌آور نیستند.»

هر چند که قائم‌مقام ایران‌خودرو درباره سایتهای خارجی ایران‌خودرو صحبت نکرده است اما می‌توان از عدم اظهار وی درباره سایت‌های خارجی نتیجه گرفت که احتمالاً برخی اظهار نظرات و اخبار درباره زیان‌ده بودن سایتهای خارجی، سایتهای خارجی زیان‌ده هستند. سلیمانی تنها به این نکته بسنده می‌کند که «با برنامه‌ریزی‌های دقیق به عمل آمده هیچ سایت داخلی و خارجی‌ای تعطیل نمی‌شود بلکه با اجرای برنامه‌ای مدون سودآوری تمام سایت‌ها افزایش یافته و به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد».

البته میرجواد سلیمانی همانگونه که بر عدم زیان‌ده بودن سایتهای داخلی ایران‌خودرو تأکید می‌کند از تدارک تولید محصولات جدید در سایت‌های خراسان و تبریز خبر می‌دهد و تصریح می‌کند؛ «در سایت‌های کرمانشاه، بابل و شیراز به ترتیب تولید خودرو ون، محصولی از خانواده سمند و یک نوع کامیون برنامه‌ریزی شده است.»

وی حتی با اشاره به اینکه هیچ بحثی درمورد تعطیلی سایت‌های داخلی ایران‌خودرو مطرح نیست، خاطر نشان می‌کند: مدیریت ایران‌خودرو از توسعه فعالیت‌های سودآور در این سایت‌ها حمایت می‌کند. از سوی دیگر مدیر فروش ایران‌خودرو نیز پس از افزایش اعتراض به تأخیر در تحویل محصولات ایران‌خودرو مخصوصاً تندر 90 و اعلام این شرکت برای جایگزینی با سایر محصولات ایران‌خودرو که همزمان با شائبه ورشکستگی ایران‌خودرو آغاز و همه‌گیر شد، موضع‌گیری کرد تا این بنگاه اقتصادی را نجات دهد.

علی‌اصغر سرایی‌نیا مدیر فروش ایران‌خودرو همچون دیگر مدیران ایران‌خودرو با دفاع از عملکرد ایران‌خودرو در بحث تولید تنها کوتاهی ایران‌خودرو را محصور در 700 تندر ثبت نامی این شرکت خلاصه می‌کند و می‌گوید: «به علت دیر رسیدن قطعات لازم برای تولید تندر 90، تولید 700 تندر با مشکل مواجه شد که تا پایان ماه جاری به این تعهدات خود عمل می‌کنیم.» وی با رد اظهارات مشتریان ایران‌خودرو که از سوی نمایندگی‌ها مجبور به تعویض خودروی ثبت نامی خود شده بودند، گفت: «اصلاً هیچ اجباری برای جایگزین کردن خودروی دیگر به جای تندر نیست و تنها بنا به خواست مشتریان آن عده‌ای که خودشان تمایل به تعویض خودرو داشتند می‌توانستند به جای مدل ثبت نامی تندر 90 از سایر خودروها استفاده کنند.» علی‌اصغر سرایی‌نیا برای کاهش جو حاصل از کاهش تولید ایران‌خودرو به متقاضیان قول داد که «اگر تندر90 می‌خواهند تا پایان مرداد صبر کنند.»

هر چند که مدیر فروش ایران‌خودرو به کاهش تولید و یا توقف تولید برخی خطوط اشاره نمی‌کند ولی ثبت‌نام جدید برای تندر 90 را منوط به اتمام تعهدات قبلی شرکت می‌داند.

سرایی‌نیا پرونده تأخیر در تحویل خودرو‌ها را تنها با عذرخواهی کردن از مشتریان بست و درباره گلایه این گروه درباره عدم پرداخت سود مشارکت تصریح کرد: ما همواره سعی کردیم سود مشارکت متقاضیان را بنا به تعهدات ثبت‌نام به حسابشان واریز کنیم و تمام سودها بنا به قرارداد 16، 18 و 20 درصد پرداخت شده است.

کد خبر 14029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =