۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۷

تأثیرپذیری بیشتر صنایع خودرو‌سازی کشورمان از بحران مالی جهانی و تشدید رکود حاکم بر خودرو‌سازان داخلی موجب شده است.

هانیا کیوان 
با آغازبحران جهانی در حالی که بسیاری از کارشناسان و خودروسازان معتقد بودند که صنعت خودروسازی در ایران وارد گردابی عظیم شده است و در این زمان که مقارن شده بود با تعطیلی و اعلام ورشکستگی غول‌های بزرگ خودروساز در جهان (جنرال موتورز) اما جای تعجب و تأسف دارد که چرا مدیران صنعت خودرو، دولت و مجلس کاری برای حل این بحران نکردند! از طرفی دنیا با بحرانی جهانی دست و پنجه نرم می‌کرد و از طرفی هم آقایان در دولت مدعی بودند که با جایگاه ویژه‌ای که ایران در دنیا از نظر اقتصادی دارد این تحریم‌ها هیچ تأثیری نه تنها بر صنعت خودرو بلکه بر اقتصاد مؤثر نخواهد بود. اما نکته جالب توجه این است که از یک طرف با رکود در قیمت مواد اولیه مانند فولاد و مواد پلیمری روبه رو شدیم و از طرف دیگر آثاری در جهت ورشکسسته شدن صنعت خودرو نمایان شد.

کاهش آمار فروش ایران خودرو
آخرین بررسی‌ها از آمار تولید و فروش شرکت ایران خودرو در سال 87 نشان می‌دهد که فروش این خودروساز در گروه پژو 8/1درصد و در گروه سمند 4 درصد کاهش داشته است.

 البته با این که کیفیت این دو خودروساز ایرانی هنوز از تولیدکنندگان اصلی خودرو فاصله دارد، اما سایپا با سود سالانه 18 و ایران خودرو با سود 10 درصدی از پرسودترین خودروسازان محسوب می‌شوند.

 همچنین آخرین قیمت معامله‌ای که ایران خودرو در بورس اوراق بهادار در تاریخ 27/03/88 انجام داده است به ارزش 1,382 ریال و به تعداد 54,569 سهم معامله شده است که ارزش آن 76 میلیون ریال است.  گفتنی است؛ با وجود اینکه بازار خودرو در دستان دو خودرو ساز بزرگ ایران (ایران خودرو - سایپا) است و آن را به عنوان یک بازار کاملاً انحصاری برای تولید در اختیار دارند، اما با این وجود شاهد بحران مالی و شکست در صنعت خودرو‌سازان بزرگ آسیا هستیم. باید بیلان کار و گردش مالی ایران خودرو از طریق کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به اینکه شرکت ایران‌خودرو از طریق سیستم‌های بانکی و قطعه‌سازان مبلغی بالغ بر 11 هزار میلیارد دلار دریافت کرده است چرا سود سهام این شرکت در سال گذشته صفر اعلام شده است؟

در این راستا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع درباره صادرات محصولات ایران‌خودرو به برخی از کشورها نظیر ونزوئلا، سنگال و... و همچنین ایجاد سایت تولید در این کشورها صرفه اقتصادی ندارد مطرح کرد: این موضوع با بررسی دقیق بیلان‌های مالی و بررسی دلایل در جلسه مدیرعامل ایران‌خودرو با اعضای کمیسیون صنایع مجلس مشخص می‌شود و الان چون جزئیات مشخص نیست نمی‌توان دراین خصوص اظهارنظر کرد. گفته می‌شود خودروسازان کشور برای ایجاد هر سایت تولید خودرو در داخل کشور بین ۶۰تا۱۵۰میلیارد تومان هزینه می‌کنند و اگر قرار باشد در خارج از کشور نیز چنین سایتی را ایجاد کنند با توجه به هزینه حمل ونقل تجهیزات این هزینه‌ها برای هر سایت ممکن است تا ۲۰۰میلیون دلار نیز افزایش یابد، آذربایجان، مصر، الجزایر، سنگال، بلاروس، ونزوئلا و سوریه کشورهایی هستند که تاکنون ایران خودرو در آن مکان‌ها کارخانه تولید خودرو احداث کرده و قصد دارد کارخانه دیگری نیز در چین به بهره‌برداری برساند. اگر این شرکت به طور متوسط برای ایجاد هر خط تولید ۲۰۰میلیون دلار هزینه کرده باشد، می‌توان گفت تاکنون نزدیک به ۲میلیارد دلار برای تولید صادراتی در این شرکت سرمایه‌گذاری شده است. این در حالی است که طبق اخبار رسیده این سایت‌ها هم‌اکنون در پایین‌ترین ظرفیت تولید خود قرار دارند و به دلیل رقابت در بازارهای آزاد تولیدات این سایت‌ها به قیمتی پایین‌تر از داخل کشور عرضه می‌شود ضمن این که از ابتدای سال جاری به دلیل رکود اقتصادی و کاهش قیمت‌های جهانی حدود ۴۱درصد کاهش قیمت در خودروهای تولیدی صادراتی داشته‌ایم، در هر صورت احتمال این که اهداف سیاسی علاوه بر اهداف اقتصادی در صادرات خودرو وجود داشته باشد همیشه مطرح بوده است.

 لزوم اصلاح ساختار صادرات خودرو
تأثیرپذیری بیشتر صنایع خودرو‌سازی کشورمان از بحران مالی جهانی و تشدید رکود حاکم بر خودرو‌سازان داخلی موجب شده است تا علاوه بر کاهش تقاضا برای تولیدات این شرکت‌ها در بازار داخلی، میزان صادرات و قیمت خودروهای صادراتی نیز تاحد قابل توجهی کاهش یابد. این شرایط در حالی ایجاد شده که پیش از این نیز برخی نمایندگان شرکت‌های خودروسازی ایرانی در سایت‌های خارج از کشور از عمل نکردن خودرو‌سازان به تعهدات خود مانند عرضه تیراژ خودرو متناسب با نیاز بازار این کشورها یا ارائه خدمات پس از فروش مناسب، خواستار اصلاح ساختار صادرات یا تولید خودروهای ایرانی در این کشورها شده بودند. از سوی دیگر در شرایطی که بسیاری از کشورها با اعمال سیاست‌های متناسب و پرداخت تسهیلات به مدد شرکت‌های بزرگ خودروسازی آمده و با این وجود در تداوم بقای این شرکت‌ها ناکام مانده و برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا به امید خروج از این بحران با حداقل ظرفیت تولید به حیات خود ادامه می‌دهند، شرکت‌های خودروسازی ایرانی با موانع بسیاری برای تأمین نقدینگی مواجه هستند.

رقابت فشرده خودرو سازان
 مشکلات مالی شرکت‌های خودروسازی و رقابت فشرده برخی شرکت‌های خودروسازی جهان در این کشورها خود مانعی در جهت راه‌اندازی، افزایش تیراژ تولید، بهبود کیفی و کاهش قیمت خودروهای ساخت کشورمان برای حضور پررنگ‌ در بازارهایی بود که بعضاً از نظام تعرفه‌ای مشابه کشورمان برای صیانت از بازار داخلی خود برخوردار نبوده و خودروهای تولیدی بسیاری از شرکت‌های معتبر خودروسازی دنیا با کمترین موانع گمرکی در بازار این کشورها عرضه می‌شد.

اما به هر تقدیر گرچه تا پیش از بحران مالی جهانی شرکت‌های خودروسازی کشورمان نسبت به توسعه سایت‌های تولید خودروهای ایرانی در برخی کشورها گام‌های بزرگی برداشتند، اما شرایط ناشی از تأثیر این بحران بر صنعت خودرو جهان و کاهش تقاضای خودرو در بازارهای جهانی موجب شده است تا رقابت خودرو‌سازان برای حضور در بازارهای هدف صادراتی فشرده‌تر شود.  در این راستا ایران خودرو برای رفع بحران نقدینگی خود اقدام به فروش سهام پارسیان کرده است. 

درست 3 سال پیش زمانی که ریشه‌های بحران نقدینگی در شرکت ایران خودرو جوانه زد، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت 30 درصد از سهام بانک پارسیان را برای حل مشکل نقدینگی به معرض فروش بگذارد، هرچند ایران خودرو این میزان سهام را در بورس عرضه کرد و سهام نیز در بورس به فروش رفت؛ اما با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری این معامله باطل و مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره بانک پارسیان نیز برکنار شدند، به این ترتیب ایران‌خودرو هرگز نتوانست با فروش سهام بانک پارسیان از بند بدهی‌ها و مشکلات مالی‌‌اش رهایی یابد.

از آن زمان تا‌کنون بحران مالی ایران خودرو روز به روز شدید‌تر شده؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون کسری سرمایه در گردش ایران خودرو به 2 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده و این شرکت در حال غرق شدن در گرداب مشکلات مالی است.
شاید اگر این معامله 3 سال پیش انجام شده بود و از سال 85 تاکنون به تعویق نیفتاده بود ایران خودرو اکنون گرفتار بحران مالی نمی‌شد؛ بحرانی که شورای پول و اعتبار را مجبور کرد روز سه‌شنبه برای کمک به ایران خودرو 1000 میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار اعتبار بپردازد. اما یکی از شروط شورای پول و اعتبار برای پرداخت این مبلغ فروش سهام بانک پارسیان توسط ایران خودروست.

کد خبر 13713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =