این روزها بازار شایعه لغو قرارداد همکاری‌های رنو با خودرو‌سازان بزرگ داخلی قوت گرفته است.

مهنازشوقی: صنعت خودرو نیز همانند بسیاری از فعالیت‌های جاری کشور حاشیه‌دار شده و به‌درستی هم معلوم نیست که کانون نشر حاشیه‌های پرخطر برای سومین قدرت اقتصادی کشور که به تازگی هم باریکه‌ای به بازار‌های جهانی به خود اختصاص داده است، کجاست؟

این روزها بازار شایعه لغو قرارداد همکاری‌های رنو با خودرو‌سازان بزرگ داخلی قوت گرفته و این‌گونه حاشیه‌سازی به‌طور طبیعی در تدوین برنامه‌های راهبردی قطعه و مجموعه‌سازان داخلی تأثیر نامطلوبی خواهد گذاشت.
این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران صنعت خودرو، رنوپارس تنها تأمین‌‌کننده قطعات تندر نیست، بلکه نقش مهمی در انتقال دانش فنی به شرکت‌های خودروسازی نیز دارد و در روند ارتقای کیفی آن نیز مؤثر بوده و خواهد بود. در هر صورت به نظر می‌رسد که حذف رنوپارس با توجه به شرایط فعلی و با توجه به اینکه کیفیت تندر در بین خودروهای تولید داخل حرف اول را می‌زند، کار پسندیده‌ای نباشد و گویا تولید تندر90 و تأمین قطعات آن به کلاف سردرگمی برای مسئولان صنعت خودروتبدیل شده است.

رشد صنعت قطعه‌سازی باحضور رنو
محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبر با بیان اینکه در شرایط کنونی که کشور نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد، حذف رنوپارس به صلاح صنعت خودرو و قطعه‌سازی نیست، می‌افزاید: پیشنهاد ما این است که کار با تعامل و توافق هر چه بیشتر جلو رود، چراکه حضور رنوپارس در ایران فلسفه دیگری داشت ودانش فنی را نیز به ما منتقل کرد و موجب رشد قطعه‌سازان شده است.

وی درباره این که وزیر صنایع و معادن نیز موافق حذف این شرکت در راستای تسهیلات تأمین قطعه تندر90 بوده، با اعلام این که پیشنهاد وزیر در راستای تأمین قطعه از منبعی دیگر بود، تأکید می‌کند: مشکل مربوط به جایی دیگر است چراکه مشکل رنوپارس مربوط به کمبود نقدینگی است و باید توجه داشت که در فرهنگ اروپایی‌ها این که شرکتی دیر پول خود را بگیرد، جایی ندارد وجالب است که بدانید قطعه‌سازان رنو و پژو در ترکیه با توجه به این که تولیدشان کاهش یافته، ولی پرداختی‌های خود را به ساعت دریافت می‌کنند.

نجفی‌منش در ادامه می‌افزاید: متأسفانه 99 درصد از وقت مدیران صرف گرفتن مطالباتشان می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان بابیان اینکه هم اکنون شرکت رنوپارس 700 میلیارد تومان طلب از خودروسازان دارد، می گوید: به گفته مسئولین این شرکت در صورتی که رقم مذکور تأمین شود مشکل تأمین قطعه تندر90 نیز برطرف خواهد شد.

حذف رنو کاهش کیفیت
داوود میرخانی رشتی کارشناس خودرو نیز در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: لغو یک طرفه قرارداد در هیچ جای دنیا به رسمیت شناخته نمی‌شود.
وی در ادامه می‌افزاید: اگر قرار باشد رنو از این قرارداد حذف شود و تولید قطعات تندر90 به شرکت‌های داخلی داده شود قطعاً برای اینکه خط تولید تعطیل نشود بحث کیفیت این خودرو که از اهمیت بیشتری برخوردار است زیر پا گذاشته خواهد شد.

دبیر سابق انجمن خودروسازان با تأکید بر اینکه برخی در سال‌های گذشته به دلایلی اجرای این قرارداد را به تأخیر انداختند، می‌افزاید: مسائل مالی و دستورات دولتی باعث شد که هزینه‌های اضافی بر خودروسازان تحمیل شود و آنها را با مشکلات مالی روبه‌رو کند.

چتر دلالان بر واحد‌های مولد
کاش سیستم نظارت از آغاز به حاشیه‌سازان اجازه به بازی‌گرفتن افکار‌عمومی را نمی‌داد و حالا هم که دلالان (حاشیه‌سازان واقعی) روی بسیاری از واحد‌های مولد چتر خودرا باز کرده‌اند هنوز دیر نشده و سیستم نظارت با اعمال سیاست‌های حمایتی از مولدین می‌تواند نقش دلالان را کم رنگ کند.
چرا شایعه، چرا حاشیه؟ آیا کسی است که نداند تبعات این دو مقوله ناخوشآیند روی صنعت بیمار کشور تأثیر مخرب دارد؟

باید توجه داشت بعد از صنایع سنگین (صنایع نفت وگاز)سهم صنعت خودرو حدود5/4درصد از تولید ناخالص ملی است و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم دارد و صنعتی که دارای تأثیر مسقیم روی توسعه ملی دارد چراباید فرصت شایعه و حاشیه را به‌دست برخی که فقط به سود خود می‌اندیشند داده شود .

هم اکنون بسیاری از قطعه‌سازان داخلی - که گرید‌های مناسب هم دارند - در عین حال که با مشکل در گردش نقدینگی و به تبع آن پرداخت بموقع دستمزد‌های و تأمین احتیاجات دست به گریبان‌اند و زمان زیادی را صرف کاهش معضلات یاد شده می‌کنند، دچار دغدغه حاشیه‌های دور و بر خودرو‌سازان هم شده‌اند. به‌نظر سیستم نظارت، قطعه‌سازان در این فضای پر از ابهام چگونه برنامه حفظ و یا توسعه واحد خودرا تدوین و به اجرا در می‌آورند؟

باید به این نکته توجه داشت که تولید، بدون برنامه راهبردی قادر به دوام و روی پای خود ایستادن نیست زیرا برخلاف مشاغل واسطه‌گری، هرگونه تغییر کاربری در فضاهای تولیدی باعث تلفات زمانی و تخصیص هزینه‌های قابل‌توجه خواهد شد و همگان می‌دانند که برنامه‌ریزی بلندمدت و هدف‌گذاری در این زمان نیاز ثبات اقتصادی کشور و قوانین موضوعه متناسب و همچنین امنیت و آرامش دارد. از آن گذشته اگر هر مولدی فعالیتی را برای بلندمدت به اجرا در آورده است، بهنگام نمودن محصولاتش امروزه نقش تعیین‌کننده در بازار‌های هدف وی خواهد داشت و این امر دو رکن دارد یکی تحت لیسانس بودن شرکت‌های نام‌آور است و دومی توان خودکفایی یعنی دارابودن توانایی در حوزه پژوهش که هردو آنها نیز با ثبات عجین خواهد بود. آیا ثبات هم دورماندن از نیازهای روز بازار و وارد بازی‌های حاشیه‌ای شدن است؟

سالیان درازی‌است که صنعت خودروی ما شروع به مونتاژ و متعاقب آن تولید کرده و اگرچه امروزه به بازارهای جهانی هم رخنه کرده است که باید آن را به فال نیک گرفت. مدیران این صنعت گسترده در ایران خوب می‌دانند که در این مقطع از زمان اسیر حاشیه و حوادث شدن چه معنا و چه تبعاتی دارد. شایسته است که آنان هم در مقام رایزنی با سیستم نظارت با هدف ایجاد آرامش در میدان تولید و تولید محصولات رقابتی در آیند و در کاهش هجمه این گونه مسائل کمک لازم را ارائه دهند. مبادا آن روز که صنعت خودرو هم به صنایع نساجی، موتورسیکلت، کفش و. . . بپیوندد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم بازنشسته IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
    0 0
    بهمن 1387 خودروي تندري را به صورت نقدي از ايران خودرو خريداري كردم كه موعد تحويلش 5 فروردين 1388 بود و اكنون در پايان تيرماه خودرويي در كار نيست و با جواب سربالا و نا محترمانه كاركنان ايران خودرو مواجهم. واصداقتا! وا عدالتا!