۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۸

فعالان بازار خودرو معتقدند که با پایان یافتن ناآرامی‌ها و آغاز تعطیلات، پای مشتریان به بازار باز و خرید و فروش باز می‌شود

پویا دبیری مهر

وضعیت بازار خودرو هرچند که در قیاس با یک ماه گذشته قدری بهبود یافته ولی شرایط از نظر فعالان صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل زیاد مناسب نیست. آنان اعتقاد دارند معاملات انواع خودرو با قدری افت روبه‌رو شده و حتی خودرو‌های ارزان قیمت بازار مانند پراید با مشکل خریدار مواجه هستند. این درحالی‌است که کمتر از یک هفته دیگر، نمایشگاه بین‌المللی خودرو در تهران برگزار می‌شود و خودروسازان داخلی و خارجی و تجهیزات وابسته آخرین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه می‌کنند.

کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که با پایان یافتن ناآرامی‌های اخیر و همچنین آغاز تعطیلات و مسافرت‌های تابستانی، کم کم پای مشتریان به بازار باز و خرید و فروش باز شده و رونقی نسبی به خود خواهد گرفت.

این در شرایطی است که طی هفته جاری، بازار خودرو، حال و هوای چند هفته گذشته خود را حفظ کرده و تغییر و تحول خاصی در نمودار قیمتی خودروها و همچنین میزان استقبال مشتریان پیش نیامد. البته طبق گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، برخی محصولات شرکت‌های خصوصی، مانند فولکس گل و هیوندایی ورنا، طی یکی دو ماه گذشته افزایش قیمتی قابل توجه را تجربه کرده‌اند که این موضوع با مشکلات تولید و تیراژ اندک آنها در رابطه است.

حسین اردوخانی ـ‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با اظهار این‌که بازار خودرو در روزهای آینده شرایط بهتری را پشت سر خواهد گذاشت، گفت: با رسیدن به روزهای پایانی این ماه، بازار خودرو شرایط پررونق‌تری با توجه به سفرهای تابستانی به خود خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که خرید و فروش خودروهای دست‌دوم داخلی و وارداتی رونق بیشتری داشته است، گفت: فروش خودروهای دست دوم مزدا3 و هیوندای ساخت داخل نیز در روزهای اخیر خوب بوده است.

اردوخانی با بیان این‌که در حال حاضر ثبت سفارش خودروهای وارداتی آزاد شده است، گفت: در حال حاضر بازار خودرو تهران به حالت اشباع رسیده و دیگر رونق سال‌های گذشته را ندارد.

 قیمت خودروهای داخلی

در این میان قیمت محصولات داخلی نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نکرد و می‌توان گفت تنها تغییر چشم‌گیر این هفته در بازار، کاهش 200 تا 300 هزار تومانی سمند ال. ایکس بوده است. این خودرو این هفته 14 میلیون و 700 هزار تومان معامله شده است.

قیمت پراید بنزینی نیز در بازار با کمی تغییر به هفت میلیون و 600 تا 650 هزار تومان رسید، ولی ریو و زانتیا - دیگر خودروهای شرکت سایپا - ثبات قیمتی خود را حفظ کردند و به ترتیب 12 میلیون و 900 هزار تومان و 27 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش شدند.

از محصولات ایران خودرو در بازار نیز همان‌طور که در بالا اشاره شد، تنها تغییر قابل توجه، کاهش قیمت سمند ال. ایکس بود. این خودرو که از ابتدای امسال با میانگین قیمتی 15 میلیون تومان فروخته می‌شد، هم اکنون به قیمتی معادل 14 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

قیمت سایر محصولات خانواده سمند و محصولات خانواده 405 همچنان دست نخورده باقی مانده است.

از محصولات پژو 206 نیز خبر می‌رسد که این خودرو در تیپ2 حدود 13 میلیون و 650 هزار تومان خرید و فروش شده است. مدل‌های V20 و V9 اتوماتیک این خودرو نیز به ترتیب 13میلیون و 900 هزار تومان و 18 میلیون و 800 هزار تومان معامله شده‌اند.

پژو پارس بنزینی نیز در مدل‌های بنزینی و گازسوز به ترتیب 17 میلیون و 300 هزار تومان و 18 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش شده است.

 باید‌هایی برای رونق در بازار خودرو

ساسان قربانی، کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی، درباره باید‌های رونق در صنعت خودرو می‌گوید: وقتی فعالیت‌ها، اقدامات و راه حل‌های کشور‌های صنعتی جهان برای عبور از بحران اقتصادی، به ویژه در صنعت خودرو زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد، به یک راهکار مشترک و یا وحدت عمل از سوی آن‌ها می‌رسیم و آن رونق دادن بازار خودرو و یافتن بازارهای جدید برای فروش مطمئن خودرو می‌باشد.

وی می‌افزاید: همه این کشورها با اعمال سیاست تزریق منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو، توانسته‌اند بخشی از مشکلات را برطرف کنند، ولی برخی از کشور‌ها پا را از حد کمک مالی فراتر نهادند، به عنوان مثال اقدامات هوشمندانه دولت آلمان در پشتیبانی از صنایع خودرو آن کشور قابل توجه است.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: شرکت فولکس واگن با تدابیر ویژه، در حالی که همه شرکت‌های خودروسازی مشکل فروش دارند، با توسعه بازار فروش در داخل و بیرون مرزها، به زودی قدرتمندترین خودروساز حال حاضر جهان یعنی تویوتا را پشت سر خواهد گذاشت. این اقدام که محور تلاش همه خودروسازان است، در کشورمان آنطور که می‌بایست هنوز مورد توجه قرار نگرفته است و اقدامات هماهنگ کلیه ارگان‌های ذیربط در این زمینه یک ضرورت است.

قربانی راجع به سیاست کشورهای فعال در بازار جهانی خودرو می‌گوید: اولین سیاست این کشورها حفظ بازار داخلی و در مرحله دوم توسعه بازار در بیرون از مرزها می‌باشد. البته اساس کار، جلوگیری از زیان و افزایش سود می‌باشد، به نظر می‌رسد راهکار قطعی ما نیز باید در حال حاضر بر حفظ و فعال کردن بازار متمرکز باشد و از تمامی امکانات در همه سطوح با یک برنامه یکپارچه برای گرم کردن بازار صنعت خودروی خود بهره بگیریم. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد خوشبختانه پتانسیل فراوانی در بازار ایران وجود دارد و باید مسئولین تصمیم‌گیر، عزم خود را برای فعال کردن بازار داخلی جزم کنند.

قربانی به نتایج گردش اقتصادی در بازار خودرو اشاره کرده و می‌گوید: قطعاً گردش اقتصادی ناشی از فعال شدن بازار خودرو، بر صنایع بالا دستی و پایین دستی با توجه به حجم بالای گردش مالی تأثیر چشمگیری خواهد داشت و باعث خواهد شد در کلان اقتصاد کشور نیز شاهد رونق باشیم. بدون تردید زمان و فرصت پیش رو بسیار محدود است و در صورت از دست دادن فرصت، برگشت به شرایط اولیه هم میسر نخواهد بود.

وی نقش دولت را در مسیر رونق بازار خودرو کلیدی ارزیابی کرده و می‌افزاید: در این مسیر دولت نباید اجازه دهد حتی در حد یک کلمه در جهت ضربه دیدن تولید داخل بر زبان جاری شود، مباحثی چون اصرار بر کاهش قیمت و عنوان آن از سوی مسئولین در ماه‌های گذشته، باعث شد که بسیاری در انتظار کاهش قیمت، خرید خودرو را متوقف کنند.

وی می‌افزاید: در این دوره نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافت بلکه به دلیل رکود بازار، صدمات جبران ناپذیری به صنعت خودرو وارد شده است، صدمه‌ای که تبعات آن برای اقتصاد کشور شدیداً ناگوار خواهد بود. باید هر چه سریع‌تر استراتژی گرم کردن بازار با مکانیزم‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

قربانی به نقش بانک‌ها در فرآیند گرم شدن بازار خودرو می‌گوید: همکاری بانک‌ها در این فرآیند، کارگشا خواهد بود و خود بانک‌ها نیز به دلیل رونق گرفتن بازار، از نتایج فعال شدن بازار به خاطر باز پرداخت دیون، بهره‌مند خواهند شد.

این کارشناس بازار خودرو می‌گوید: اگر صنایع خودرو‌سازی جهان به دلیل کمبود تقاضا در داخل کشورشان به دنبال بازار فروش خودرو در بیرون مرزها هستند، ما این شانس را داریم که تولیداتمان را در داخل مرز به فروش رسانیم و چرخه تولید صنعت خودرو را گرم کنیم.

کد خبر 11944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =