۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۰:۱۴

بازار خودرو امسال دیرتر از سال‌های گذشته در آستانه تابستان از خواب رکود بیدار شد

پویا دبیری مهر

بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و به حاشیه رانده است. از تجارت و بازرگانی گرفته تا انرژی و صنعت. شاید کمترین تغییر و تحول و رخداد و تکان در بخش‌های مختلف اقتصادی در این دوران اتفاق می‌افتد و در اصطلاح اقتصاد به رکود انتظاری می‌رود، چه آنکه همه فعالان اقتصادی، تصمیم‌های جدید خود را به فردای اعلام نتایج انتخابات موکول کرده‌اند.

در این میان اما صنعت خودروسازی کشور پس از ماه‌ها رکود از این بی‌سر و صدایی در بازار کشور استفاده کرده و کمی تکان خورده است. فعالان بازار خودرو معتقدند که قیمت خودرو در بازار تهران کمی تکان خورد که به نظر می‌رسد بازار در حال یک رونق نسبی است. با این‌که کمتر کسی فکر می‌کرد که هیچ گشایشی با گذر حدود سه ماه از آغاز سال در بازار خودرو ایجاد نشود، اما بازار خودرو تقریباً روال ثابتی را طی کرده و قیمت‌ها عمدتاً ثابت یا روبه کاهش بود. در این میان، رسیدن قیمت پراید به زیر قیمت کارخانه‌ای خود، اتفاقی بود که حتی سال گذشته و طی شش ماهه دوم آن که رکود بازار خودرو اوج گرفت، رخ نداده بود.

سرپرست اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران از ثبات نسبی در بازار خودرو طی هفته گذشته خبر داد و گفت: در این هفته خرید و فروش در بازار خودرو اندکی رونق یافت. نعمت‌الله کاشانی‌نسب در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: قیمت‌ها در بازارهای خودرو نسبت به هفته گذشته از نوسان کمتری برخوردار بوده و با ثبات نسبی مواجه شده‌اند. وی افزود: با توجه به آنکه رکود در بازار خودرو از چند ماه گذشته بر این بازار حاکم بوده است اما طی هفته گذشته تاکنون بازار تا حدودی از این روند فاصله گرفته و خرید و فروش در آن به طور چشمگیری افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در این هفته خرید و فروش در بازار خودرو با قیمت‌های مناسب اندکی از رونق برخوردار بود. به گفته کاشانی‌نسب قیمت‌ها در بازار به همان قیمت مصوب شرکت‌ها و کمپانی‌ها به فروش می‌رسد. کاشانی‌نسب همچنین از تداوم ثبات در بازار خودرو تا پایان سال جاری خبر داد.

 قیمت‌ خودروهای تولیدی

هم اکنون پراید با کمی افزایش قیمت در مدل صبای بنزینی به هفت میلیون و 550 هزار تومان رسیده است، ولی نوع دوگانه‌سوز آن هشت میلیون و 400 هزار تومان فروخته می‌شود.

زانتیا دیگر محصول سایپا همچنان قیمت 27 میلیون و 200هزار تومان هفته‌های گذشته خود را حفظ کرده است. البته کاهش تولید این خوردو در ابتدای امسال تأثیر آنچنانی بر قیمت آن نداشته است. قیمت ریو دیگر محصول مونتاژی سایپا نیز به 12 میلیون و 800 هزار تومان رسید. از سوی دیگر محصولات ایران خودرو کمی ثبات نسبی هفته گذشته خود را حفظ کردند. پژو405 بنزینی هم اکنون 13میلیون تومان به فروش می‌رسد که نسبت به قیمت هفته گذشته خود 100 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. سمند هم که سال گذشته قیمت آن با 200 هزار تومان اختلاف و کمتر از قیمت پژو405 به فروش می‌رسید، امسال عکس این قضیه برایش اتفاق افتاده و هم اکنون سمند معمولی که دیگر در بازار کم شده است و ایران خودرو تولیدی از آن ندارد، به 13 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. سمند LX هم 15 میلیون تومان، سمند LX دوگانه‌سوز 15 میلیون و پانصدهزار تومان و سورن 16 میلیون و 700 هزار تومان فروخته شده است. پژو پارس نیز قیمت 17 میلیون و 300 هزار تومانی خود را تثبیت کرد.

بازار پژو206 نیز تقریباً دست نخورده ماند و این خودرو در مدل تیپ2 هاچ بک به 13 میلیون و 650 هزار تومان رسید. تیپ 6 آن نیز 18میلیون و پانصدهزار تومان فروخته شد. مدل صندوق‌دار V20 آن نیز در بازار با کمی افزایش به 14 میلیون تومان نزدیک شد و مدل تمام اتوماتیک V9 نیز 18 میلیون و 800 هزار تومان در بازار تهران به فروش رفت. تندر90 نیز هم اکنون در مدل E0 کولردار 10 میلیون و 900 هزار تومان، مدل E1 حدود 12 میلیون تومان و در مدل E2 فول آپشن 14 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت این خودرو در بازار با توجه به نوسانات تولید و کم شدن آن به صورت هفتگی نوسان دارد.

 رشد ‌١٦درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

اما بر اساس آمار‌های موجود طی دو ماه نخست امسال تولید خودروهای سواری به بیش از 153 هزار دستگاه رسیده است. این میزان تولید بیانگر رشد تولید 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. در باره بخش خصوصی نیز می‌توان گفت که تولیدات آن‌ها تقریباً به صفر رسیده است و هیچ کدام از شرکت‌های خصوصی تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تولیدی نداشتند و مثل همیشه سه شرکت بزرگ نیمه دولتی ایران توانستند بازار را در اختیار بگیرند. تنها گروه بهمن به عنوان نماینده نیمه خصوصی خودروسازان توانست 1040 دستگاه سواری مزدا تولید کرده و ضمن رشد تولید 14 درصدی توانست تنها 7/0درصد سهم بازار خودروهای سواری را از آن خود کند. در این میان، گروه صنعتی ایران خودرو با در اختیار داشتن 3/44 درصد سهم بازار، سایپا با در دست داشتن 6/30 درصد سهم بازار و پارس خودرو با در دست داشتن 3/24 درصد سهم بازار رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. طی دو ماهه اول امسال تولید خودروهای دوگانه‌سوز نسبت به بنزینی کاهش مشهودی داشت و این کاهش در هر سه شرکت یاد شده چشمگیر بود.

 ایران‌خودرو

تولید خودروهای سواری در شرکت ایران خودرو تا پایان اردیبهشت ماه به 67 هزار 920 دستگاه رسیدکه بیانگر رشد تولید 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در این میان تولید خودروهای پژو 206 اتوماتیک، پژو206 دو‌گانه‌سوز، پژو 405 دوگانه‌سوز، پژو روآ دوگانه‌سوز، ‌تندر90، سمند دوگانه‌سوز و سمند بنزینی کاهش تولیدی بین 9 تا 100درصدی را تجربه کردند. تولید برخی خودروها نیز افزایش قابل قبولی داشت؛ به طوری که پژو 405 انژکتوری رشد تولید 96 درصدی، پژو پارس دو گانه‌سوز رشد تولید 404 درصدی، پژو روآ بنزینی رشد تولید 158 درصدی و سمند رشد تولید 48 درصدی داشت.

 سایپا

در گروه سایپا نیز 47هزار و 43دستگاه انواع سواری ریو، زانتیا و پراید به تولید رسیدکه بیانگر رشد تولیدی معادل پنج درصد نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته است. در این میان تولید ریو 10 درصد و تولید پراید نسیم و صبای بنزینی 84 درصد افزایش داشت، ولی تولید زانتیا و پراید نسیم و صبای دوگانه سوز به‌ترتیب 24 و 89 کاهش داشت.

 پارس خودرو

پارس خودرو به عنوان نخستین تولیدکننده خودرو در ایران که در حال حاضر از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا محسوب می‌شود، توانست در دو ماهه ابتدایی سال جاری و به یمن تولید بیش از 35 هزار دستگاه پراید مجموع تولیدات خود را به 37 هزار و 293 دستگاه برساند که نشانگر رشد تولید 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. تولیدات پراید نسیم و صبای بنزینی این شرکت 88 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. همچنین تولید مگان با توجه به این که سال گذشته تولید چندان خوبی نداشت، طی دو ماهه ابتدایی امسال 149 دستگاه از این خودرو تولید شد و رشد تولید آن به 255 درصد رسید.

با گذر زمان و فعال شدن بیش از پیش بازار خودروی کشور و تزریق نقدینگی، میل برای خرید و فروش خودرو بیشتر خواهد شد، بازاری که شاید در ماه‌های آینده به رونق نسبی برسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
    0 0
    بابامن بهمن میخواستم شما گزارش خرداد دادین