۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲

کودکان سه ساله هم ممکن است دچار افسردگی مزمن شوند و این حالت ممکن است تا مدت‌ها همراه با آنان باقی بماند.

ابوالفضل کریمی: بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان حتی کودکان سه ساله هم ممکن است دچار افسردگی مزمن شوند و این حالت ممکن است تا مدت‌ها همراه با آنان باقی بماند. بر خلاف تصور بسیاری از پدر و مادرها کودکان ممکن است در سنین بسیار پائین نیز دچار افسردگی شوند.

دکتر جوان لابی یک روان‌شناس در دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: بسیاری از والدین به ناهنجاری‌های افسردگی در کودکان زیر شش سال خود توجه چندانی نشان نمی‌دهند و حتی بسیاری از آنها تصور می‌کنند این اتفاق ممکن نیست اتفاق بیفتد زیرا این کودکان کوچک‌تر از این هستند که بخواهند افسردگی را درک کنند.

اما دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود متوجه شدند نزدیک به 2 درصد از کودکان زیر 6 سال در این کشور که جمعیتی بالغ بر 160 هزار نفر می‌شوند دچار افسردگی هستند. اما سؤال مهم این است که آیا افسردگی در کودکان 3 ساله می‌تواند حالت مزمن به خود بگیرد یا خیر.

جواب این سؤال مثبت است. این تیم تحقیقاتی با بررسی حالات روحی نزدیک به 200 کودک بین 3 تا 6 سال در مدت دو سال متوجه شدند نزدیک به 75 نفر از این کودکان دچار افسردگی‌های مزمن هستند.

از میان این کودکان 40 درصد بعد از دو سال هنوز هم دارای علائم افسردگی بودند و 20 درصد دیگر نیز دارای افسردگی مزمن و ماندگار هستند. میزان شیوع افسردگی در کودکانی که دارای مادر افسرده بودند بسیار زیاد بود. خصوصاً کودکانی که دارای حادثه‌های دردناک در زندگی خود بودند مانند مرگ پدر یا مادر و یا دارای تجربه سو‌ء استفاده جنسی بودند به میزان بسیار زیادی شایع بود. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مؤسسه ملی سلامت ذهنی به انجام رسید مشخص شد درمان‌های مؤثری برای درمان کودکان افسرده زیر 6 سال صورت نمی‌گیرد و پزشکان معمولاً برای درمان این کودکان داروهای افسردگی قوی به آنها تجویز می‌کنند.

دکتر شارون هیرش از دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: معمولاً بسیاری فکر می‌کنند کودکان نیازی به مراقبت از لحاظ روانی ندارند. آنها تمام مدت در فکر بازی و خنده هستند پس چرا باید افسرده باشند؟

بسیاری از والدین معمولاً در سنین نوجوانی متوجه افسردگی فرزندان خود می‌شوند این در حالی است که فرزندان آنها از سنین بسیار پائین به افسردگی مبتلا می‌شوند اما والدین آنها تا مدت‌های طولانی متوجه این موضوع نمی‌شوند.
نکته جالب توجه این است که حتی کودکان در حین بازی و شادی هم می‌توانند افسرده باشند. این کودکان معمولاً در بازی‌های خود موضوعاتی مانند مرگ، مردن، تصادف کردن و مواردی شبیه آن را شبیه‌سازی می‌کنند. این کودکان معمولاً دچار مشکلات خواب، کج خلقی و بهانه‌گیری هستند. درگیری‌های پی‌درپی، ضربه زدن، فریاد کشیدن، گاز گرفتن و حرکاتی از این قبیل می‌تواند علامت افسردگی در کودکان باشد.

این کودکان ممکن است همیشه احساس گناه کنند و مرتباً بابت کارهای اشتباه خود عذرخواهی کنند. برای مثال ممکن است یک نوزاد سه ساله که تصادفاً یک لیوان را شکسته است بارها از مادر خود عذرخواهی کند و مرتباً به او بگوید: «مادر من متأسفم که این کار را کردم. من نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد».

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند هنوز تحقیقات کافی در مورد اثر داروهای افسردگی بر روی کودکان صورت نگرفته و ممکن است تجویز این داروها برای کودکان زیر شش سال عوارض زیادی برای آنها داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از بروز افسردگی در کودکان صورت گیرد درمان زودهنگام و سریع این کودکان است.

در صورتی که این بیماری در سنین پائین درمان نشود ممکن است عواقب خطرناکی برای این کودکان به همراه داشته باشد و زندگی آنها را با مشکلات بسیاری روبه رو کند. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از کودکان برای درمان خود داروهایی را مصرف می‌کنند که معمولاً برای درمان بزرگسالان به کار می‌رود که این موضوع می‌تواند خطرناک باشد.

بروز افسردگی در کودکان می‌تواند اثرات ماندگار و ویرانگری بر این کودکان داشته باشد و زندگی اجتماعی و احساسی آنها را دستخوش تغییر قرار دهد. در تحقیق دیگری که بر روی نوجوانان انجام گرفته بود مشخص شد تعداد بسیاری از این نوجوانان فکر می‌کنند تا چند سال آینده جان خود را از دست خواهند داد و عمر زیادی نخواهند داشت.

در این تحقیق که روی بیش از 20 هزار کودک صورت گرفت نزدیک به 14 درصد از این کودکان اظهار داشتند آنها به طور حتم قبل از سن 35 سالگی خواهند مرد. همین عامل سبب می‌شود بسیاری از این کودکان در زندگی آینده خود نکات بهداشتی و هنجارهای اجتماعی را چندان رعایت نکنند و دست به انجام کارهای پر خطر بزنند.

ام‌اس‌ان / 3 آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =