۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
خداحافظی با سفیر جمهوری عراق در تهران

دوشنبه شب مطابق با دوم تیر ماه ۱۳۹۹ شمسی ، میزبان دکتر سعد جواد قندیل سفیر کشور عراق در تهران بودم.

وی که در فروردین ماه سال گذشته ماموریت سفارت خود در ایران را آغاز نموده بود ، پس از حدود چهارده ماه خدمت در ایران ، بنا بر مصوبه قانونی مجلس نخست وزیری عراق مبنی بر بازنشستگی کارمندان بیش از ۶۲ سال ، ناچار به بازگشت به کشور خود گردیده وسفیری تازه جایگزین وی خواهد شد.

از آنجا که دکتر قندیل در طول مدت خدمت خود ، به تلاشی چشمگیر  برای خدمت به زایٔران اعتاب مقدسه دست زده ودر این راستا وبه ویژه در اربعین حسینی ، سعی فراوانی در صدور ویزا برای عاشقان حسینی از ایرانی وافغانی ودیگر ملیتهایی که در مکان اقامت خود ، موفق به دریافت روادید زیارت عراق نمی شدند ، نمود ، شایسته بود که در مراسم تودیع این شخصیت خدمتگزار فروگزاری نشود. از این رو وی ضمن تودیع رسمی با وزیر امور خارجه ، و دفاتر مراجع تقلید در قم ، ونیز مراسم تودیع رسمی در سفارت عراق که با حضور شخصیتهای سیاسی واجتماعی وبرخی از سرشناسان صورت پذیرفت ، رسم وفا را بر این دیدم که میزبان او وهمسر محترمش که هردو از خانواده های سرشناس کربلا وبغداد بشمار می آیند باشم.

در این ضیافت ضمن قدردانی از تلاش های فراوان او ، یاد آور گردیدم که بدون تردید ضمن اینکه نام او در دفتر خادمان حضرت أباعبد الله ع ثبت گردیده که این خود شرف وجایگاه والایی را برای او در دنیا وآخرت به همراه خواهد داشت ، نام او در اذهان ایرانیان وسفیران خدمتگزار عراق در ایران ماندگار خواهد ماند.

دکتر قندیل نیز ضمن تشکر از سخنان من ، از ماموریت خود در ایران به عنوان زیباترین ایام خدمتش در وزارت امور خارجه عراق ودیگر سفارت های جهان یاد کرده ودر این میان از سفر زیبایی که با او به کرمان برای دیدار از مراحل ساخت پایانی گنبد مطهر حسینی یاد کرده وچنین عنوان نمود که دوستانی که در ایران در این مدت کوتاه بدست آورد، افزون از ۱۷ سال خدمت او در سفارتها وجز اینها بوده است. او دلبستگی خود به ایران وملت عزیز آن را به زبان آورده وچنین اظهار می داشت که با ناراحتی از این کشور گام به خارج از آن می نهم.

دکتر سعد جواد قندیل ،زاده ۱۹۵۵ میلادی در کربلا است که تحصیلات خود را از مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک در بریتانیا طی کرده است. دکتر قندیل میان سال های ۱۹۸۲ – ۱۹۸۹ میلادی ، استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران و از سال ۱۹۹۰-۲۰۰۵ میلادی ،استاد دانشگاه هرتفوردشایر انگلستان بوده است.

او پس از فروپاشی رژیم بعث ،عضو مجلس انتقالی نمایندگان عراق و عضو کمیته تدوین قانون اساسی  و مشاور سیاسی معاون رئیس جمهور عراق و نیز سفیر عراق درفنلاند و لهستان و به صورت غیر مقیم در لتونی و لیتوانی و استونی بوده است. آخرین پست رسمی دکتر سعد قندیل ،سفارت عراق در پرتوریا از سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.

قندیل در دوران رژیم بعث از اعضای إپوزیسیون عراق در خارج از کشور بوده و مدتی نیز رئیس دفتر معارضه عراق در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو بوده است.

* عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۷ تیر ۱۳۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1403719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =