سد نهب در دهه فجر آبگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: پروژه ساخت سد نهب بیش از ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دهه فجر آبگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛  یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در نشست مشترک مدیران صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف برگزار شد گفت: در اوایل دهه۴۰ بهره برداری از منابع رودخانه‌ها با ۸۰۰ قنات بود و از چاه دستی استفاده نمی‌شد اما زلزله سال ۴۱ موجب تحول شد و با شناسایی دشت وسیع در قزوین پروژه‌های متعددی تعریف و در دهه ۴۰ و ۵۰ چند سد نیز ساخته شد.
او بیان کرد: در دور اول تحریم‌ها اجرای سد نهب و بالاخانلو به دلیل نبود اعتبار متوقف شد که بعدها دوباره آغاز شد و سد طالقان نیز با طراحی تأمین آب استان تهران و منطقه قزوین ساخته شد.
ملکی از کانال دشت قزوین به منزله رگ حیاتی بخش کشاورزی نام برد و گفت: انتقال آب به صورت حوزه به حوزه در کانال صورت می‌گیرد و این شبکه شاهرگ حیاتی بخش کشاورزی استان است و اگر نبود دشتی نداشتیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: در ساخت سد نهب چند سال وقفه ایجاد شد و امروز این پروژه بیش از ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بدهی پیمانکار بیش از ۱۰۰میلیارد تومان است.
ملکی اضافه کرد: امسال ۳۰میلیارد تومان برای ادامه پروژه اختصاص یافته و در ایام دهه فجر آبگیری خواهد شد.
او اظهار کرد: ساخت سد در همین شرایط نیز عملکرد خود را در سیلاب نشان داد و اگر سد نبود چند شهر سیلابی می‌شد.
ملکی گفت: کانال شبکه سد نهب در حال اجراست و در دو سال آینده تکمیل می‌شود و قادر خواهد بود ۳۶ هزار هکتار اراضی را آبیاری کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: سد بالاخانلو ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در این طرح نیز ۴۰ میلیارد تومان بدهی داریم و امسال نیز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داده اند که تلاش می‌کنیم در سال آینده افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: افزایش کیفیت آب شرب در برنامه‌های ما قرار دارد به ویژه در شهر آبیک با چالش جدی مواجهیم که آب شرب باید کیفیتش بالا برود و با انتقال آب از سد طالقان مشکل ۱۴ شهر و ۹۴ روستا حل می‌شود.
ملکی تصریح کرد: اگر امسال ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داده شود می‌توانیم پروژه انتقال آب از سد طالقان تا آبیک را اجرایی کنیم تا مشکل مردم این شهر برطرف شود.
او یکی از برنامه‌های مدیریت منابع آبی را مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز دانست و گفت: در استان ۶ هزار حلقه چاه مجاز و ۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز داشتیم که ۱۷۰۰ حلقه چاه فرم ۵ پر شد و ۶۵ حلقه باقیمانده که در دستور کار قرار دارد.
این مقام مسئول گفت: حفاظت از منابع آبی برای ما مهم بود و باید همه چاه‌ها کنتور دار و دیسپاچینگ آب راه اندازی شود تا بتوانیم ظرفیت آب چاه را کنترل کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اضافه کرد: در سال‌های گذشته سطح آب‌های زیرزمینی یک متر و ۶۷ سانتیمتر پایین رفته بود و امسال سطح آب ۱۷سانتیمتر بالا آمده و بیلان مثبت شده که اتفاق مبارک و خوشحال کننده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1403977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =