خاطرات سرتیم حفاظت امام (ره) از واقعه تروریستی هفتم تیر

سرتیم حفاظت امام (ره)، با اشاره به ترور رهبر معظم انقلاب اسلامی در ششم تیر ۱۳۶۰ و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش در روز بعد، تاکید می‌کند این نگاه و نظر امام (ره) در آن زمان بود که شرایط سیاسی و اجتماعی کشور را به سمت وحدت و ثبات حرکت داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا نقاشیان، سرتیم حفاظت امام (ره)، در گفت‌وگوی تصویری با «انعکاس»، از برنامه‌های فرهنگسرای امام (ره) که به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیر انجام شد، گفت: «اگر بخواهیم در خصوص هفتم تیر و واقعه‌ای که در حزب جمهوری اسلامی رخ داد، واکاوی کنیم باید از سه منظر به موضوع نگاه کنیم. اولین نگاه به هفتم تیر بدون نگاه به ششم تیر میسر نیست.»

وی با اشاره به این‌که ششم تیر ۶۰ و واقعه ترور حضرت آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) بسیار عجیب است، یادآور شد: «جنایات متعدد و اعلام مبارزه مسلحانه منافقین با نظام شروع شد و ما در خیابان‌ها، کشته‌های متعدد و جنایت‌ها علیه مردم بی‌گناه را شاهد بودیم. یعنی از ۳۰ خرداد ۶۰ تا ششم تیر، در این فاصله یک هفته، تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که امنیت را به شهرها برگردانیم. به نوعی مواجهه‌ای جدی با جنایت‌های بسیار عظیم بشری که این گروه‌ها به خرج داده بودند، داشتیم.»

چه گروهی حضرت آقا را ترور کرد؟

مامور  رسیدگی به «گروه فرقان» با تاکید بر اینکه  ششم تیر، این منافقین نیستند که تصمیم می‌گیرند که آقا را ترور کنند، بلکه گروه فرقان بود که  این تفکر شوم را  در پیش گرفت، افزود: «آن‌ها تصور می‌کردند با چنین فضایی، اگر سران کشور ترور شوند و دست‌شان از اداره کشور کوتاه بشود، آن‌ها به مقاصدشان می‌رسند.»

این فعال انقلابی  گفت: «اینها جزو کسانی نبودند که ما دنبال دستگیری‌شان  باشیم. جمعیتی که  شاید ده نفر بیشتر نبوده‌اند. آن‌ها به عنوان رهروان فرقان اعلامیه درست کرده بودند و آن بمبی را هم که در ضبط صوت کارگذاشته بودند، با این تصور در مسجد ابوذر گذاشتند که آقا را شهید کنند.

وی افزود: «خداوند متعال واقعاً آقا را نگه داشت. این مهم از چند منظر حایز اهمیت  است. منظر اول این است که من معتقدم رابطه‌ای بین فرقانی‌ها و مجاهدین خلق یا منافقین نبود. آن‌ها با توجه به تمهیدی که برای هفتم تیر اندیشیده بودند، ترور آقا  را در مسجد ابوذر نهی می‌کردند.»

نقاشیان با اشاره به دلایل این تصمیم گفت: «این تصور می‌توانست ایجاد بشود که اگر این ترور واقعاً به نتیجه برسد، جلسه هفتم تیر تعطیل بشود. از این رو تلقی من این است که اگر این رابطه وجود داشت، منافقین و فرقان جلوی این ترور را می‌گرفتند اما این نشد و آقا ترور شد ولی  با عنایات خداوند متعال، ایشان  از این سوء‌قصد جان سالم به در برد.»

این رزمنده دفاع مقدس افزود: «شک ندارم که اگر آقا این سوء‌قصد به جانش نشده بود، حتماً در جلسه هفتم تیر شرکت می‌کردند، چون جلسه هفتم تیر، با سه منظر از دیدگاه شهید بزرگوار بهشتی اداره می‌شد؛ یکی نگاه به شرایط امنیتی کشور با توجه به گذر از زمان ۳۰ خرداد، دوم  از منظر شرایط سیاسی اجتماعی کشور و انقلاب و سوم جایگاه حزب. با این سه منظر، مرحوم شهید بهشتی جلسه را اداره می‌کردند که تقریباً همه سران حضور داشته باشند.»

میخ آخر به تابوت منافقین

وی تصریح کرد: «در واقعیت، قضیه ششم تیر، زمینه بقاء نظام جمهوری اسلامی را تعریف می‌کند و هفتم تیر، میخ آخر را به تابوت منافقین می‌زند. قبل از واقعه هفتم تیر، منافقین در این کشور به اعتبار اولیه سازمان مجاهدین خلق،  اعتبارنسبی در جامعه ما و بین جوانان داشتند.»

این مدیر رسانه‌ای کشور افزود: «اما جریان هفتم تیر واقعاً این‌ها را به معنای مطلق کلمه از نظام جدا کرد، اگر چه از منظر سیاسی، تحلیل این خواهد بود که از ۳۰ خرداد این‌ها جدا شده‌اند اما این جدایی وقتی از دل مردم کنده شد که زار زار برای شهادت آقای بهشتی گریه می‌کردند. این فرآیند خیلی نکته با اهمیت است.»

وی با تاسف، در یادآوری آن شب گفت: «به محض این که به من خبر دادند، به سرعت خودمان را به حزب رساندیم. هنوز جرثقیل نیامده بود و چراغ ها خاموش بود. هنوز گرد و غبار در هوا بود. بنده به دلیل همراهی حضرت امام، چهره معرفی شده‌ای داشتم، این معرفی کمک می‌کرد تا عده‌ای بگذارند تا شرایط به هم‌ریخته مدیریت شود. اغلب کسانی که در جلسه حضور داشتند، به شهادت رسیدند. من همان لحظه خروج پیکر مرحوم شهید بهشتی، ایشان را شناسایی کردم و اما خبرش را منتشر نکردیم.»

سرتیم حفاظت امام (ره) در پایان تصریح کرد: «واقعه ۷ تیر یک واقعه بسیار عجیبی است. عجیب است از این جهت که نگاه امام رحمة‌الله، شرایط سیاسی اجتماعی کشور را با تحلیل از این واقعه تغییر داد. پس از آن، نگاه ما و ملت با این توصیف ایشان که «بهشتی یک ملت بود»، کاملا عوض شد.»

«انعکاس»، عنوان برنامه تاریخ شفاهی جماران است که از سوی فرهنگسرای امام با حضور اهالی جماران و اشخاص غیرسیاسی، همسایگان و همراهان امام (ره) ضبط و در قالب فیلم نیمه کوتاه و گزارش‌های مینی‌مال در فضای مجازی منتشر می‌شود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =