ظریف اتمام حجت کرد/اتحادیه اروپا: متعهد به عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایرانیم/آمریکا:اروپا در تیررس ایران خواهد بود!

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستی مجازی با موضوع اجرای برجام برگزار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رزماری دیکارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل در این نشست ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش شد.

وی گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.

دی‌کارلو اضافه کرد: ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته هم نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»

دی‌کارلو اضافه کرد: ما همچنین از ایران می‌خواهیم نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی سایر کشورها در خصوص تدابیر مشخص‌شده در ضمیمه B قطعنامه مغایر هستند را رفع کند.

او اضافه کرد: ما از همه طرف‌های برجام می‌خواهیم اختلافات خود در خصوص برجام را در چارچوب ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام رفع کنند.

اتحادیه اروپا: متعهد به اجرای کامل برجام و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران هستیم

 اولوف اسکوگ  صبح سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت مجازی برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ما تایید می‌کنیم که ایران به تعهدات خود در سه سال و نیم گذشته پایبندی کامل داشته است و در ۱۴ ماهی که ایالات متحده از برجام خارج شده و تحریم ها را بازگردانده است، به این تعهدات پایبند مانده است.

نماینده اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: به خاطر این توافق، آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز هسته ای ایران دسترسی دارد. ایران پروتکل الحاقی را بطور داوطلبانه اجرا می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از افزایش سطح غنی سازی ایران، اظهار کرد: ما مسئولیت داریم که به موضوع خلع سلاح با همکاری مشترک جهانی برخورد کنیم. مسولیت مشترک ما تلاش برای حفظ برجام است.

اسکوگ با اشاره به حق ایران برای برخورداری از مزایای اقتصادی برجام گفت: ما در روز اجرای توافق، تحریم های خود را علیه ایران برداشتیم. امروز ما متعهد به اجرای کامل برجام و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران هستیم.

وی با اشاره به نزدیک بودن سالگرد برجام گفت جامعه جهانی باید این توافق را که نشان دهنده چندجانبه‌گرایی بین‌المللی است، حفظ کند.

آمریکا: تحریم تسلیحاتی ایران باید تمدید شود

 مایک پمپئو، در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی شد که ایران درخواست آمریکا برای کمک در زمینه مبارزه با ویروس کرونا را رد کرده است.

پمپئو در ادامه به موضوع اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر پرداخت و گفت: ایران [در صورت اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی قادر به خرید و فروش سلاح خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران حتی قبل از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی، ممنوعیت سازمان ملل در این زمینه را نقض کرده است. او مدعی شد که ایران مثل استرالیا نیست که به تعهداتش پایبند باشد.

پمپئو گفت: اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده خواهد بود و این کشورهای اروپایی را در تیررس ایران قرار خواهد داد.»

وی همچنین ادعا کرد: رفع محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به این کشور اجازه دسترسی به هواپیما و زیردریایی را خواهد کرد و ایران با آنها آزادی تردد دریایی در آبراه‌های منطقه را تهدید خواهد کرد.

وی ادعا کرد: ما می‌دانیم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری به ایران وارد خواهد کرد تا مثل یک دولت نرمال رفتار کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «اگر ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل نیست، نمی‌دانم چه چیزی چنین چیزی است.

پمپئو گفت که آمریکا خواستار همکاری با شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است. او گفت: «ترجیح واشنگتن همکاری با این شورا برای تمدید این محدودیت‌ها جهت محافظت از زندگی بشر و امنیت ملی‌مان است.

چین: با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم علیه ایران مخالف هستیم

نماینده چین در سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص اجرای برجام سخنرانی کرد.

نماینده چین در این نشست گفت: «ریشه اصلی بحران فعلی خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه آن علیه ایران است.

او در ادامه گفت: همان‌طور که در گزارش دبیر کل سازمان ملل آمده این اقدامات با اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارند. اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تلاش‌های مشترک برای حفظ برجام را تضعیف کرده است.

او گفت چین از آمریکا می‌خواهد اجرای تحریم‌های غیرقانونی خودش را متوقف کرده و به مسیر اجرای برجام برگردد.

وی سپس با بیان اینکه چین با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف است گفت: همه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله توافقات حاصل‌شده در خصوص محدودیت‌های مرتبط تسلیحاتی باید اجرای شوند.

نماینده چین با یادآوری اینکه آمریکا از برجام خارج شده گفت که این کشور از هیچ حقی برای استفاده از ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برخوردار نیست.

آلمان: مخالف استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران هستیم/نگرانی از برنامه موشکی ایران

نماینده آلمان نیز از دیگر سخنرانان نشست مجازی شورای امنیت بود. وی مدعی نقض منشور سازمان ملل و مسائل حقوق بشری از سوی ایران شد و گفت: ایران نه تنها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، بلکه روی موشک های ایران مرگ بر اسرائیل نوشته شده است. موضع ما راجع به قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت از آن است، برلین از این قطعنامه حمایت می کند و از برجام در کنار دیگر اعضا حمایت می کند.

نماینده آلمان، نسبت به خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف و بیان کرد: آمریکا با این کار در واقع قانون بین المللی را نقض کرد.

با این حال نماینده آلمان نسبت به کاهش تعهدات ایران در برجام و دوری تهران از توافق هسته ای را نگران آمیز عنوان کرد و گفت: نگران لغو معافیت های هسته ای در برجام از سوی آمریکا هستیم، همان طور که نگران فعالیت‌های موشکی ایران هستیم که با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است.

درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نماینده آلمان بیان کرد: اگرچه مانند آمریکا نگران لغو این محدودیت‌ها هستیم، اما از طرف دیگر براساس قطعنامه‌های دیگر سازمان ملل همچنان محدودیت‌ها علیه ایران ادامه خواهد داشت.

فرانسه: از پیشنهادهای یکجانبه حمایت نمی کنیم

نیکولاس دو ریوایر روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوره ای دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه 2231 مربوط به توافق هسته ای ایران که به صورت ویدئوکنفرانسی درحال برگزاری است، افزود: هیچ یک از ما نباید ریسکِ کاری را بکنیم که تنش ها را برگردانده و تنش ها را در خاورمیانه افزایش دهد.

وی با بیان این که جایگزینی برای شرایط فعلی وجود ندارد، تاکید کرد: به طور مشخص اختلاف هایی داریم که باید حل شود و به راهبردی همه جانبه در مورد مساله ایران باید برسیم و با چشم باز عمل کنیم.

دو ریوایر با بیان این که برگرداندن کامل ایران به چارچوب الزامات خود، حضور سازنده این کشور و همه کشورها را می طلبد، به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و  افزود: تایید نقض شروط ، توسط ایران به دست ما رسیده و این نتیجه دبیرکل در این گزارش در راستای ارزیابی‌های ماست. این اقدام‌های بی ثبات کننده که آن را محکوم می کنیم، باید متوقف شود.

وی گفت: آلمان، فرانسه و انگلیس متوجه نگرانی های مساله تحریم‌های تسلیحاتی هستند و ما آمادگی خودمان را برای این که بتوانیم انتخاب‌های سازنده‌ای داشته باشیم ، اعلام می کنیم. ما می خواهیم به این مساله رسیدگی کنیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل اظهار داشت: با تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل و به طور مشخص با کسانی که همچنان در برجام حاضر هستند، تلاش های خود را ادامه می دهیم که دنبال اهداف خودمان باشیم و به اختیار و تعهد شورای امنیت و همچنین ثبات و امنیت منطقه ای احترام می گذاریم.

وی با بیان این که کشورش از پیشنهادهای یکجانبه حمایت نمی کند، گفت: این مسایل، شکاف ها را در شورای امنیت عمیق تر می‌کند و شرایط و مساله منع گسترش تسلیحات هسته ای را بهبود نخواهد بخشید.

او گفت: همانطور که در برلین ، آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کردند، اعتقاد داریم هر تلاش یکجانبه ای برای بازگشت و بازگرداندن تحریم ها عواقب بدی خواهد داشت و ما از چنین تصمیماتی حمایت نمی کنیم چرا که که این ها با تلاش های ما در برای حفظ برجام در تناقض است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل افزود: همه اعضای این شورا منافع امنیتی مشترک دارند. باید هدف مشترک را دنبال کنیم و مسوولیت های مشترک خود را به دوش بکشیم.

وی  تصریح کرد: هیچ کدام از ما نباید ریسک کاری را بکنیم که تنش ها را برگرداند و آنها را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد. هیچ جایگزینی برای شرایط فعلی وجود ندارد و اختلاف هایی به طور مشخص داریم که باید با هم آنها را حل کرده و به راهبردی جامع که در مورد مساله ایران به صورت همه جانبه باشد باید برسیم و با چشم باز عمل کنیم.

دو ریوایر گفت: این هدف بلند مدت ما بوده که آن را در حالی که نظم جهانی را بر اساس قانون حفظ می کنیم در اولویت قرار دهیم. قانونی که همه به آن اعتقاد داریم.

حمایت بلژیک از برجام

نماینده دائم بلژیک در سازمان ملل متحد ضربه به برجام را باعث گفت‌وگوهای منطقه‌ای و هسته‌ای نداست و تاکید کرد تحریم‌های آمریکا مانع از اجرای تعهدات اعضای شورای امنیت برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شده است.

مارک پستین دی بایسور صبح سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، افزود: این تحریم‌ها نه تنها ایران، بلکه دیگر کشورهای سازمان ملل را در وضعیتی قرار داده است که نتوانند تعهدات ذکر شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: این قطعنامه از سوی همه اعضای این شورا تایید شده و مورد حمایت اکثریت جامعه بین‌المللی است.

نماینده بلژیک در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما از اینکه ایران از برخی تعهدات خود تخطی کرده است، نگرانیم و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی هستیم تا ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به برجام وارد نشود.

وی بدون اشاره به ماهیت دفاعی و بازدارندگی توان موشکی ایران، مدعی شد: ما همچنین نگران فعالیت‌های ایران در حوزه موشک بالستیک هستیم.

 دی بایسور خواستار گفت‌وگوی منطقه‌ای در خاورمیانه شد و تاکید کرد: ضربه به برجام به هیچ وجه راهی برای گفت‌وگو درباره موضوعات منطقه‌ای و خلع سلاح هسته‌ای نیست.

روسیه: آمریکا مقصر ایجاد بحران است

واسیلی نبنزیا در نشست امشب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که به صورت مجازی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: متاسفانه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا منتظر نماند که سخنان مقامات دیگر کشورها را در این جلسه گوش دهد ما به او حق می دهیم چرا که این روزها نگرانی های بیشتری دارد.

نبنزیا در ادامه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را تخیلی خواند و گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه هیچ اهمیتی به نظر دیگر کشورها نمی دهد بنابراین مسکو نگران تحولات در خصوص ایران و رویکرد آمریکا نسبت به تهران است.

به گفته وی، اقدامات آمریکا هرگونه انگیزه را از تهران برای اجرای تعهدات خود در قبال برجام می گیرد با این وجود ما شاهد بوده ایم که ایران به تعهدات خود عمل کرده است حال آنکه آمریکا برخلاف منشور ملل متحد پی در پی کشور دیگری (ایران) را تهدید می کند.

نبنزیا ادامه داد: آمریکا از جهات مختلف تهران را تحت فشار شدید قرار داده است و تغییر نظام در تهران را دنبال می کند و تلاش دارد ایران به معنی واقعی امکان نفس کشیدن نداشته باشد و این اقدام مانند گذاشتن زانو بر روی گردن افراد است (کنایه در خصوص به قتل رساندن شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور که بیش از 9 دقیقه زانوی خود را بر گردن او قرار داد و موجی از اعتراضات علیه نژاد پرستی را در این کشور به راه انداخت که همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا بحران اخیر را بوجود آورده است، ادامه داد: آمریکا رسما با بی اعتنایی به قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد، توافق برجام را زیر پاگذاشت و اجرای آن را متوقف کرد و در واقع می توان گفت که مقامات واشنگتن همه درها را پشت سر خود بستند و به فشار حداکثری بر ایران روی آوردند بنابراین امروز صحبت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که از سوی آمریکا دنبال می شود طرحی تخیلی است.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر امروز سه‌شنبه به وقت محلی برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت مجازی برگزار شد.

ابراز تأسف انگلیس نسبت به خروج آمریکا از برجام

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت: نسبت به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف و نگرانی می‌کنیم.

 نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت: انگلیس همگام با فرانسه و آلمان در راستای حفظ امنیت ملی، از ایران می‌خواهد که به سوی ساخت بمب نرود.

وی افزود: ما نسبت به خروج آمریکا و اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف و نگرانی می‌کنیم.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد ادعا کرد: اقدامات ایران مفاد توافق را که به پیشگیری از ارتقای برنامه هسته‌ای می‌پردازد، نقض می‌کند. فعالیت‌های موشک‌های دوربرد ایران نیز تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ای است. ما همچنین در خصوص پرتاب ماهواره ایران ابراز نگرانی می‌کنیم. این ابزارها ممکن است نظامی نباشد اما ممکن است از آن‌ها استفاده نظامی شود.

نماینده انگلیس در ادامه بیان کرد: از ایران دعوت می‌کنیم تا به سوی فناوری‌های مغایر با قطعنامه 2231 نرود و به باقی کشورها بپیوندد. ارسال موشک‌های ایرانی به سایر کشورها باید متوقف شود. حمله به آرامکو غیرقابل قبول است.

وی اعلام کرد: ما همچنین نسبت به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی می‌کنیم.

نماینده آفریقای جنوبی: برجام مهمترین دستاورد در حوزه منع اشاعه سلاح های اتمی است 

 نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد گفت که برجام مهمترین دستاورد در حوزه جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی است.

جری ماتجلا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت مجازی برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران برگزار شد، افزود:  بر این اساس باید تمامی کشورها به این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشند. ما باید از تحریک برای نقض این تعهدات خودداری کنیم. 

نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد تاکید کرد که رفع همه تحریم ها به ویژه در جهت غیرسیاسی هستیم که برداشته شدن این تحریم ها، بخشی از برجام هست.

وی افزود که آفریقای جنوبی معتقد است که حذف کامل تمام سلاح های هسته ای تضمینی است که هیچ کشوری در آینده در هیچ شرایطی از آن استفاده نخواهد کرد.

وی گفت: آفریقای جنوبی معتقد است که خلع سلاح هسته ای و ممانعت از گسترش سلاح هسته ای دو فرآیندی است که باید پا به پای هم حرکت کنند.

وی افزود: ما در آفریقای جنوبی سلاح های هسته ای مان را تحویل داده ایم و به جامعه جهانی برگشته ایم و از دیگران هم می خواهیم که به همین ترتیب عمل کنند به خصوص اینکه تنش در خلیج فارس بر امنیت جهانی تاثیر دارد. 

این مقام آفریقایی تاکید کرد: آفریقای جنوبی از همه طرف ها می خواهد که خویشتنداری حداکثری از خود نشان دهند و این شورا باید گام هایی بردارد برای اینکه تنش را کمتر کند به جای اینکه تنش را افزایش دهد. در این چارچوب این شورا باید از هر ابتکاری که به صلح  و ثبات نه فقط در خلیج فارس بلکه در کل خاورمیانه کمک کند، حمایت کند.

نماینده آفریقای جنوبی در ادامه گفت: ما نگران هستیم و دست به گریبان هستیم با همه گیری کرونا و میلیون ها نفر دچار آن شده اند. این نشان می دهد که هیچ کس از این پدیده مصون نیست، بنابراین اجازه دهید که دست به دست هم دهیم و با این هیولای نامرئی با هم مقابله کنیم. الان فرصت آن است که با همبستگی از این فرصت استفاده کنیم و این فرصت را برای انسانیت از دست ندهیم.

وی افزود: آفریقای جنوبی از هر تلاشی برای کاهش تنش ها و از تقویت گفت و گو حمایت می کند و اینکه ما به اهداف لازم درمورد خلع سلاح هسته ای و خلع سلاح برسیم.

در خواست جمهوری دومینیکن برای اجرای کامل و موثر برجام 

خوزه سینگر نماینده دایم جمهوری دومینیکن در سازمان ملل متحد در نشست صبح س‌شنبه به وقت محلی در شورای امنیت برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری دومینیکن بر حمایت قاطع خود از اجرای کامل و موثر برجام که نتیجه موفقیت‌آمیز دیپلماسی چندجانبه و دستاورد بزرگ عدم اشاعه است، تاکید دوباره می‌کند.

سینگر افزود: ما از اراده و تعهدی که طرف‌های برجام برای اجرای کامل آن انجام دادند و تلاش‌ها برای حفظ این توافق به ویژه از سوی کشورهای اروپایی قدردانی می‌کنیم که برای تضمین منافع اقتصادی ایران آنگونه که توافق شده بود و کاهش تاثیر محدودیت‌های تحریم‌های یکجانبه علیه ایران با استفاده از مکانیسم مالی اینستکس تلاش کردند.

نماینده جمهوری دومینیکن همچنین با بیان اینکه کشورش «درخواست‌های اخیر برخی کشورها» برای استفاده از مکانیسم ماشه را محکوم می‌کند، تاکید کرد: ما بر این باوریم که برجام تحت فشار شدید است و اقداماتی که از سوی برخی طرف‌ها صورت می‌گیرد، این توافق را به شدت تضعیف می‌کند.

وی اقدام ایران برای کاهش پایبندی خود به برجام را در نتیجه خروج آمریکا از این توافق دانست و ضمن ابراز تاسف از این بابت، تصریح کرد: اجرای کامل مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران و دیگر طرف‌های این توافق برای موفقیت آن ضروری است.

سینگر درباره ادعای دبیرخانه سازمان ملل پیرامون ایرانی بودن موشک‌های استفاده شده در حملات سال گذشته به تاسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان، افزار نگرانی کرد و مدعی شد که تحقیقات درباره تسلیحات مصادره شده توسط آمریکا که در حال ارسال به یمن بوده و ادعای ایرانی بودن آن‌ها، حاکی از نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ است.

تونس برجام را یک پیمان کلیدی بین‌المللی خواند

منصف باتتی روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، افزود: من می‌خواهم برگزاری کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از جنگ افزار هسته ای و دیگر جنگ افزارهای کشتار جمعی را یادآوری کنم که در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شد و در آن همه کشورهای منطقه از جمله ایران، مشارکت سازنده‌ای داشتند.

وی خواستار ادامه برگزاری این نشست به طور سالانه در مقر سازمان ملل شد و افزود: این کنفرانس می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگو و مذاکرات مستمر برای خلع سلاح هسته‌ای در منطقه باشد.

نماینده تونس در سازمان ملل متحد به نام رژیم صهیونیستی و برنامه نظامی هسته ای آن اشاره مستقیم نکرد، اما گفت: از همه دولت‌های منطقه می‌خواهیم در نشست آتی این کنفرانس شرکت کنند.

باتتی همچنین خواستار تلاش کشورهای منطقه برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها شد و بر اهمیت برجام به عنوان یک پیمان کلیدی بین‌المللی تاکید کرد.

ایران: گزینه ها در برابر تمدید تحریم تسلیحاتی قاطعانه خواهد بود

اما در نهایت نوبت به سخنرانی ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: چنانچه بار دیگر شورا تعلل ورزد، به منزله یک نسل عقبگرد در چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون خواهد بود.

وی گفت: چنانچه بار دیگر شورا تعلل ورزد، به منزله یک نسل عقبگرد در چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون خواهد بود.

ظریف خاطرنشان کرد: حتی یک جلسه شورا برای نکوهش دولت آمریکا یا حداقل برای بررسی نقض های مکرر آن تشکیل نشده است. در عوض، برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند؛ در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام به پایبند نیستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایالات متحده - با برخی از عمال خود - به دبیرخانه فشار آورد تا یک خوانش گمراه کننده از قطعنامه ۲۲۳۱ را اتخاذ کند... دبیرخانه را وادار به اتکا به ادعاهای خودساخته و اسناد جعلی برای تهیه یک گزارش کاملاً غیرحرفه‌ای می کنند.

وی ادامه داد: ایران با عملکرد مبتنی بر حسن نیت، از اعمال این اقدام جبرانی خودداری نموده تا طرف‌های باقیمانده برجام قادر باشند به وعده‌های خود عمل کنند. به مدت یک سال تمام، اجرای کامل برجام را ادامه دادیم.

ظریف افزود: اقدامات جبرانی ما تا امروز هیچ تاثیری در نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای مان نداشته‌ است... قطعا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تحت «سخت‌گیرانه‌ترین» نظام بازرسی در تاریخ قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: چارچوب زمانی رفع محدودیت‌های تسلیحاتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش‌بینی شده، بخش لاینفک از تفاهم سخت به دست آمده است، که طرف‌های برجام را قادر ساخت تا در نهایت درمورد بسته کلی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کنند.

او گفت: هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است. در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همانطور که قبلاً به بقیه طرف‌های برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که بیش از ۴۰ سال از فشارهای آمریکا - چه از طریق طرح اتهامات یا جنگ و چه تحریم یا ترور- از جمله ترور بزدلانه قهرمان ضد تروریسم منطقه ما، سردار قاسم سلیمانی - نتوانسته است «ایرانیان را به زانو درآورد» یا بر دستگاه محاسباتی ملت ما تأثیر بگذارد.

مشروح سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان را ایــــــنــــــجـــــــــا بخوانید.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تافهیمه IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    8 7
    به کشورم ایران میبالم ،مرگ برمنافق مرگ برآمریکاشعاریست که ایران رانگهداشته است
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 8
    امیدوارم وقتی رای گیری شد تیتر نزنید: آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو. تمدید این قطعنامه سند جنایت توست!!
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    6 0
    اگر برجام را شبیه بدن یک انسان بدانیم امریکا اول از همه با چاقویی اجزای بدن ان را زخمی کرد بعد شروع به قطع کردن اجزای بدن ان نمود و حالا با تمدید تحریم تسلیحاتی می خواهد قلب برجام را از سینه دراورد و به حیات برجام برای همیشه پایان دهد