۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۲

نرخ بیکاری زمستان سال گذشته 11 درصد اعلام شد.

سید ابراهیم علیزاده: بالاخره پس از گذشت بیش از 270 روز از اعلام آخرین نرخ بیکاری رسمی در کشور توسط مرکز آمار، امروز اعلام شد که نرخ بیکاری فصل زمستان سال گذشته 11 درصد محاسبه شده است.

این خبر را یکی از اعضای شورای عالی اشتغال به خبرنگار خبرآنلاین می دهد و می گوید که طبق صحبت هایی که وی با مسئولان مرکز آمار کشور داشته، نرخ بیکاری در پایان فصل زمستان 11 درصد اعلام شده است.

وی در مورد میانگین نرخ بیکاری سال 89 اظهار بی اطلاعی می کند و با توجه به اینکه نرخ های بیکاری دو فصل تابستان و پاییز سال 89 اعلام نشده بود، بنابراین امکان برآورد نرخ بیکاری سال 89 از طریق محاسبه میانگین نرخ بیکاری چهار فصل سال گذشته امکان پذیر نیست.

اعلام نرخ بیکاری فصل زمستان در شرایطی است که مقامات مرکز آمار همچنان سیاست سکوت را در مورد نرخ بیکاری اتخاذ کرده اند و از سوی وزارت کار نیز تاکنون مسئولی نرخ بیکاری دقیق کشور را اعلام نکرده است. البته وزیر کار و امور اجتماعی پیش از این، نرخ بیکاری را در حد همان 10 درصدی دانسته بود که توسط رییس جمهوری به آن اشاره کرده بود.

با وجود این، محمد روحی، نماینده کارگران در شورای عالی اشتغال با ارائه این آمار تلویحا از کاهش بیکاری در کشور نیز خبر می دهد. چرا که طبق آخرین نرخ بیکاری رسمی اعلام شده از سوی مرکز آمار کشور، میزان بیکاری کشور در فصل بهار امسال 6/14 درصد اعلام شده بود که مقایسه این آمار با نرخ بیکاری زمستان سال گذشته حاکی از کاهش 6/3 درصدی بیکاری در زمستان سال 89 در مقایسه با بهار این سال است.

از سوی دیگر نرخ بیکاری فصل زمستان سال 88 نیز 9/11 درصد توسط مرکز آمار اعلام شده بود که این رقم نیز نشان می دهد که نرخ بیکاری زمستان سال گذشته در مقایسه با فصل مشابه سال 88 حدود یک درصد کاهش داشته است.

اما نکته قابل تامل این است که این برای اولین در شش سال اخیر است که نرخ بیکاری یک سال در فصل زمستان از فصل بهار آن سال کمتر می شود.

در سال 88 در حالی که نرخ بیکاری فصل بهار 2/11 درصد اعلام شده بود، نرخ بیکاری در فصل زمستان این سال به 9/11 درصد افزایش یافته بود.

در سال 87 نیز نرخ بیکاری 6/9 درصدی فصل بهار در فصل پایانی این سال به 5/12 درصد رسیده بود.

این روند در سال های 86 و 85 نیز به ترتیب این گونه بود که نرخ بیکاری 5/10 درصدی فصل بهار سال 86 در فصل زمستان این سال به 9/11 درصد و نرخ بیکاری 11 درصدی بهار سال 85 در فصل زمستان این سال به 1/12 درصد افزایش یافته بود.

در اولین سال فعالیت دولت نهم یعنی سال 84 نیز نرخ بیکاری فصل زمستان در حالی 1/12 درصد اعلام شده بود که این نرخ در فصل بهار این سال 9/11 درصد محاسبه شده بود.

البته با استناد به آمارهای وزیر کار می توان کاهش نرخ بیکاری در فصل زمستان را پذیرفت که شاید این بار دیگر وزیر کار با مشاهده آمار نرخ بیکاری فصل زمستان امسال به مانند فصل بهار، دیگر موضع انتقادانه از خود بروز ندهد. عبدالرضا شیخ الاسلامی پیش از این در گفت وگو با خبرآنلاین گفته بود: «براساس گزارش های استانداران بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل در 11 ماهه سال 89 ایجاد شده است.» 

2میلیون 700 هزار بیکار در کشور

از سوی دیگر با توجه به نرخ بیکاری 11 درصدی در زمستان سال گذشته می توان تعداد بیکاران کشور را نیز برآورد کرد.

براین اساس، می توان ابتدا به آخرین آمار بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد که وقتی نرخ بیکاری کشور را 6/14 درصد در فصل بهار سال 89 محاسبه کرده بود، تعداد جمعیت فعال کشور را بیش از 24 میلیون و 200 هزار نفر و تعداد بیکاران کشور را نیز بیش از سه میلیون و 525 هزار نفر را اعلام کرده بود.

حال با در نظر گرفتن همان تعداد جمعیت فعال کشور در فصل بهار، آن وقت تعداد بیکاران کشور در زمستان سال گذشته دو میلیون و 700 هزار نفر برآورد می شود. این برآورد از رقم دو میلیون و 400 هزار نفری هم که رییس جمهوری مدتی پیش به آن اشاره کرده بود چندان دور نیست. اما نکته قابل تامل این است که این دو میلیون و 700 هزار نفر بیکار، کسانی هستند که حداقل یک ساعت در هفته هم کار نمی کنند.

از سوی دیگر ناگفته نماند که افرادی که به طور موقت کار را ترک کرده باشند به همراه افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود کار می کنند و کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می دهند و محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می کنند شاغل محسوب می شوند. 

سال

فصل بهار

فصل تابستان

فصل پاییز

فصل زمستان

میانگین

84

9/11

9/10

9/10

1/12

4/11

85

11

2/10

6/11

1/12

2/11

86

5/10

9/9

8/9

9/11

6/10

87

6/9

2/10

5/9

5/12

4/10

88

2/11

3/11

3/11

8/13

9/11

89

6/14

...

...

11

...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    1 0
    اين آمار نيز سليقه اي است چند ساعت كار در هفته يا ماه را ملاك قرار داده ايد؟ ايا فقط از كساني كه به وزارت كار رجوع ميكنند و اعلام بيكار ي ميكنند امار گرفته ايد؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    1 0
    بيكاري خيلي بيشتر از اين امارها در جامعه نمود عيني دارد
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    این درصد نرخ بیکاری برای کل جمعیت ایران محاسبه شده نه برای کسانی که در رده شاغلین باید جای بگیرند . واقعا آمارها با آدم حرف میزنند .
  • بدون نام MY ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    1 0
    الان در خانه من 3 تا پسرم لیسانس و فوق لیسانس بیکار هستند. پس چرا مردم را احمق فرض میکنید.
  • بدون نام MY ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    لطفا اعداد را درست و به صورت علمی بنویسید. اصولا اعداد را از راست به چپ نمینوسند
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    1 0
    کدومش؟؟ راستش یا دروغش؟ نقطه به نقطه ش یا سالانه اش؟ مرده هاش یا زنده هاش؟ کدومش بالاخره منتشر شد جانم؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    باید اولا" تعریف درستی از شاغل ارائه گردد و با استانداردهای جهانی می بایست آمار بیکاران استخراج گردد در حال حاضر آمارها بدون مدک و سلیقه ای ارائه می شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    من تنها قصدم جمع آوری پاورقی از نظرات کاربران شما درباره نرخ دقیق بیکاری ایران بود اما...
  • بدون نام CZ ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    آماری که هیچ مرجع رسمی ای حاضر به پذیرش آن نیست هم نوبر است! این نکته که بیکاری زمستان از بهار کمتر است هم از آن حرفهای بانمک است
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    چه مسخره...
  • مهدی IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    1 0
    متا سفانه تو کشور ما هر چیزی رنگ بوی سیا سی میگیره حتی امار ها!