علت حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا و مجتمع‌های پتروشیمی از زبان رئیس پدافند غیرعامل

خبرگزاری صداوسیما نوشت: سردار جلالی با اشاره به آتش سوزی‌های پارسال مجتمع‌های پتروشیمی اضافه کرد: گزینه نخست این بود که ممکن است این آتش سوزی‌ها ناشی از حملات سایبری باشد، اما با بررسی‌های انجام شده، تقریباً همه این آتش سوزی‌ها ناشی از رعایت نکردن مسائل ایمنی بود.

سردار غلامرضا جلالی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره جدیدترین تهدیدهای ایران اظهار داشت: فناوری‌های روز به علت پیشرفته بودن و وجود عناصر سایبری و هوشمند در آن‌ها علاوه بر ارائه خدمت به مردم، در درون خود تهدیدآمیز هستند.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> واکنش سردار جلالی به احتمالات درباره حمله سایبری به کشور

وی با اشاره به اینکه فناوری‌های نو، ترکیبی از تهدید و فرصت هستند، ادامه داد: مثلاً شبکه‌های اجتماعی جزو کارکردهای ضروری مردم است و همه از آن استفاده می‌کنند، اما شبکه‌های اجتماعی که در تسلط کشورهای خارجی باشد، برای کنترل مردم کشورهای دیگر و ایجاد آشوب و برهم زدن نظم کشورها و حملات اقتصادی و امنیتی هم استفاده می‌شود.

سردار جلالی افزود: لازم است نسبت به نحوه برخورد با این فناوری‌ها، بازنگری داشته باشیم ضمن اینکه از همه مزایای آن نیز باید استفاده کنیم، اما باید مراقب باشیم درگیر آسیب‌ها و تهدیدات آن نشویم. از فناوری هسته‌ای برای تشخیص پزشکی و درمان استفاده می‌کنیم، اما به مسائل ایمنی این فناوری توجه نکنیم ممکن است آسیب زا باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ملاحظات ایمنی و امنیتی را معمولاً سه لایه می‌کنیم لایه نخست، ایمنی، دسته‌ای هم ملاحظات امنیتی و دسته سوم، لایه جنگی و دفاعی است که در این لایه، دشمن و تهدید مطرح می‌شود.

سردار جلالی افزود: در زمینه حوادثی که اخیراً اتفاق افتاد با توجه به اینکه درگیر جنگ جدی اقتصادی با آمریکا هستیم و در حوزه‌های مختلف، کشمکش داریم، نخستین فرضیه این است که این حوادث ممکن است تهدید و ناشی از حرکت دشمن باشد که معمولاً در مرحله اول، ملاحظات ایمنی را بررسی می‌کنیم. 

وی با اشاره به آتش سوزی‌های پارسال مجتمع‌های پتروشیمی اضافه کرد: گزینه نخست این بود که ممکن است این آتش سوزی‌ها ناشی از حملات سایبری باشد، اما با بررسی‌های انجام شده، تقریباً همه این آتش سوزی‌ها ناشی از رعایت نکردن مسائل ایمنی بود.

سردار جلالی گفت: بخش عمده‌ای از این حوادث نتیجه رعایت نکردن مسائل ایمنی است، اما بخشی هم ممکن است ناشی از حرکات عناصر ضد انقلاب و عناصر مرتبط با آن باشد و شاید هم دشمن دخالت داشته باشد.

وی با اشاره به حادثه مربوط کلینیک سینا مهر افزود: این حادثه به علت رعایت نکردن مسائل ایمنی در نگهداری کپسول‌های گاز رخ داد و مباحث امنیتی در آن مطرح نبود. در برخی موارد، مشکلات حقوقی و قانونی وجود دارد مثلاً در این حادثه، شهرداری‌ها و آتش نشانی می‌گویند به مدیر آن مرکز نسبت به رعایت مسائل امینی، سه بار تذکر دادند، اما توجهی نکردند.

وی با بیان اینکه در صورت توجه نکردن به اخطار نخست، در مرحله دوم باید این مرکز بسته می‌شد، گفت: بنابراین قانون باید اختیار لازم را به شهرداری‌ها و آتش نشانی‌ها بدهد تا در این گونه موارد، با دستور قوه قضائیه و به حکم قاضی، این مراکز، بسته شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه مجموعه‌های پرخطر زیاد داریم، گفت: سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های شیمیایی هسته‌ای و بیولوژیک، ماموریت‌هایی را به سازمان پدافند غیر عامل داده و در اساسنامه تصریح شده است که ساختارها، قوانین و برنامه‌های لازم برای این منظور تهیه شود.

سردار جلالی با بیان اینکه پس از ابلاغ سیاست‌ها، ۴ قرارگاه پدافند شیمیایی، هسته‌ای، زیستی و سایبری را ایجاد کردیم، ادامه داد: قرارگاه پدافند هسته‌ای را برای کنترل پیامدهای هسته‌ای و پرتوی ایجاد کردیم، اما چون استفاده از سلاح هسته‌ای، تقریباً منتفی است بنابراین همه تمرکز بر روی نشت صنعتی است.

جلالی اضافه کرد: برای این منظور اقدامات زیادی را انجام دادیم و ساختار قرارگاه پدافند هسته‌ای را با مسئولیت استانداران ۷ استان هسته‌ای سازماندهی کردیم و فرمانده سپاه استان را به عنوان جانشین قرار دادیم و طرح پدافند هسته‌ای را برای همه این استان‌ها تهیه و مانورهای آزمایشی را در این استان‌ها از جمله استان مرکزی، تهران، بوشهر، قم و اصفهان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه با هماهنگی وزارت کشور و معاونت عمرانی، همه شهرهای با مبنای هسته‌ای را به تجهیزات اولیه رفع آلودگی، مجهز کردیم، گفت: پیش از شیوع کرونا، ۵۱ شهر را با کمک شهرداری‌ها و وزارت کشور، تجهیز و آموزش‌های لازم را دراین زمینه ارائه و واحدهای خاص را در آتش نشانی‌ها راه اندازی کردیم. باکمک سازمان اورژانس، حدود ۲۰۰ آمبولانس را در سراسر کشور به تجهیزات مقابله با حوادث شیمیایی، بیولوژیک و زیستی مجهز کردیم.

وی اضافه کرد: بیمارستان شهید چمران را به عنوان قطب درمان مصدومیت‌های هسته‌ای تجهیز کردیم و کادر درمانی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر را هم برای این منظور آموزش دادیم و برای همه مراکز هسته‌ای، اورژانس هسته‌ای ساختیم.  پارسال بررسی کردیم در تهران حدود ۶۰ بیمارستان هستند که از مواد هسته‌ای برای تشخیص و درمان استفاده می‌کنند و برای جلوگیری از نشت این موارد، طرح‌هایی را تهیه و مانورهایی را اجرا کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مسئولیت کلی حفاظت اطلاعات بر عهده وزارت اطلاعات و حراست دستگاه‌های اجرایی است، اضافه کرد: با کمک وزارت اطلاعات، دستورالعملی را برای نحوه حفاظت از اطلاعات تولید شده در طرح پدافند غیر عامل تدوین کردیم و حفاظت اطلاعات کشور، یک وظیفه ملی برای همه بخش‌های کشور است.

جلالی در زمینه ساماندهی مقابله با حملات سایبری هم گفت: مسئول امنیت هر دستگاه، رئیس آن دستگاه است و سازمان پدافند غیر عامل، خدمات مشاوره‌ای و نظارتی و کمک به آنها ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: پارسال با هماهنگی و تقسیم کار، حدود ۲۰۰ رزمایش در دستگاه‌های مختلف را انجام دادیم و تلاش کردیم معایب و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه مسئولیت مقابله با حمله‌های سایبری با این سازمان است، درباره سیستم حمل و نقل چابهار هم گفت: دو شرکت بخش خصوصی، کار هماهنگی ترابری و حمل و نقل بندر شهید رجایی را انجام می‌دادند که آسیب پذیری سیستماتیک در سیستم فناوری و اطلاعات آنها وجود داشت که از آن برای نفوذ استفاده شد و حدود ۲ تا ۳ ساعت، خدمات این سیستم، متوقف و سپس اصلاح شد.

سردار جلالی افزود: حدود سه ماه پیش از این حادثه در این بندر، رزمایش برگزار و معایب را یادآوری کردیم.

وی، اثبات منشاء و نوع حمله را مشکل دانست و گفت: ممکن است دشمن و یا کشور خاصی پشت این حمله نباشد و ناشی از ویروس‌های رها شده باشد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه راهبرد رسانه‌ای آمریکا، معرفی ایران به عنوان مهاجم در فضای سایبری است، افزود: این موضوع واقعیت ندارد و ما باید با این سیاست رسانه‌ای دشمن مقابله کنیم. در سه ماه نخست امسال، رژیم صهیونیستی و آمریکا در حدود ۱۴ تا ۱۷ مورد، ایران را به حملات سایبری متهم کردند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در ۴ تا ۵ ماه گذشته به علت آسیب پذیری هایی که در فضای سایبری وجود دارد و به علت شرایط کرونایی، بیشتر دسترسی‌ها، تسهیل شده بنابراین حملات هکرها افزایش یافته است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه حملات سایبری از ابتدای امسال تاکنون بسیار محدود بوده است، افزود: امنیت، هیچ وقت مطلق نیست و همیشه مسیرهایی برای نفوذ وجود دارد. در برنامه امسال، مجموعه زیادی از رزمایش برای کشف آسیب پذیری ها داریم و تلاش می‌کنیم بازرسی و بازبینی تا آسیب پذیری ها را برطرف کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات و وظایف این سازمان، پیگیری راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: تلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام دادیم و هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام شد و در دستور کار شورای عالی فضای مجازی است.

سردار جلالی افزود: سازمان پدافند غیر عامل کشور معتقد است شبکه‌های اجتماعی، محل هدایت و سیاستگذاری و جهت دهی به افکار عمومی مردم و از طرفی هم شغل و کار در این شبکه‌ها در حال توسعه است و اگر این موضوع خارج از کنترل دولت و حکومت باشد، زمینه برای فعالیت شبکه‌های خارجی اجتماعی بدون رعایت قوانین و مقررات کشورمان، آماده می‌شود.

وی اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایجاد ناامنی در حوادث اخیر کشورمان هم نقش داشته‌اند و موضع سازمان پدافند غیر عامل این است که به شبکه اجتماعی ملی نیاز داریم که حتی اگر بخش خصوصی ظرفیت ایجاد آن را ندارد دولت به ایجاد و راه اندازی آن موظف و مسئولیت ایجاد زیرساخت‌های شبکه اجتماعی ملی باید به وزارت ارتباطات سپرده شود. استفاده از فناوری‌های نو برای ایجاد برتری و اشراف کشورهای صاحب فناوری، قطعی و جدی است.

وی ادامه داد: در حوزه سایبری، لایه سایبری نظامی ایجاد شده و سلاح‌ها و ابزارهای نظامی سایبری در حال ساخت است. نیروهای مسلح و بخش‌های دفاعی باید به روز باشند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406057

برچسب‌ها