۶ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
حاج احمد متوسلیان؛ فرمانده‌ای فراموش نشدنی و مردم‌دار

حاج احمد متوسلیان در عین اقتدار نظامی، فردی بسیار مردم دار و شوخ طبع بود.

حاج احمد یکی از بهترین و در عین حال قدرتمندترین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. ایشان در عین شجاعت، دارای خصوصیات بارزی بود که از جمله آنها می‌توان؛ به «تدین»، «اخلاق مداری»، «ایثار» و «اقتدار» اشاره کرد. این صفات را نیز تمامی کسانی که او را دیده و یا با هم‌رزمان ایشان صحبت کرده‌اند، تأیید می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید؛

بازگشت حاج احمد متوسلیان به کشور بعد از ۳۸ سال /حاج احمد و سه همرزمش در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند

زمان حضور حاج احمد متوسلیان در کردستان را می‌توان به عنوان یک نقطه عطف در کارنامه نظامی این فرمانده سپاه دانست، زیرا حاج احمد در آن منطقه در عین اقتدار، بسیار با اخلاق رفتار کرده بود.



 

خاطرات مردم پاوه از حاج احمد متوسلیان

سالها بعد از مفقود شدن حاج احمد زمانی که بنده در منطقه «پاوه» به عنوان فرمانده حضور پیدا کردم از اهالی مناطق کردنشین غرب کشور می‌شنیدم که او در عین «رشادت» و «جدیت» در کار، بسیار  از خود گذشته بود، و با روحیه «مردمی بودن»، خاطرات بسیار خوبی را در میان مردم آن مناطق به جا گذاشته بود.

حاج احمد امنیت را به مناطق کردنشین هدیه داده بود و این موضوع را مردمی که حضور او در آن مناطق را به یاد داشتند، به صورت ملموس درک کرده بودند.

حاج احمد متوسلیان از آن دست فرماندهانی بوده که عملکرد او، باعث شده اکنون بعد از ۳۸ سال هنوز در قلب مردم زنده بماند. امروز شاهد هستیم نوجوانان و جوانانی که سالها بعد از مفقود شدن حاج احمد به دنیا آمده‌اند، بر روی کیف‌ها و یا لوازم التحریر خود عکس ایشان را می‌چسبانند. همه این رفتارها حکایت از این موضوع دارد که حاج احمد برای همیشه زنده است و از  خاطر مردمان این سرزمین پاک نمی‌شود. 

موضوع مفقود شدن حاج احمد و سرنوشت او از جمله وقایعی در تاریخ بعد از انقلاب است که باید به صورت کارشناسی و بر اساس یک دسته از تحقیقات بین المللی مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج آن نیز به اطلاع مردمی که سالها منتظر خبری از ایشان بودند رسانده شود.

هر دو احمد شبیه هم بودند

بسیاری از فرماندهان سپاه در دوران پس از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس دارای ویژگی‌های خاص شخصیتی بودند که آنها را در میان مردم جاودانه کرده است.  اما شاید بتوان حاج احمد متوسلیان و شهید احمد کاظمی بسیار شبیه به هم دانست، زیرا هر دو فرمانده در عین اقتدار نظامی بسیار رئوف و از نظر اخلاقی، «مردم دار» و «خوش برخورد» بودند.

بسیاری از کسانی که تحت فرماندهی حاج احمد متوسلیان بودند تعریف می‌کنند؛ او بالاترین روحیه را در کار داشت و حتی با شوخ طبعی خود، روحیه مجموعه تحت امر خود را نیز بالا می‌برد.

این سرزمین مدیون حاج احمدها و حاج قاسم‌ها و بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس است که باید نسل جدید با خصوصیات رفتاری ایشان بیش از پیش آشنا شوند.

*فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و از فرماندهان دوران دفاع مقدس

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =