ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده باشید، قطعاً اصطلاح ترید ارز دیجیتال به گوشتان خورده‌است. این اصطلاح به منظور خرید و فروش بیت کوین در بهترین زمان ممکن است.

به عبارت دیگر، برای کسب سود بعد از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، باید با قوانین خرید ارزدیجیتال ، فروش ارز دیجیتال؛ تحلیل نمودارهای قیمت و … آشنایی کامل داشت.

ترید یا معامله یعنی چی؟

فرقی نمی‌کند که قصد سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارهای مالی را دارید. چرا که برای کسب سود و چندین برابر کردن سرمایه اولیه، باید قادر به تشخیص بهترین زمان ممکن به منظور خرید یا فروش باشید؛ بنابراین ترید یا معامله زمانی سودآور است که تریدر یا معامله کننده، با تحلیل نمودارهای قیمت و سیگنالهای دریافتی، بهترین زمان را برای سرمایه‌گذاری در بهترین بازار مالی شناسایی کند.

تریدر کیست؟

تریدر یا معامله گر به فردی گفته می‌شود که وظیفه تحلیل را به عهده دارد. اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند این است که تریدر را با سرمایه‌گذار یکی در نظر می‌گیرند. در حالی که این‌طور نیست. سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی یا بلند مدت یا کوتاه مدت انجام می‌شود. معمولاً سرمایه‌گذار به فردی گفته می‌شود که هدفش از سرمایه‌گذاری، بلند مدت است. یعنی به زودی، حتی اگر شاهد ضرر یا سود کلان باشد، تصمیم به خرید یا فروش نمی‌گیرد! اما تریدر به کسی گفته می‌شود که به تحلیل‌های روزانه و حتی ساعتی که انجام می‌دهد، سریع اقدام به خرید یا فروش می کند. در نتیجه هدف تریدر ارز دیجیتال، خرید و فروش در کوتاه مدت است.

عوامل تأثیرگذار بر سود ترید ارز دیجیتال چیست؟

در میان انواع بازارهای مالی، بازار ارز دیجیتال از همه جوانتر بوده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌است. حتی کسانی که به روشهای سنتی سرمایه‌گذاری مانند خرید طلا و مسکن عادت کرده‌اند. اما برخلاف تصور بسیاری از افراد، مبحث ارزهای دیجیتال خیلی هم تازه نبوده و از قبل شروع رسمی فعالیت بیت کوین هم مطرح و حتی اجرا شده بود. ارزهای دیجیتال بسیاری قبل از بیت کوین طراحی و لانچ شدند که همه به دلیل مشکلاتی که داشتند، خیلی زود از میدان رقابت خارج شدند.

بزرگترین مشکلی که در خصوص رمزارزها قبل از بیت کوین وجود داشت، مسئله دوبار خرج کردن بود. به این معنی که کاربر می‌توانست با کمی دستکاری، از یک پول چند بار استفاده کند. خوشبختانه بیت کوین راه حلی برای رفع این مشکل داشت و آن هم استفاده از کاربران درون شبکه به منظور برقراری امنیت بود. حتماً می‌دانید که هیچ ارگان دولتی یا شخص خاصی روی قیمت بیت کوین کنترل نداشته و همه چیز توسط ماینرهایی که درون شبکه حضور دارند، بررسی می‌شود.

همین مسئله، دارای بیشترین تأثیر روی ترید ارز دیجیتال است. چرا ارزش بیت کوین مستقیماً توسط مردمی تعیین می‌شود که از آن استفاده می‌کنند! بنابراین تا زمانی که مردم پشت این رمز ارز ایستاده و از آن استفاده می‌کنند، بیت کوین هم ارزش خواهد داشت. اما این موضوع چندان برای سازمانهای مالی دولتها، خوشایند نیست. به همین خاطر همواره در تلاش هستند که به صورت غیر مستقیم روی ترید ارز دیجیتال تأثیر گذاشته و تا حد زیاد این بازار را ضعیف کنند؛ بنابراین عواملی که باعث تضعیف بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، عبارت هستند از:

* مخالفت دولت‌ها، افراد مشهور و سلبریتی‌ها

* هک و حمله ارز دیجیتال

* شایعه پراکنی در خصوص رمزارزها

انواع ترید ارز دیجیتال

همان‌طور که گفته شد، اگر خرید بیت کوین و بعد فروش آن در مدت زمان کوتاهی انجام شود، شما دیگر سرمایه‌گذار نخواهید بود و در واقع یک تریدر هستید! گرچه انواع ترید ارز دیجیتال به صورت کوتاه مدت انجام می‌شوند، اما با یکدیگر تفاوت‌هایی هم دارند.

۱. ترید روزانه

همان‌طور که از نام این نوع معامله مشخص است، همه چیز به صورت روزانه انجام می‌شود. یعنی شما در یک روز هم می‌خرید و هم می‌فروشید! افرادی که در این نوع ترید فعالیت می‌کنند، باید روزانه زمان زیادی صرف مشاهده نحوه تغییر بازار و تحلیل نمودارها صرف کنند.

۲. ترید اسکالپینگ

ترید به روش اسکالپینگ بسیار کوتاه مدت تر از ترید روزانه است! در این نوع ترید احتمال اینکه در ۱ روز چندین بار خرید و فروش کنید، وجود دارد. افرادی که از این نوع استراتژی معامله استفاده می‌کنند که معتقد هستند کسب سود هرچند کم، بهتر از ریسک و از دست دادن سرمایه است!

۳. ترید سویینگ

استراتژی سویینگ، یکی دیگر از روشهای ترید ارز دیجیتال است. برای ترید از این طریق، باید اطلاعات کاملی در خصوص تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال داشته باشید. چرا که در غیر این صورت موفق به ترسیم نمودار قیمت بیت کوین در آینده نخواهید بود. در این روش، انجام معامله در مدت زمان طولانی تری انجام می‌شود. معامله گر، برای تشخیص و تصمیم در مورد بهترین زمان انجام معامله، به جای آنکه تمام وقت خود را پشت مانیتورها صرف کند، به یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی مشغول می‌شود. در این نوع تحلیل، با استفاده از اطلاعاتی مانند روند تغییر بازار در روزهای گذشته، حجم معاملات انجام شده، پیش‌بینی در مورد قیمت بیت کوین انجام می‌شود. گرچه این پیش‌بینی به صورت ۱۰۰ درصد درست نیست، اما اگر اصولی و با ابزارهای مناسب انجام شده باشد، قطعاً کمک کننده خواهد بود.

ترید ارز دیجیتال

برای شروع ترید ارز دیجیتال از کجا باید شروع کنیم؟

قبل از هرچیز باید استراتژی معامله خود را تعیین کنید. پیشنهاد ما یادگیری روشهای تحلیل و تسلط نسبی روی ابزارهایی است که برای انجام این کار استفاده می‌شوند. بعد از آن نوبت به ثبت نام در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال برای شروع خرید و فروش می‌رسد. خوشبختانه به دلیل محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال، به تعداد صرافی‌هایی که امکان خرید و فروش را برای معامله گران فراهم می‌کنند، اضافه می‌شود. اما مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت این است که امکان استفاده از صرافی‌های خارجی برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، وجود ندارد. چرا که به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان احراز هویت در صرافی‌های خارجی وجود ندارد. علاوه بر این، حتی در صورتی که موفق به ثبت نام در سایت و احراز هویت هم شدید، باید بدانید که هیچ‌یک از صرافی‌ها از ارز ریال پشتیبانی نمی‌کنند. در نتیجه شما باید ابتدا ریال را به دلار برای خرید بیت کوین و سپس دلار را به ریال برای فروش بیت کوین تبدیل کنید.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که برای ورود به ترید ارز دیجیتال، یک  وب سایت معتبر خرید و فروش ارز دیجیتال را در  ایران  انتخاب کنید. برای انتخاب درست هم به مواردی همچون پیشینه، امنیت، حجم معاملات انجام شده و … باید توجه داشته باشید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406596