رونمایی از برگ برنده نیروهای نظامی ایران در دریا و آسمان +عکس

ایران اسلامی دارای سامانه‌های متعددی در حوزه پدافند هوایی است که در بردهای متفاوت می‌توانند نیاز کشورهای مختلف را در این عرصه تأمین کند.

به گزارش خبرآنلاین، تجارت جهانی تجهیزات نظامی در حال حاضر یکی از پر رونق ترین و سودآورترین بازارهای اقتصاد جهان است که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات مؤسسه بین المللی صلح استکهلم روند رشد صعودی داشته و بخش قابل توجهی از صادرات کشورهای صاحب این صنعت مانند آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین را به خود اختصاص داده است.

مسئولان کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن توانمندی دفاعی ایران تاکید داشته‌اند و در عمل نیز ثابت شده است که این توانمندی‌ها به امنیت و آرامش در منطقه آشوب زده غرب آسیا کمک شایانی کرده است و به واسطه تجارت جهانی می‌تواند در جهت تقویت کشورهای دوست و هم پیمان، دست به صادرات این محصولات دفاعی کارآمد زد و در کنار تقویت بنیه دفاعی کشورهای هم پیمان به سود سرشار این صنعت نیز دست یافت.

بنا به روایت خبرگزاری مهر، از این رو نگاهی به برخی از شاخص ترین محصولات دفاعی کشورمان می‌اندازیم که می‌تواند در سبد ادوات نظامی صادراتی ایران قرار گرفته و با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، بتواند توجه خریداران خاص خود را جذب کرده و از این بازار پرسود جهانی بهره‌مند شود.

سبد محصولات دریایی

در عرصه دریا اگرچه آمریکا، آلمان و روسیه از جمله سردمداران این عرصه هستند و محصولات تولیدی کارخانجات این کشورها خریداران بسیاری در سطح جهان دارد اما ایران نیز در این سال‌ها توانسته به دستاوردهای بسیار خوبی دست یابد.

در همین مدت کوتاه صنایع دفاعی ایران توانسته زیردریایی‌های بومی غدیر و فاتح را تولید کند که هرکدام از قابلیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند و به خوبی توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارند.

در حوزه شناورهای سطحی نیز ایران به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای دست یافته که از آن جمله می‌توان به ناوشکن سهند، جماران و دماوند جدید اشاره کرد این ناوشکن‌ها با توانمندی انجام مأموریت‌های سطحی و عملیات‌های ضد سطحی و ضد زیرسطحی و ضد هوایی و همچنین دارا بودن قدرت ماندگاری بالا در دریا و توان حمل بالگرد در ناوشکن سهند و البته سرعت رانش بالا جذابیت خوبی برای خریداران بین المللی داشته باشند.

قایق‌های تندرو مانند ذوالفقار، ذوالجناح، سراج و شهید ناظری یکی دیگر از برگ‌های برنده ایران در عرصه دریاست که در صادرات نیز در صورت صلاحدید مسئولان می‌تواند به محصولی با طرفداران بسیار تبدیل شود که سود فراوانی را نصیب صنعت دفاعی کشور کند.

سامانه‌های پدافند هوایی، سبدی غرور آفرین در تجارت جهانی

پیشرفت چشمگیر جنگنده‌ها و هواپیماها و پهپادهایی که از قابلیت رادارگریزی برخوردارند، اهمیت سامانه‌های پدافند هوایی و راداری را بیش از پیش نشان می‌دهند. این صنعت یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در سطح جهان است و یک سامانه پدافند هوایی متشکل از تجهیزات مختلف با قابلیت‌های فراوان است. در این سامانه‌ها در کنار رادارهای بسیار پیشرفته که وظیفه ردگیری پرنده‌های مهاجم و رصد آسمان کشورها را برعهده دارند، از سامانه‌های موشکی بسیار پیشرفته استفاده می‌شود که در صورت لزوم وظیفه درگیری و انهدام پرنده‌های متخاصم را بر عهده دارند. 

ایران اسلامی دارای سامانه‌های متعددی در حوزه پدافند هوایی است که در بردهای متفاوت می‌توانند نیاز کشورهای مختلف را در این عرصه تأمین کند، از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی تولید ایران می‌توان به باور ۳۷۳، سامانه سوم خرداد، طبس، کمین دو، صیاد و تلاش اشاره کرد، سامانه‌هایی که هر کدام سد محکمی در مقابل نفوذ بیگانگان به حریم آسمان کشور هستند، به همین دلیل در صورت صلاحدید مسئولان می‌تواند محصولات حوزه پدافند هوایی نیز در سبد صادراتی ایران قرار گرفته و در کنار ارزآوری برای کشورمان موجب برهم خوردن انحصار شکل گرفته در این بازار شوند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406649

برچسب‌ها