پورشیب:اختلاس و دلالی به مردم فشار آورده است

کاپیتان تیم‌ملی کاراته گلایه‌های زیادی از شرایط این‌روزها و تبعیض بین فوتبال با سایر رشته‌ها می‌کند.

سید حسن صفوی-خبرورزشی:کرونا همه دنیا را تعطیل کرده و حتی ما را هم کلافه کرده است، اما تمرینات انفرادی مان را پیگیری می کنیم تا از آمادگی جسمانی دور نباشیم.«این ابتدای حرف های ذبیح الله پورشیب است.کاراته‌کای کشورمان که امیدوار است با آغاز تمرینات اردوی تیم ملی مثل تمرینات فوتبال آن هم با شرایط بهداشتی رعایت شود.پورشیب بر این عقیده است که فوتبال تافته جدابافته است، وقتی برای فوتبال این همه پول خرج می شود و خروجی هم ندارد؛ خوب باید هم با کاراته تفاوت داشته باشد.

در این اوضاع تعطیلی ورزش به خاطر شیوع ویروس کرونا؛ شما در چه شرایطی به سر می برید؟

واقعا الان آرزوی همه مردم دنیا پایان این روزهای سخت است، امیدواریم زندگی همه مردم دنیا به روال عادی برگردد. در طول این مدت هم فقط تمرین انفرادی داشتم و خبری از تمرین گروهی نیست و این شرایط فعلا ادامه خواهد داشت.

شما هم از طریق فضای مجازی با کادرفنی در ارتباط هستید؟
بله کلا از طریق فضای مجازی کادر فنی از تمرینات ما آگاه می شود و در ارتباط هستیم. به هر حال با شرایطی که پیش آمده همه چیز بیکباره در دنیا تعطیل شد؛ این اتفاق قابل پیش بینی نبود و حالا تمام مسابقات، تمرین و... تعطیل شده و همه ما را کلافه کرده است.همه چیز کسل کننده شده و تنها امیدواریم که با کمک خدا واکسن این ویروس کشف شود و مردم دنیا از این شرایط نجات پیدا کنند. ما ففط تمرین می کنیم که از لحاظ آمادگی جسمانب شرایطمان ایده آل باشد.

فدراسیون جهانی کاراته تقویم برگزاری مسابقات کسب سهمیه المپیک را اعلام کرد و این موضوع یک مقدار از لحاظ روحی به شما انگیزه داد.

بله(باخنده) کرونا مسابقات را تعطیل کرد خودش هم مسابقات را دوباره شروع کرد. حالا که مشخص نیست تا چه زمانی این ویروس مهمان همه ما است؛ فدراسیون جهانی کاراته برنامه مسابقات کسب سهمیه المپیک را اعلام کرده تا تکلیف سهمیه المپیک مشخص شود. حالا شرایط برای همه یکسان است همه نفرات شانس کسب سهمیه المپیک را دارند امیدواریم که همه قهرمانان از شانس کسب سهمیه المپیک بهرمند شوند.البته ژاپنی ها در تلاش هستند تا المپیک برگزار شود امااگر این روال ادامه داشته باشد احتمال لغو برگزاری المپیک توکیو خیلی زیاد است.

مسابقات لیگ برتر فوتبال آغاز شده است؛ آیا برای برگزاری اردوی تیم ملی کاراته آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی موافق هستید؟

مسولان فدراسیون کاراته به مسولان وزارت ورزش پیشنهاد آغاز اردوی تیم ملی کاراته را داده اند اما موافقت نشده است. وقتی فوتبال با این همه جمعیت ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی تمرینات خود را آغاز کرده خوب بهتر است که کاراته و سایر رشته ها هم تمرینات گروهی را با رعایت مسایل بهداشتی آغاز کنند. حداقل در طول ماه دو هفته تمرینات گروهی داشته باشیم و تمرینات ما زیر نظر ستاد مبارزه با کرونا پیگیری شود.

شاید فوتبال از لحاظ برخورد نسبت به کاراته خطر کمتری داشته باشد و به همین دلیل لیگ برتر فوتبال آغاز شده است.

کلا ما در اردوهای تیم ملی کاراته مردان ۱۰ نفر بیشتر نیستیم اما جمعیت یک تیم لیگ برتری فوتبال را شما نگاه کنید! در تمرینات لیگ برتر فوتبال هم خیلی برخورد زیاد است. به هرحال فوتبال تافته جدابافته است؛ وقتی برای فوتبال این همه پول خرج می شود و خروجی هم ندارد؛ خوب باید هم با کاراته تفاوت داشته باشد.یک نفر نیست بگوید چرا باید پول های میلیاردی از خزانه بیت المال صرف بازیکنان خارجی شود؟ اصلا دولتی یا غیر دولتی هم فرقی ندارد؛ سوال من این است که چرا باید برای بازیکنان خارجی که بارها شاهد بودیم؛ پول های میلیاردی می گیرند و تنها چنددقیقه در طول فصل برای یک تیم بازی میکنند هزینه شود.

چرا کسی نمی گوید باشگاه های دولتی پول های میلیاردی را کجا خرج می کنند و چرا اصلا خرج بازیکنان و مربیان بی کیفیت می کنند؛ مربیانی و بازیکنانی که هیچ آورده فنی برای فوتبال کشورمان ندارند و حتی در پایان به فیفا شکایت میکنند؛ کسی خبر دارد فوتبال ایران در فیفا چقدر پرونده باز از همین نوع شکایت ها دارد؟

قبول دارید که این موضوع ضعف مدیریت در بعضی از باشگاه های ورزشی است؟
بله، بدون شک ضعف در مدیریت باشگاه های دولتی است که پول های میلیاردی صرف بازیکنان و مربیان خارجی درجه سه می شود؛ ما با هزینه کمتر می توانیم مربیان و بازیکنان داخلی را جذب کنیم و دست دلالان از فوتبال هم با این روش قطع می شود. این پول ها باید صرف عمران و آبادی کشورمان شود؛ نه اینکه یک دلال بازیکن و مربی به فوتبال ایران  معرفی می کند و سود خودش را بر می دارد در پایان هم همین مربی و بازیکن از باشگاه های ایرانی به فیفا شکایت می کنند و پول های بیت المال را به تاراج می برند. این اتفاقات ضعف مدیریت در باشگاه ها را نشان می دهد؛ عجیب تر آنکه اصلا کسی با این مدیران بعد از رفتن شان هم کاری ندارد؛ یعنی یک طوری با آن ها برخورد می شود که گویا آب از آب هم تکان نخورده است.

به نظر شما چه راهکاری وجود دارد تا این معضل در ورزش کشورمان و باشگاه ها حل شود؟

اول اینکه باید حساب و کتاب باشگاه ها مشخص شود؛ ورودی و خروجی مالی باشگاه ها در دوران هرمدیری مشخص شود و اگر کم و کاستی وجود داشت آن مدیر مربطه بازخواست شود؛ نه اینکه آن مدیر برکنار می شود و دیگر کسی از او سوال نمیکند بودجه کلان باشگاه صرف چه کاری شده است.چرا یک چارچوب قانونی در فوتبال ما وجود ندارد؟! چرا کسی نمی گوید باشگاه های دولتی پول های میلیاردی را کجا خرج می کنند و چرا اصلا خرج بازیکنان و مربیان بی کیفیت می کنند؛ مربیانی و بازیکنانی که هیچ آورده فنی برای فوتبال کشورمان ندارند و حتی در پایان به فیفا شکایت میکنند؛ کسی خبر دارد فوتبال ایران در فیفا چقدر پرونده باز از همین نوع شکایت ها دارد؟خوشحالیم که آقای رئیسی به فساد در ورزش هم نگاه ویژه دارد؛ امیدواریم به فوتبال و فسادی که در آن وجود دارد هم به صورت جدی رسیدگی کند تا دست این دلال ها از ورزش ایران قطع شود. اگر دست دلال ها قطع شود آن ۵۲ میلیون تومان دست مزدی که برای یک دقیقه آن مربی خارجی دریافت می کرد؛آن پول صرف مناطق محروم کشورمان می شود. پول نیم ساعت دست مزد مربی خارجی؛ زندگی حداقل بیش از پنجاه خانواده محروم و نیازمند را تامین می کند. دو چیز کمر مردم را شکسته است، اختلاسگران و دلال ها در جامعه، آن اندازه که اختلاس و دلالی به مردم فشار آورده تحریم های آمریکا نیاورده است؛ ایران چهل سال است تحریم شده اما مردم زندگی کردند اما این اختلاس ها و دلالی ها کمر مردم را خم کرده است.

صحبت پایانی شما را می شنویم...
امیدوارم اول آرامش به کل دنیا و زندگی مردم برگردد تا ملت راحت زندگی کنند. ممنونم از اصحاب رسانه که علی رغم تعطیلی ورزش اما همچنان تلاش می کنند تا این انگیزه بین ورزشکاران از بین نرود. این خبرنگاران هستند که ورزشکاران را فراموش نکرده اند و به آنها روحیه می دهند تا تنور ورزش همچنان داغ باشد، از همه اصحاب رسانه واقعا تشکر می کنم که در چنین شرایطی باز هم کنار ما ورزشکاران هستند.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =