حسین رفیعی:‌ فالوئر داشتم وقتی که فالوئر داشتن مد نبود

مهر نوشت: حسین رفیعی با انتقاد از پررنگ شدن بی‌قاعده حضور چهره‌های اینستاگرامی در تلویزیون بیان کرد که وقتی نوجوان و جوان این‌ها را ببیند احساس می‌کند باید مثل آن‌ها عجیب و غریب باشد تا دیده شود.

حسین رفیعی بازیگر و مجری باسابقه برنامه‌های کودک و نوجوان در تلویزیون که این روزها کمتر برنامه جدی و رسمی روی آنتن دارد، در پاسخ به سوالیدرباره حضور برخی چهره‌های مجازی در تلویزیون به‌خصوص در کسوت اجرا و برنامه‌سازی عنوان کرد: درباره این پدیده نه می‌توانم دفاع کنم نه می‌توانم ایراد بگیرم، وقتی شما به لحاظ مالی وابسته می‌شوید به اسپانسر، کسی که بودجه می‌آورد، حق دارد که چهره‌های حاضر در برنامه‌اش را هم انتخاب کند هرچند این انتخاب چهره می‌تواند با ملاحظاتی هم همراه باشد.

این مجری با اشاره به اوایل شروع به کار خود به عنوان مجری در تلویزیون گفت: من ۳۰ سال است در سازمان صداوسیما مشغول فعالیت هستم، سال ۷۵ به عنوان بازیگر وارد شدم اما مشغول اجرا هم شدم، همان زمان هم از طرف کارگردانان و دوستان بازیگرم، مورد انتقاد قرار گرفتم که چرا مشغول اجرا شده‌ام و به نوعی محکوم شدم.

به من می‌گویند چرا فالوورهایت کم است!

وی با اشاره به شرایطی که اکنون در این زمینه به وجود آمده است، اضافه کرد: آن زمان این خط‌کشی‌ها خیلی شدیدتر وجود داشت، اما اکنون اینگونه نیست. فضای مجازی جذاب شده است و همه درگیر این فضا شده‌اند. یکی به من گفت چرا فالوورهایت کم است، در حالی که من اصلاً خود را درگیر این فضا نمی‌کنم. من در دهه ۷۰ و در زمانی که اجرا می‌کردم فالوئرهای زیادی داشتم آن هم زمانی که فالوئر داشتن مد نبود! پس دلیلی نمی‌بینم خود را درگیر این فضا کنم. به ویژه که در همین فضا نمی‌بینید افرادی چون پروفسور سمیعی یا فلان نویسنده معتبر و یا دانشمند به دنبال فالوئر جمع کردن باشند.

این مجری تلویزیون درباره اینکه چرا تلویزیون به فالوئر پیدا کردن از طریق اینستاگرام و جذب این چهره‌ها علاقمند شده است، پاسخ داد: متاسفانه هنوز خیلی از برنامه‌های تلویزیون اسپانسرمحور هستند. شاید اسپانسر از من نوعی خوشش نیاید هرچند می‌توانم به جرات بگویم در طول این سال‌ها همه بایدها و نبایدهای تلویزیون را رعایت کرده‌ام. با این حال اسپانسر می‌خواهد برنامه‌اش دیده شود و سراغ کسی می‌رود که در فضای مجازی فالوئر زیاد دارد. تبعات این انتخاب اما بیشتر از اسپانسر، متوجه همان چهره فضای مجازی و مهم‌تر از آن تلویزیون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مناسبات اجرا در تلویزیون را هر مجری تازه‌کاری نمی‌داند، گفت: برای اجرا در تلویزیون باید مخاطب شناس باشید و سواد رسانه‌ای داشته باشید. با این حال برخی چهره‌های فضای مجازی با کارهایی که هیچ وقت فرهنگ جامعه آن را نمی‌پسندد جذب فالوئر می‌کنند و ملاک خیلی از تولیدکننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها هم همین افراد شده‌اند.

رفیعی با اشاره به معیارهایی که تلویزیون از آن‌ها عدول کرده است، گفت: سابق بر این تلویزیون دنبال این بود که اگر شخصی را می‌آورد و به او تریبون می‌دهد بتواند در تراز الگوی جوانان باشد، خیلی از پدر و مادرها دغدغه‌شان این است که فرزندشان دنباله‌رو کسی باشد که منش و تفکر درستی داشته باشد، با این حال برخی از افراد می‌بینیم چنین منشی را ندارند و پدر و مادرها هم نمی‌توانند حرفی بزنند، چون تریبون رسمی پیدا کرده‌اند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی خود حتی دست به کارهای عجیب و غریب می‌زنند تا فالوئر بیشتری داشته باشند.

چهره‌های مجازی که برای حضور در تلویزیون پول می‌خواهند!

وی با اشاره به اینکه شهرت در اینستاگرام باعث شده است چهره‌های مجازی برای تلویزیون اعتبار قائل نباشند، بیان کرد: سابق بر این وقتی به فردی برای دعوت به یک برنامه تلویزیونی تماس می‌گرفتید با استقبال می‌آمدند اما اکنون به راحتی می‌گویند در اینستاگرام معروف هستند و پول زیاد طلب می‌کنند یا خودشان شرایطی را پیشنهاد می‌دهند.

این مجری با سابقه تلویزیون با اظهار دلسوزی نسبت در سخنانش عنوان کرد: صداوسیما ارثیه پدری من نیست و اعتقاد ندارم کسی دیگر نباید وارد آن شود. با این حال معتقدم این رسانه هنوز یکی از مهمترین و اثرگذارترین رسانه‌های کشور است که باید شأن و اعتبار آن حفظ شود.

خیلی از همین چهره‌های مجازی با هر سن و سالی که بوده‌اند دیالوگی گفته‌اند یا کاری کرده‌اند که بارها به اشتراک گذاشته شده و بعد بواسطه همان اتفاق به یک برنامه تلویزیونی دعوت شده‌اند و یا به برنامه‌ای مثل «عصر جدید» آمده‌اند، پس این یعنی آن عملشان مورد تایید رسانه رسمی واقع شده است رفیعی درباره اینکه چرا برخی از چهره‌های مجازی حتی بعد از حضور در مدیوم تلویزیون قوانین آن را نمی‌دانند یا پای‌بند نیستند هم گفت: این افراد به واسطه همین فضا دیده شده‌اند و شاید نمی‌خواهند آن اقبال را از دست بدهند. من در همه این سال‌ها که در تلویزیون مجری بوده‌ام قوانین آن را پذیرفته‌ام و حتی می‌دانستم اگر دست من یک سیگار باشد یا کاری خلاف عرف انجام دهم تاثیر بیشتری دارد، حتی اگر آن کار جرم هم نباشد.

این مجری بازیگر درباره اتفاقاتی که منجر به چهره شدن آدم‌ها و دعوتشان به تلویزیون می‌شود، گفت: خیلی از همین چهره‌های مجازی با هر سن و سالی که بوده‌اند دیالوگی گفته‌اند یا کاری کرده‌اند که بارها به اشتراک گذاشته شده و بعد بواسطه همان اتفاق به یک برنامه تلویزیونی دعوت شده‌اند و یا به برنامه‌ای مثل «عصر جدید» آمده‌اند، پس این یعنی آن عملشان مورد تایید رسانه رسمی واقع شده است. حتی خیلی از نوجوانان و جوانان با خودشان می‌گویند این آدم با فلان حرکت در اینستاگرام دیده شد و به تلویزیون آورده شد، پس من هم می‌توانم با چنین اتفاق‌هایی دیده شوم.

وی اضافه کرد: نوجوان امروز به شدت تحت تاثیر فضای مجازی است و سواد لازم را هم برای استفاده از آن ندارد. این فضا پر از پست‌هایی است که برای خانواده‌ها مضر و مسموم است. من خودم پدرم و نگران چنین فضایی هستم؛ فضایی که غیر از دلهره و بلاتکلیفی چیزی ندارد و موافق نیستم که افرادی به هر شکلی در این فضا دیده شوند و حتی از آن‌ها در یک رسانه رسمی بهره گرفته شود.

رفیعی در پایان سخنانش درباره جای خالی مجریان پیشکسوت در چنین شرایط حاکم بر تلویزیون نیز گفت: باز هم تاکید می‌کنم من اصلاً مخالف حضور افراد مختلف در تلویزیون نیستم اما هیچ مربی‌ای وقتی نیروی جدید می‌آورد قهرمان‌های قبلی‌اش را از بین نمی‌برد. بعضی اتفاقات باعث می‌شود که یک رسانه خاصیتش را از دست بدهد. من هنوز خودم را فرزند تلویزیون می‌دانم و به همین دلیل است که هنوز نسبت به آن دغدغه‌هایی دارم و این نکات را مطرح می‌کنم.

۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =