هشدار آژانس بین المللی انرژی نسبت به خطر اوج گیری کرونا

ایسنا نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی خود از میزان تقاضای جهانی برای نفت را بالاتر برد اما هشدار داد احیای تقاضا به دلیل اوج گیری مجدد شیوع ویروس کرونا ممکن است به خطر بیافتد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد فروپاشی مصرف سوخت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ اندکی کمتر از برآوردهای اولیه بود و تقاضا در سه ماهه سوم با ازسرگیری فعالیت اقتصادی بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد. سطح بالای ذخایر نفت هم با اقدام گروه اوپک پلاس در محدودیت عرضه، کاهش پیدا می کند.

با این حال اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در ایالتهای متعدد آمریکا و آسیا روی چشم انداز تقاضا برای نفت سایه افکنده است. شمار زیاد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در برخی از کشورها یادآور این موضوع است که پاندمی هنوز تحت کنترل درنیامده و ریسک دورنمای بازار نفت قطعا نزولی است.

قیمتهای نفت در بازار جهانی از رکورد اندکی که در آوریل به آن سقوط کرده بودند، بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده‌اند و نفت برنت روز جمعه در بازار لندن حدود ۴۲ دلار در هر بشکه معامله شد.

با این همه شوک ناشی از بحران ویروس کرونا در بازارهای نفت ملموس است. تقاضای جهانی برای نفت امسال به دلیل قرنطینه و رکود اقتصادی که تقاضا برای سوختهایی مانند سوخت جت و بنزین را کاهش داده است، ۷.۹ میلیون بشکه در روز معادل حدود هشت درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اگرچه این میزان کاهش کم نیست اما به وخامتی که تا ماه گذشته پیش بینی شده بود هم نیست. آژانس بین المللی انرژی ماه پیش کاهش تقاضا را ۸.۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود.

اگرچه آژانس بین المللی انرژی ارزیابی خود از تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم را که اوج بحران کرونا بود، ۱.۵ میلیون بشکه در روز بالاتر برد اما میزان تقاضا در مدت مذکور ۱۷ درصد کاهش نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ نشان می دهد. انتظار می رود مصرف جهانی نفت در سه ماهه سوم حدود ۱۴ درصد نسبت به سه ماهه دوم بهبود پیدا کند و با احیای فعالیت اقتصادی، به ۹۴.۳ میلیون بشکه در روز بالغ شود.

عرضه جهانی نفت ماه میلادی گذشته تحت تاثیر اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس، کاهش سرمایه گذاری و کاهش فعالیت حفاری در آمریکا و کانادا به ۸۶.۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که پایینترین میزان تولید در ۹ سال اخیر بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه اوپک پلاس که متشکل از ۲۳ تولیدکننده شامل عربستان سعودی و روسیه است، متعهد شده است میزان تولید خود را معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی کاهش دهد تا به تعادل بازار و تقویت قیمتها کمک کند. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، این گروه تولیدش را در ژوئن بیش از آنچه که وعده داده بود کاهش داد زیرا سعودیها کاهش تولید بیشتری صورت دادند تا به روند احیای تقاضا سرعت ببخشند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =