نیویورک تایمز جزئیات سند 25 ساله ایران و چین را فاش کرد

فارس نوشت: یک روزنامه آمریکایی با انتشار بخشی از جزئیات سند توافق همکاری جامع ایران و چین تأکید کرد که این مشارکت ضربه بزرگی به سیاست‌های تهاجمی ترامپ علیه ایران وارد می‌کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند»، سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی با مطرح کردن این ادعا که نسخه‌ای از این پیش‌نویس توافق پیشنهادی ۱۸ صفحه‌ای را در اختیار دارد، نوشت که ایران و چین پیش‌نویس یک توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را تهیه کرده‌اند که راه را برای سرمایه‌گذاری چندصد میلیارد دلاری چین در بخش‌های انرژی و دیگر بخش‌های ایران فراهم می‌کند و با این اقدام تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انزوای ایران را تضعیف خواهد کرد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین»، مشارکت چین در پروژه‌های بانکداری، مخابرات، بنادر، راه‌آهن و دهها پروژه دیگر را به طرز وسیعی گسترش می‌دهد.

این گزارش سپس اینگونه نوشت که چین نیز در قبال مشارکت در پروژه‌های اقتصادی و نظامی، به مدت ۲۵ سال با تخفیفی ویژه نفت از ایران دریافت خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین اشاره کرد و نوشت که طبق سند جامع همکاری ایران و چین، آموزش‌ها و رزمایش‌های مشترک، تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با «نبرد بی‌وقفه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی» افزایش می‌یابد.

برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌های غربی از جمله نیویورک‌تایمز در خصوص محرمانه بودن این سند، در اعلام مراحل تدوین این سند تاکنون هیچ محرمانگی وجود نداشته است به طوریکه در بهمن‌ماه ۹۴ و یک هفته پس از شروع اجرای برجام در سفر تاریخی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به ایران بیانیه ای مشترک میان دو کشور تنظیم و منتشر شد که در بند ششم آن آمده است «نظر به اراده راسخ طرفین برای توسعه روابط دو کشور و با توجه به مکمل بودن ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین وجود زمینه‌های مختلف همکاری در عرصه‌های انرژی، زیرساختی، صنعتی، فناوری و دیگر زمینه های مشترک، دو طرف توافق می‌کنند رایزنی‌ها و مذاکرات لازم برای انعقاد قرارداد همکاری‌های جامع ۲۵ ساله را در دستور کار قرار دهند».

از طرف دیگر، رئیس‌جمهور چین، موضوع همکاری های ۲۵ ساله را در دیدار با رهبر انقلاب نیز مطرح کرد که ایشان هم ضمن تایید فرمودند: «توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است».

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت مشارکت میان ایران و چین، نقطه اشتعال خطرناک و جدیدی در روابط رو به وخامت چین و ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد و ضربه بزرگی به سیاست‌ تهاجمی ترامپ در قبال ایران از زمان خروج از برجام در سال ۲۰۱۵ تاکنون وارد خواهد آورد.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است اما به واسطه تحریم‌های سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ، صادرات نفت ایران کاهش داشته است. از طرف دیگر، چین حدود ۷۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند و بزرگترین واردکننده نفت جهان محسوب می‌شود و سال گذشته میلادی، روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت وارد کرده بود.

نیویورک‌تایمز با اشاره به ایستادگی ایران و چین در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه داد که برخلاف اکثر کشورها، چین خود را در جایگاه ایستادگی و مقاومت در مقابل ایالات متحده می‌بیند و به اندازه‌ای خود را قدرتمند می‌داند که در مقابل اقدامات تنبیهی آمریکا مقاومت و ایستادگی کند.

نیویورک‌تایمز سپس تصریح کرد که در عبارات اولیه سند همکاری جامع ایران و چین نوشته شده است: «دو فرهنگ باستانی آسیا، دو شریک در بخش‌های تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت با چشم‌انداز مشابه و بسیاری از منافع متقابل دوجانبه و چندجانبه، یکدیگر را شرکای راهبردی در نظر می‌گیرند».

آنطور که در این گزارش آمده است، سرمایه‌گذاری چین در ایران بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در ۲۵ سال خواهد بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اخیراً در واکنش به سند همکاری جامع ایران و چین با لحنی تهدیدآمیز گفت: «ایالات متحده همچنان هزینه‌هایی را به شرکت‌های چینی که به ایران کمک می‌کنند، تحمیل خواهد کرد».

وی ادامه داد: «دولت چین با صدور مجوز و ترغیب شرکت‌های چینی به انجام فعالیت‌های قابل تحریم با رژیم ایران، هدف اعلام شده خود در خصوص تقویت ثبات و صلح را تضعیف می‌کند».

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین نیز یک زنگ هشداری برای ایالات متحده آمریکا است.

«ژائو لیجیان» یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین هفته گذشته درباره توسعه همکاری میان ایران و چین گفت: «چین و ایران از روابط دوستی قدیمی برخوردار هستند و دو طرف در زمینه توسعه روابط دوجانبه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. ما آمادگی همکاری با ایران برای پیشبرد تدریجی همکاری‌های عملی را داریم».

نیویورک‌تایمز در خصوص جزئیات این سند نوشت، پروژ‌های همکاری چین در ایران شامل فرودگاهها، قطار و مترو سریع‌السیر می شود و چین، مناطق آزاد تجاری را در «ماکو» شمال غربی ایران، آبادان و جزیره قشم ایجاد خواهد کرد.

طبق این گزارش، در پیش‌نویس سند همکاری جامع ایران و چین همچنین پیشنهاد ساخت زیرساختی برای شبکه ارتباطات از راه دور «۵G» نیز مطرح شده است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سند همکاری جامع چین و ایران نمایانگر بی‌حوصلگی چین در مقابل دولت ترامپ بعد از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام است زیرا چین بارها از واشنگتن درخواست کرده است که به توافق هسته‌ای ایران احترام بگذارد و به شدت از تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران انتقاد کرده است.

از طرف دیگر، آنطور که در این گزارش نوشته شده است، ایران نیز از کشورهای اروپایی دلزده شده است که علیرغم آنکه با سیاست‌ ترامپ در قبال برجام مخالف هستند، به طور پنهانی از انواع تعاملات وعده داده شده با ایران در برجام عقب‌نشینی کرده‌اند.

«علی قلی زاده» محقق انرژی ایران در دانشگاه علوم و فناوری چین در پکن در خصوص توسعه همکاری ایران و چین می‌گوید: «ایران و چین هر دو این توافق را یک مشارکت راهبردی نه تنها برای توسعه منافع خود بلکه برای تقابل آمریکا می‌دانند. در نوع خود اولین بار است که ایران تمایل دارد یک قدرت جهانی را بعنوان همپیمان خود داشته باشد».

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که این سند توسط فردی مطلع از تدوین پیش‌نویس با هدف به نمایش گذاشتن حجم پروژه‌های مورد بررسی دو کشور، در اختیار این روزنامه قرار داده شده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که این توافقنامه برای تأیید نهایی در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت.

پیش از این برخی منتقدان شایعه کرده بودند که در این سند همکاری جامع، جزیره کیش به مدت پنج سال در اختیار چین قرار گرفته است اما در این متن راهبردی هیچ اشاره‌ای به کیش نشده و تنها در یک بند آمده «سرمایه گذاری و توسعه جزایر منتخب در حوزه گردشگری،صنایع پتروشیمی ، شیلات و... توسط چین» که البته این جزایر نیز از سوی ایران و با توجه به مصالح و نیازهای ما انتخاب و معرفی خواهند شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1409326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 3
    این قراداد خارج از دست دولت و مجلس است و فراحاکمیتی محسوب می شود این را از حمایت کیهان و فارس از این قرارداد می توان فهمید
  • عباس IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    متولیان قراردادمراقب باشند که بدلیل نیاز مالی چوب حراج بر ثروتها ومنابع کشور نزنندوازمنافع ملت وکشورایران بشدت مراقبت کنند.مطمئنا خارج از تبلیغات رسانه ای غرب بر علیه این قرار داد مردم ایران چنانچه مطمئن شوند که این قرارداد به نفع آنان وکشورشان است ازانجام آن حمایت خواهند کرد لذابرای جلب نظر مردم متن قرار داد باید درمعرض نظارت مردم قرار گیردتا اگر نکته ای وجود دارد که با منافع کشور ناسازگار است تذکر لازم داده شده وتغییر لازم درقرارداد ایجاد شود.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 1
    وقتی می بینیم چین بعلت تحریم امریکا ، قرارداد پروژه دشت آزادگان را نیمه تمام گذاشت و رفت ، بانکهای چینی با بانکهای ایرانی بواسطه تحریم آمریکا قطع رابطه کردند ، شرکتهای چینی فعال در مخابرات ایران پروژه ها را نیمه تمام رها کردند و رفتند، میلیاردها دلار پول نفت ایران را بلوکه کرده و به ایران نمی دهند .... در قالب طرح 25 ساله کاری انجام دهند؟!
  • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 0
    انشالله که بخیر باشد اما میترسم ازاینکه، ایران رامیدان جنگ خودشان کنند( امریکا وچین)
  • ایرانی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    جدن شماها ایرانی هستید دارن ایران رو به حراج میزارن واونوقت شماتیتر میزنید شکست سیاستهای آمریکا وترامپ خوب اگر همین ایران از چین بخواداین قرارداد رو برعلیه دولت چین بنویسه حاضر به چنین کاری چینی ها هستن روسیه تزاری هدفش رسیدن به آبهای گرم بوده و هست روس همیشه دشمن ایران وایرانی بوده پیمان نامه های ترکمنچای، گلستان، آخال... فراموش کردین
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    ترامپ اشتباه کرد به ابران فشار وحشتناک وارد کرد برای تسلیمش و الان ایران هم مجبور شد با چین امضا کنه
  • عوام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    فقط در یک صورت امکان این کاربزرگ میون ایرانو چین هست اینکه دیگه چینیا تصمیمشونو گرفته ّاشن برای رویاروییه کامل باآمریکا تا جای آمریکارو درهمه زمینه هابگیره باکمک ابزاری مثل فایوجی وارزدیجیتال ملیشون که جاگزین دلار بشه درغیراینصورت چیزی نمیشه جز کشو کش دادن و سرکارگذاشتن ما به بهونه تحریمو چیزای دیگه مثل هندکه قراربود سالی یکونیم ملیاردسرمایه بیاره درچابهار ولی سالی ۲۰ملیون دلارم نیاورده تازه چابهارازتحریمها معافه پس باید منتظر موندو دید اصل قرارداد چیه . باتشکرازخبرآنلاین عزیز
  • حمید IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    اگه این قرارداد که میگن خیلی خوبه و به نفع کشورمونه پس دلار به زودی باید به قیمت قبلیش ۴هزار تومان باید برسه ولی اگه به قیمت قبلیش برنگرده و درد مردم رو دوا نکنه و ارزونی نیاره و فقط3 اختلاسها رو بیشتر کنه بهتره انجام نشه
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    خدای مهربانم تو همه حال هیچ وقت بندگانت رارهانکردی وحامی وحافظمان بودی وباش..
  • علی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    شیطان تایمزوپادوهاش توایران دارندلحظه به لحظه می میرندازهمکاری ماباهمسایه بزرگ وابرقدرت مان،وآرزویشان حداقل مانع سازی برای این سنده.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چجوری شده امریکا جزئیات میدونیه ما خبر نداریم
  • صبور IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چجوره اونا بیشتر از خبر گزاری ما میدنن همش ب نقل از اونا مینویسن؟؟!!!
  • کوروش IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    کجاش ضربه به امریکاست?
  • صبا IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    قراردادیو که آقا تائید کنن حتما خوبه حداقل چینیا به حرفشون عمل میکنن خصوصاحالاکه دیگه غربیارو شناختیم هیچکدومشون پای تعهدشون واینمیسنو فقط بلدن بگن ما متاسفیم تا روزیکه ماهم مثل صدامو قزافی ضعیف بشیمو همشون باهم بهمون حمله کنن پس بهتره تا با اونجاها نرسیدیم با چینو همسایه هامون ببندیم ولی همه تخم مرغامونو توسبد چینیا نچینیمو از هندو روسیه هم بعلاوه همسایه هایی مثل ترکیه هم‌ بهره ببریم
  • GB ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چین به مردم خودش هم رحم نمی کنه بیاد به ایران رحم کنه!
  • آل کثیر از خوزستان شوش IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    به نظر بنده حقیر سند 25 ساله ایران و چین اگر باز هم تاکید می‌کنم اگر به جای 25 سال سند را 10 ساله تنظیم گردد و چنانچه طرفین در مدت این 10 سال از همدیگر راضی هستند آنرا به 10 سال دیگر تمدید نمایند. این به نفع ایران میباشد. لطفآ کلاه به سرمان نرود. با تشکر ح ال کثیر
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    اینکه اینجا اطلاع رسانی درست نمی شود و بعد یک نشریه خارجی متن توافقنامه را منتشر می کند واقعا عجیب و غریبه! ما مردم این وسط انگار نامحرمیم ...
  • مهدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    سواد سیاسی ندارم که نظر بدم ولی تجربه نشون داده جایی که آمریکا عصبانی میشه پس خبر خوبی برای ملت ایران است
  • US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    آیا تا بحال پروژه های تمام چینی در ایران راه اندازی شده... آیا چین قابل اعتماد است.
  • تهران IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    نزدیک به ۵۰سال پیش چین از جنگ سرد و رقابت میان آمریکا وشوروی استفاده کردو برای اولین بار درهاشو بروی تمام دنیابازکرد باکمک آمریکایی که نمیخواست چین به سمت شوروی متمایل بشه وحاضربود هرکاری برای چینیها بکنه که فقط چینو رودر روی خودش نبینه ، الان ما چین ۵۰سال پیشیم غربیها و شرقیها هردوطرف میخوان مارو بسمت خودشون بکشن و چین هم که میدونه آمریکا براش شمشیرو ازروبسته تصمیمشو گرفته تا با ایران درتمام زمینه ها مراوده ایجادکنه و هزینشم بده پس ما که حالا غربیهارو شناختیم بهتره که از سرمایه و علمو قدرت چینیها استفاده کنیم برای پیشرفتمون ولی درو بروی بقیه نبندیم که چین از بابت نبود رقیب خیالش راحت بشه و مارو سر بدوونه . باتشکرازعوامل خبرآنلاین
  • یه پاهان IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    کاش یکی از موارد گفتگو بین ایران و چین هم موضوع اذیت و آزار مسلمانان در شرق چین باشه که هر چه زودتر متوقف بشه .‌..
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا عربستان را میدوشه چین هم ایران ولی روهم رفته کارهای که امریکا برای عربستان میکنه به مراتب از کیفیت وسطح بالاتری نسبت به چین برخوردار است
  • رضا US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام.مراقب‌باشیدچین‌امریکاهم‌دست‌نباشند‌خیلی‌خطرناک‌میشه.متشکرم
  • فرهاد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    اره معلومه چینی ها یه جاده معمولی میخوان بزنن اول جاده چالوس تا انتها الان ۱۵ ساله طولش دادن . در صورتی که خودشون یه بیمارستان رو تو ۴ روز تکمیل میکنن .
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    مگه نظر مردم هم اهمیت داره
  • مهدی IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    دیگه به اندازه کافی برای غربو اروپا صبر کردیم اوج کارشون اینستکس بودکه هیچ ازکاردرومد و واژه تاسف که بارها ازشون شنیدیم پس دیگه بسه باید بفکر همسایه ها و کشورایی مثل چینو روسیه و هندو پاکستان باشیم وگرنه عاقبتمون میشه مثل ونزوئلا
  • آریا حق نظر FR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    نوشته هات در مورد قرار داد 25 ساله طوریه که انگار داری بچه گول میزنی تو حتما در سیاست درک و شعور داری و در نوشتن مقاله دستی بالا دست ولی اینو یه آدم معمولی هم میفهمه این گربه های چشم تنگ به دلایلی که تو گفتی موش نمیگیرند
  • حسین IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    چرا سند را منتشر نمیکنن تا آغاز تنش‌های اقتصادی و اجتماعی پیشگیری بشه اگر یک قرارداد برد برده ، البته سر خوردگی از شرکتها و مدیران داخلی که به آنها اعتماد شد ولی نتیجه اختلاس وفساد ودروغ شد و همچنین دشمنی واربابمحوری غرب اینگونه معاندان باکشوری قدرتمند وبدون حاشیه انشاالله به نفع آحاد ملت خواهد بود،بلاخره روشن کردن موضوع حمایت اقشار عامه را خواهد داشت.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    صاحب تمام شرکتهای بزرگ چین خود امریکاست
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    توکه راست میگی
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    گاه و....داره چرا که در آینده این امکانات برای خودش ونیروهایی که وارد میکند هست ما که شاید زنده نباشیم ولی شما که زنده آید اگر چین بعد از 25سال از ایران رفت به ما گور به گوری بدهید ولی اگر نرفت برامون خدا بیامرز بگید چرا همش می خواهید از طریق کار شناسان تحلیل گران و حتی روز نامه خارجی این قرارداد را به زورر به مردم بقبو لانید.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چند روز است که ما مرتب داریم چین می گوییم پروژ ه هایی مثل قطار سریع السیر .فرودگاه و....دارد چرا که در آینده این امکانات برای خودش ونیروهایی که وارد میکند هست ما که شاید زنده نباشیم ولی شما که زنده آید اگر چین بعد از 25سال از ایران رفت به ما گور به گوری بدهید ولی اگر نرفت برامون خدا بیامرز بگید چرا همش می خواهید از طریق کار شناسان تحلیل گران و حتی روز نامه خارجی این قرارداد را به زورر به مردم بقبو لانید.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد4
  • سلیمانی IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    علارغم برخی مخالفت ها از داخل و خارج آگاهانه یا ناآگاهانه ، این مشارکت برای کشور ایران و چین دارای امتیازات ویژه ای است و در شرایط کنونی که آماج شدیدترین دشمنیها از طرف غرب خصوصا آمریکا میباشیم مشارکت با کشور چین که دارای اقتصادی قدرتمند بوده و در آینده نزدیکی اولین ابرقدرت اقتصادی دنیا خواهد شد و نیز بر خلاف آمریکا فاقدخوی استکباری بوده و در مجامع بین اللملی مواضع منطقی در بسیاری از معضلات دنیا داشته و خصوصا در رابطه با ایران از همان ابتدا در مقابل قلدران مواضع بر حقی گرفته است لذا روابط استراتژیک و همه جانبه با چین دارای مزیت فراوانی برای هر دوکشور بوده و نقشه های استکبار را بیش از پیش نقش بر آب خواهد کرد و روابط بر اساس منابع مشترک و برابری بوده و یکطرفته نیست و خصوصا اینکه رهبر ی معظم خود حکیمانه ناظر بر سیاستهای خارجی بوده و تایید ایشان جای شک و شبهه را برطرف میکند
  • مهدی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    راهش این نبود راهش خیلی ساده بود
  • GB ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    عالی
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    جناب آقای احمدی نژاد عادت دارند جلوتر از رهبری حرکت کنند هیچ کس هم به ایشون خرده ایی نمیگیرد
  • NL ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    نمی فهم اونا باید از قرارداد خبر داشته باشند بعد مردم ایران هیچی تازه شانس اوردیم فاش کردن
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    چرا آمریکا نگران پیوند چین با غرب آسیا شده
  • sasanebrahim US ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    متاسفانه ضربه ای که تاکنون ایران از جنسعای بنجل چین خورده ومردم در این زمینه با مشکلات فراوان روبرو شدن باز تکرا میشودوایران بیچاره شدکه چین حامی او بشود چین از منافع خود دفاع میکند نه ایران ایران میدان جذب جنسهای از رده خارج چین است
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    به کوری چشم آمریکا و دیگر دوستان داخلی و منطقه ای و اروپایی اش که ما را تحریم کردند با همکاری چین آنها را مایوس و افسرده می کنیم مرگ بر آمریکا
  • هاطدی IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    خدا به دادمون برسه
  • حسین IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام از کجا بدونیم چین مثل آمریکا زیر قولش نزنه؟؟ یک کلام خمینی کبیر فرمود نه شرقی نه غربی
  • JP ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    گر ایزد زحکمت ببندد دری زرحمت گشاید در دیگری رابطه با احترام متقابل نشانه سلامت عقل است هر کشوری به استقلال و هویت ایران احترام بگذارد باید با او همزیستی مسالمت آمیز داشت ایران و چین از سالهای دور با هم توسط جاده ابریشم بزرگترین اتحاد فرهنگی و اقتصادی جهان بودند البته که در این شرایط ضرورت بیشتری پیدا کرده که به نفع هر دو طرف است
  • مسعود رمضانی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    چه می‌خواستیم چی شد
  • جلیل FR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    مبارک باد این قرارداد در این سال و همه سال..؟؟؟؟!!!
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    در نگاه اول قراردادخوبیه اما اگرسودمندباشه چیزی به مردم نمیرسه واگه ضررداشته باشه قطعامردم باید تاوان بدهند
  • امیر IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    اره کاش چند سال پیش این سند پر افتخار رو میبستن. ما خوبیم
  • حسن IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    به امید آنکه بعد از اتمام ۲۵ سال ،کشور متضرر نباشد،و مردم باکمال میل خواهان تمدید مجدد این قرارداد باشند.
  • بهادر IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیره نیویورک تایمز نگفت که چین منابع انرژی ایران را ۳۲ درصد ارزان‌تر میخره
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    الله اعلم .مثل ترکمان چای نشه خوبه
  • یزدی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    مرگ بر امریکا ایران بسبار کار درستی انجام داد احسن به سیاست خارجی ایران
  • شادمهر IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    امریکا هم با ایران خوب شه ایران همون هس ک هس
  • بیژن IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    این توافق سود نودرصدی برای چین و احتمالاً ده درصدی برای ایران داردخ
  • ۰۰۰ IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    ۰۰۰
  • جواد IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    باسلام به همه دوستان ومردن عزیز این توافق بسیار عالیست به شرطی که رأس این هرم مهندسین وتکنسین های ایرانی باشند وحد وحدود برداشت انرژی از ایران معلوم باشد دست اروپا کوتاه خواهد شد وپشیمونی برای 6 کشوری خواهد بود که دنبال سیاست های خسمانه آمریکا رفتند بازار ایران خالیست وبهترین بازار برای کشورها مگر مادعوت به همکاری وسرمایه گذاری نکردیم . اما بدنبال آمریکا رفتند پس حرف نزنند
  • میلاد حسینوند IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    اگه واقعا توافق نامه اینه ک شما بخشیشو نوشتید ک جز سود چیزی برای ایران نداره .اما موضوع اینه ک بند های پنهان ایت قرارداد چی هستن ک مثل برجام بعدها کم کم فاش میشن
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    قرار داد چین و سریلانکا!
  • رضایزدی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    با چین قرارداد میبندیم تا ترامپ بسوزه